Även om #Dragon Age II utvecklas till såväl pc som konsol ser det ut som att tyngdpunkten ligger på konsolversionerna, detta eftersom #den hyllade föregångaren sålde bäst till dessa. Det framgår av en intervju med lead designern Mike Laidlaw i den franska tidningen Joystick, som delvis översatts till engelska i Biowares forum. Kontentan av översättningen är att den taktiska översiktskameran försvinner och att det inte blir några mod-verktyg.

Men vänta, fjutta inte eld på #Bioware-bålet riktigt än - uppgifterna kan vara fel.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig, och det tycks som att den gode Laidlaw missförståtts. I en forumkommentar utvecklar han de översatta uppgifterna. Vi tar hans förklaringar i punktform:

  • De nya verktygen är väldigt lika de som släpptes publikt till ettan, därför kommer det inte släppas några per definition nya verktyg. De uppdaterade verktygen släpps inte samtidigt som Dragon Age 2, men möjligheten att släppa dem efter releasen diskuteras.

  • Den taktiska vyn kommer inte ingå i konsolversionerna. På pc testas kameravinklarna för närvarande och målet är att behålla någon form av taktisk vy. Kameran kommer emellertid inte gå lika högt som i föregångaren.

Sammanfattningsvis verkar det som att utvecklarna antingen varit otydliga i den första intervjun eller att de ändrat sig efter spelarnas reaktioner (det har t.ex. startats en omröstning som visar att majoriteten vill ha mod-verktyg). Klart är att anrika #Bioware gör klokt i att uttrycka sig tydligare i kommande intervjuer.