Gårdagens avtäckande av Battlefield V lämnade en del att önska. Ganska mycket fluffigt snack och väldigt lite hårda fakta. Som tur är fick vi en längre dragning inför eventet och har nu sammanfattat allt vi vet om Battlefield V i detta punktlista.
Spellägen och kartor
Tre spellägen - War Stories (singleplayer), Combined Arms (coop-uppdrag för upp till fyra) och multiplayer
Combined Arms-uppdragens mål kommer att vara olika från gång till gång
Ett singleplayeruppdrag kommer utspela sig i norska Narvik där du spelar en ung kvinna i motståndsrörelsen som försöker rädda sin familj
Battle Royale ej bekräftat (på vissa banor kommer du dock att kunna landa var du vill med fallskärm)
Operations återvänder men resultatet av varje bana ska påverka nästa i högre grad (sista banan liknas vid sudden death där man har ett liv och lite ammo)
Fyra slagfält bekräftade (Norge, Nordafrika, Rotterdam och Frankrike, där trailern är ifrån)
Vapen
De första skotten i rekylmönstret är alltid likartade så att du kan lära dig hantera vapnet bättre
Skott penetrerar material såsom väggar om de är av tyngre kaliber
Du kan fånga granater (eller plocka upp dem) och kasta tillbaka
Du kan rotera fritt liggande på marken utan att röra underkroppen (och råka falla nedför ett hustak)
Du kan vrida dig i luften (och skjuta) när du slänger dig
Du kommer att kunna koppla på tidigare stationära vapen på fordon och flytta runt dem på slagfältet
Inga lootlådor med slumpat innehåll. Alla gameplay-unlocks är enbart tillgängliga genom att spela sig till dem (källa: Polygon)
Grafik och gränssnitt
Soldatanimationerna påverkas av underlag (snubbla till om det är stenigt, höga knän i vatten)
Soldater sätter axeln mot ett skydd om de kommer med fart
Högt gräs påverkas av spelaren
När du dör möts du av en ny spawn-skärm där du kan se dina squad-kollegor ur ett över axeln-perspektiv (den gamla finns också, som backup)
Förstörelsen är fysikbaserad och splitter rör sig från explosionen och kan skada spelare
Systemet för spotting har arbetats om helt (”snipers kan inte längre bara skjuta mot ikoner”)
Alla kan bygga fortifications (sandsäcksvärn, fordonshinder, taggtråd och snipertorn) på kontrollerade punkter
Support bygger snabbare och har tillgång till fasta kulsprutor och liknande
Squads
Alla i en squad kan återuppliva varandra men medic gör det snabbare och återställer mer hälsa
Du sätts automatiskt i en squad när du ansluter (du kan dock gå ur och starta egna)
Du kan släpa fallna medspelare i skydd
Hälsan kommer inte återregenereras till max, bara medics och förnödenhetsstationer kan fylla den helt
Du spawnar nära squadmedlemmar men med mindre ammo och granater (support kan ge dig mer och fiender släpper ammo när de dör)
Squads samlar poäng som de kan använda för att kalla in fordon, förnödenheter och V2-raketer
Squad leaders (som går att avsätta) bestämmer
Röstkommunikationen inom squads släcks inte mellan matcher och laddmenyer
Premium pass slopas helt, inga kartor kommer kosta pengar
Övrigt
Games as a service-tjänsten kallas Tides of War och kommer förse spelare med dagliga uppdrag och mer långsiktiga mål (special assignments)
Mycket fokus på kosmetiska föremål för såväl spelare, vapen och fordon. En del knutna till speciella event
Spelarnas personliga progression kallas company och samlar allt du har åstadkommit, låst upp och olika egna konfigurationer av klasserna
Spelet kommer att ha två valutor: en "grind"-valuta som du får när du spelar spelet, och en premiumvaluta. Den sistnämnda kan köpas för verkliga pengar, och ska användas för att köpa kosmetiska förändringar till karaktär, vapen och fordon.