Microsofts köp av Zenimax för 7,5 miljarder dollar leder till att en rad nya studior kliver in i Xbox Game Studios-familjen, däribland Id Software, Bethesda, Arkane Studios och vår svenska stolthet: Machinegames. De har levererat en rad fina Wolfenstein-titlar på senare år, och via Bethesda-bloggen ger Fredrik Ljungdahl, game director, sin syn på vad affären kan innebära för studion.

Spel, spel, och fler spel! Att bli en del av Microsoft tror jag kommer hjälpa oss göra ännu bättre spel i framtiden. De har ett stort antal kunniga personer, grymma utvecklare, tekniska lösningar och hårdvara.

Jim Kjellin, chief technology officer, lyfter fram nya Xboxens SSD och att det blir spännande när dessa blir standard för nästa generations konsoler. Det kommer även påverka utvecklarnas filosofi när de inte längre "artificiellt" behöver sakta ner tempot för att ladda in stora grejer. John Jennings fyller i att det låter dem bygga stora världar för spelarna att sömlöst leka runt i.

Exakt vad Machinegames gör härnäst är oklart, men förtroendekapitalet är sannolikt något sargat efter Wolfenstein: Youngblood (två av fem i FZ-betyg). Jennings menar att spelet var en lektion.

Our first foray into multiplayer with Youngblood helped us learn a lot from both a gameplay and from a technical perspective. Understanding that "doing the technical learning at the same time as doing the gameplay learning" may be too much of a challenge is possibly one of our biggest takeaways, and it's one we won't need to go through a second time in multiplayer development.