"Hur länge ska man behöva vänta!" – 14 år är svaret, om det var utannonseringen av en uppföljare till 4X-spelet Sins of a Solar Empire man syftade på. För nu är det avtäckt, Sins of a Solar Empire 2, med en liten teaser-trailer som skvallrar om mer syndig rymdstrategi av episka proportioner.

Likt föregångaren är det Ironclad Games och Stardock som står för utvecklingen, och till Pcgamer säger de sig ha hållit på i strax över ett år, även om planer på en uppföljare funnits betydligt längre än så. Likt expansionerna till det första spelet lägger de en hel del krut på diplomati och interaktioner med de olika datorstyrda fraktionerna utöver att spränga dem i rymdstrider.

Med det sagt jobbar de även en hel del med att även utveckla striderna, bland annat genom att låta varje enskilt vapen röra sig och sikta på egen hand, snarare än att behöva ha dem grupperade – något som gjordes i första spelet av prestandaskäl. Enligt Blair Fraser från Ironclad leder det inte bara till visuellt spektakulära strider, utan möjliggör även spelmekaniska och taktiska förbättringar.

Förbättringar har även gjorts på galaktisk skala, där planeter och månar nu ligger i omlopp, vilket man måste ta med i beräkningarna när man planerar sina nästa steg. Man kan till exempel invänta tillfället när en planet man vill invadera ligger nära en existerande utpost.

Spelet ska släppas i early access från ett väldigt tidigt skede, men vi har inget datum än.