Tillbaka är också möjligheten att söka efter värdefulla mineraler, fast med mindre fokus på att scanna hela planeter. Och tur är det, för varje gång man ska förflytta sig mellan solsystemen blir man tvingad att se en olidligt lång sekvens som följer skeppet mellan destinationerna. En sekvens som dessutom är helt omöjlig att hoppa över. Men i huvudsak används faktiskt den landgående farkosten Nomad för att utvinna mineraler. Mako-kopian som är lättare att styra och som faktiskt blir roligare att använda allt eftersom man uppgraderar den. Det tar bara tid och tålamod att komma till den punkten.

Örådet.

Är man däremot beredd att ge Andromedagalaxen en hel del av sin tid så kan jag utlova en trevlig resa som absolut kan statuera med att vara en sann uppföljare till Mass Effect-trilogin. Jag står däremot fortfarande fast vid att gränssnittet är ett rörigt hopkok och typiskt exempel av "för många kockar", nästan som om menyerna dukat under av tyngden från alla inslag såsom crafting, mining och ett invecklat inventory som ska rymmas där.

Tröttnar man på huvudspelet kan man emellertid hoppa in i multiplayer. Här teamar man upp med upp till tre andra spelare och ställs inför en rad utmaningar. Dessa går alltså inte ut på att skjuta varandra utan istället att arbeta tillsammans för att klara korta uppdrag samtidigt som fienden attackerar i vågor. Ibland går dessa uppdrag ut på att fånga och hålla vissa områden, andra gånger att ha ihjäl en särskild fiende eller att aktivera olika maskiner. En runda kulminerar slutligen i en evakuering där det gäller att överleva fram till att hjälp anländer. Det är snabbt, hektiskt och framför allt väldigt kul!

Precis som tidigare är multiplayer integrerat direkt i kampanjen och speciella uppdrag går att aktivera från en särskild konsol i huvudspelet. Rent tekniskt stötte jag inte på några större problem under mina testrundor, bortsett från någon enstaka match här och var som laggade väldigt illa, men den stora majoriteten av matcherna fungerar felfritt.

Trots att det gått ett halvt decennium sedan Mass Effect 3 har Bioware inte hunnit färdigt. Andromeda är ett motsättningarnas spel, med en anmärkningsvärt svag inledning och mänger av klantiga designbeslut. Men också fyllt av fantastiska karaktärer, och längre fram lyfter det stundtals mot nivåer där det faktiskt gör sig förtjänt av att bära namnet Mass Effect. Ett äventyr värt att ge sig ut på. Trots allt.

Testdator:
Intel Core i7 6700K
16 GB RAM
Geforce GTX 980
Samsung EVO 850 SSD

En teknisk åsikt – Pc vs. konsol

Med dubbla uppsättningar Mass Effect: Andromeda hemma i vardagsrummet går det att jämföra olika versioner. Det handlar dels om pc-varianten i Ultra-läge på en dator med Geforce GTX 1060, dels om konsolspelet på Xbox One S. Båda är kopplade till samma 1080-tv, och båda styrs med Xbox One Elite-kontroll.

Rent grafiskt är skillnaderna noterbara, men inte avgörande. Pc-varianten bjuder givetvis på riktig 1080p-upplösning, samtidigt som Xbox One skalas upp från lägre 900p. Tillsammans med bland annat skarpare texturer och bättre ljussättning innebär det en klart högre bildkvalitet. Med det sagt är även spelet på pc riktigt grafiskt risigt i vissa lägen, vilket ironiskt nog låter konsolversionen knappa in.

Den stora skillnaden mellan upplevelserna ligger dock i bildfrekvensen. Där pc-maskinen hostar upp mer eller mindre stadiga 60 fps kämpar Xbox One i uppförsbacke. Redan under spelets inledande timmar presenteras flera miljöer där prestandan inte räcker till för att hålla målnivån 30 fps. Resultatet är tydligt sämre flyt, konstiga hack och i största allmänhet en såsig upplevelse. Inte ens i den bästa av situationer känns konsolvarianten lika rapp, då 30 mot 60 fps innebär en märkbar skillnad i respons och följsamhet.

Xbox One-versionen bjuder dessutom på ett antal buggar som inte märks av på pc, bland annat att vissa sparfiler är omöjliga att ladda. Mest framträdande är dock att ett flertal konversationer slumpmässigt tappar ljudspåret, även viktiga sådana i huvudstoryn. Utan undertexter är det därmed viktiga bitar av berättelsen som riskerar att falla bort.

Sammanfattningsvis är det inte ens en tävling – spelare som har möjlighet att välja mellan Xbox One-versionen och pc-varianten bör slå till på den sistnämnda. Mass Effect: Andromeda må ha brister oavsett plattform, men gör sig klart bättre med ordentlig hårdvara under huven.

Emil Åkered
Redaktionell chef, Geeks