#Bethesda berättade i november förra året om arbetet med att bygga om #Fallout 4 för virtual reality, och i en ny intervju ger man en lägesuppdatering. Studions exekutive producent Todd Howard säger till Glixel att det är hela spelet man bygger om, däribland det tidspausande stridssystemet V.A.T.S. som ska funka förträffligt i VR.

– Jag lovar, V.A.T.S i VR är grymt bra! Vi älskar det.

Howard menar att Fallout 4 funkar utmärkt som VR-spel, mycket tack vare det låga tempot och hur gränssnittet är byggt.

– Jag skulle säga att Fallout funkar tack vare gränssnittet. Pip-Boy sitter på din handled och vi har lyckats göra den så att den fungerar som du förväntar dig. Du tittar, och där sitter den. Att vapenhanteringen är lite långsammare än i många spel har sannerligen hjälpt oss, men vi har V.A.T.S. så att du kan sakta ner eller pausa världen.

Den stora utmaningen med VR-spel är hur man förflyttar sig. Stora, fria första- eller tredjepersonsspel tenderar att medföra illamående för vissa, vilket Howard håller med om och förklarar att man testar flera lösningar. I nuläget arbetar man med teleportering, vilket brukar kunna lösa illamåendefrågan men samtidigt inte ger samma inlevelse som att faktiskt röra sig fritt i världen.

Bethesda tänker sig att släppa spelet med så många alternativ som möjligt, så att var och en får testa sig fram till den lösning som passar bäst. Vilket låter klokt.

– Vi har tur eftersom rörelserna inte är super-ryckiga. Förflyttning är definitivt den svåra biten, det medger jag. Med tanke på världens storlek och hur mycket du förflyttar dig i Fallout 4, blir det svårt eftersom du rör dig massor. Just nu gör vi en teleporteringsgrej och det funkar bra, men vi experimenterar med några andra saker.

– Vår plan är att skicka med så många vi kan, eftersom det är olika för alla. Det finns massor av indieutvecklare och studenter som jobbar med prototyper och funderar kring förflyttning i VR, och vi kollar massor på dem.

Fallout 4 VR har inget releasedatum än.