Innan jag tackade ja på recensionsförfrågan om Guild Wars: Nightfall var det inte mycket jag visste om spelserien. Det enda jag hört var att det var annorlunda från andra massiva onlinespel - och visst skiljer det sig en del från övriga spel i genren.

Ingen månadsavgift?

- vad är haken?

Nightfall är alltså den tredje expansionen till Guild Wars. Trots att den är fristående är du inte begränsad till expansionens spelyta, du kan nämligen ta båten över till de andra landområdena om du så önskar. Detta förutsätter dock att du köpt de tidigare spelen. Skillnad numero uno: trots MMORPG-stämpeln slipper du avgifter på dryga hundralappen varje månad, däremot måste du betala nästan fullpris för varje expansion som kommer. Vad man föredrar är en smaksak.

Expansionen förflyttar dig till den nya kontinenten Elona. Skillnad numero deus: mycket av den nya världsdelens miljöer och arktitektur är inspirerade av Afrika och Mellanöstern/Asien. De stora sandområdena, sfinxar och tempel för genast tankarna till Persien och de gamla egyptierna. Att utforma miljöer efter den förbisedda kontinenten Afrika känns fräscht och det är kul med lite omväxling. Vackra ängar, skogar och slott blir fort uttjatade när de finns med i nästan varje fantasy-inspirerat spel.

Du tar rollen som en purfärsk Sunspear-soldat vars roll är att få det krigsdrabbade Elona på fötter igen. Vana Guild Wars-spelare känner igen konceptet med den spelardrivna handlingen som inte är någonting nytt. Den riktigt stora nyheten är utan tvekan de nya hjältarna som du kan låsa upp genom att göra vissa mer eller mindre svåra uppdrag. Dessa hjältekaraktärer är datorstyrda medhjälpare som du kan utforma och utrusta i stort sett hur du vill. Skillnaden jämfört med de gamla datorkontrollerade henchmen är att hjältarna är karaktärer med unika namn, egenskaper, röster och utseende. Trots att de nya hjältarna är väldigt användbara blir de aldrig lika effektiva som riktiga spelare. En annan nackdel är att de också tar upp en plats i ditt lag som är begränsat till ett visst antal spelare.

När du skapar din karaktär möts du av två stycken valmöjligheter: du kan antingen skapa en rollspelskaraktär eller en renodlad PVP-karaktär. Med rollspelskaraktären kan du i vanlig ordning skapa en karaktär utifrån dina egna val. Därefter hamnar du i Nightfalls kampanj. Handlingen är ganska trivial men fungerar som en annorlunda upplevelse jämfört med många andra massiva onlinespel. Här kan du köra quests, samla föremål och låsa upp olika färdigheter för din klass.

Den utrustning (vapen, rustningar, magier med mera) som du låser upp i den soloplayer-betonade rollspelsdelen i Nightfall får du senare tillgång i den PVP-baserade delen. Det är rekommenderat att du kör igenom rollspelskapitlet (Player Versus Entity) innan du tar dig an andra spelare. Du är visserligen på maxlevel 20 men du har inte tillgång till den utrustning som måste låsas upp i PVE. Med andra ord, ingenting nytt.

Tillökning är berikande

- Paragon och Dervish

De nya klasserna är två till antalet: Paragon och Dervish. Den förstnämnda använder magier och trolldom för att ge support åt sina lagkamrater. Trots att Paragon påminner lite om Monk-klassen är den lite bättre utrustad med offensiva krafter och vapen. Kombinerar du rätt yrke till den här klassen har den möjlighet att bli en ovärdelig och slagkraftig tillgång för dina polare. Den lieutrustade Dervish påminner lite om en paladin med sina färdigheter inom olika områden. Flertalet av dess magier är avsedda för flera fiender åt gången.

Utseendemässigt är Nightfall imponerande för att vara ett massivt onlinespel. Miljöerna ger inte upphov till déjà vu, mycket tack vare den unika inspirationskällan. Jag gillar karaktärsdesignen, den känns inte för japansk eller för Disney-aktig som i World of Warcraft. Karaktärerna är dock nästan för lika varandra och det är inte bara en gång jag stött på någon med mer eller mindre likadant utseende. Ljudet och speciellt musiken är en härlig stämningshöjare. Röstskådespeleriet är ingen höjdare men ingenting jag hakat upp mig på då de övriga egenskaperna doftar hög kvalitet.

WoW-dödare?

- Finns det verkligen?

I dagens spelvärld där World of Warcraft dominerar MMORPG-marknaden finns det tack och lov alternativ. Vissa kör med ungefär samma koncept och jag är en av dem som tröttnat på alla dessa kloner. Letar du efter någonting som är lite annorlunda är Guild Wars: Nightfall ett intressant val. Är du en van spelare kommer du att känna igen dig fort.

Tidigare i recensionen gav jag spelet titeln expansion. Priset för spelet hamnar dock närmare ett normalt PC-spel. Nyheter kan kännas få för gamla spelare av serien men för slitna WoW-spelare och vanliga människor är Nightfall ett mycket kompetent alternativ.

Testdator:

Intel Core 2 Duo E6700
Asus 7950GX2 1 GB
2 GB RAM Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2
Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty
Windows XP (SP2)