Rares naturromantiska Everwild har vi hunnit se två gånger: hösten 2019 och sommaren 2020. Äventyret lyste dock med sin frånvaro under Xbox-showen på E3, och nu kanske vi vet varför.

Källor som Video Game Chronicle varit i kontakt med bekräftar att spelet "gått tillbaka till ruta ett". Utvecklingen är med andra ord omstartad. Spelets creative director Simon Woodroffe lämnade i fjol både Everwild och Rare, och detta ska ha lett till att man gått tillbaka till ritbordet, påstås det.

Gregg Mayles sägs leda projektet och som tidigast ska Everwild släppas under 2024. Rare kommenterar inte en eventuell omstart, men understryker att man "gör framsteg" på alla plan. Louise O'Connor, exekutiv producent, säger att teamet har fokus på att leverera något magiskt.

Gregg Mayles joined us, late last year as creative director, and the team has never been stronger. Since showing the world our Eternals trailer, we have been making progress on all aspects of Everwild. The team continues to work hard to realise our vision and to bring the magic of nature in Everwild to life for players around the world.

Jeff Grubb säger i sin tur att han också hört att projektet tar längre tid än väntat att slutföra. Det återstår att se om han och VGC har rätt, och när vi får nästa livstecken från Rares vackra äventyr.