Star Wars är en av flera saker som räddade Lego från konkurs i början av 2000-talet och varumärket har definitivt varit till hjälp för att vända företaget till att bli en av världens mest lönsamma leksakstillverkare. Danska byggklossar och George Lucas hyllade rymdopera är ett lyckat samarbete som har gett fansen otaliga byggsatser. Och inte minst fem spel till alla tänkbara format som hittills sålt över 50 miljoner exemplar.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga är det största och mest ambitiösa Lego-spel som TT Games gjort och det märks redan i inledningen. Star Wars i Lego-form har aldrig sett så bra ut som nu. Detaljrikedomen är fenomenal, animationerna känns fräscha och små effekter som att sand, smuts och snö fastnar på karaktärerna visar att den nya grafikmotorn är mer än bara tomt reklamsnack. Kameran har flyttats närmare karaktären, mellansekvenserna är välgjorda och allt känns väldigt polerat och snyggt förpackat. Den nya kameran kan dock trilskas, särskilt i trånga utrymmen och jag har upplevt brutal screen tearing på två banor och några få dippar i bilduppdateringen. Bortsett från dessa små skavanker håller spelet sig väldigt buggfritt och flyter på utan problem. Det går att välja mellan 60 och 30 fps, men skillnaden i upplösning mellan de två lägena är såpass liten att 30 fps-läget inte är värt att ens testa enligt mig.

Grafiken har blivit markant snyggare sen sist.

Humorn har alltid spelat en central del i TT Games Lego-spel och det håller sig på en barnvänlig Mel Brooks-nivå. Skämten i The Skywalker Saga har en bra balans, samtidigt som vissa av dem flörtar lite med den äldre publiken när de besöker ämnen såsom att Leia de facto hånglade upp Luke och vem som egentligen sköt först - var det Han eller var det Greedo? Eller att ett uppdrag heter ”Better Call Maul”. Flera av dessa referenser till modern popkultur kommer flyga högt över huvudet på en femåring, men samtidigt inte skapa några större frågetecken eller pinsamma konversationer mellan barn och vuxen. Ordvitsarna är många, dialogerna är finurligt författade, röstskådespelarna är för det mesta bra på sitt jobb, även om några få av dem har svårt att leverera repliker på ett godkänt sätt. Ett par av de riktiga skådisarna (Billy Dee Williams, Anthony Daniels med flera) lånar sina röster till sina respektive karaktärer, vilket är en kul detalj som säkert många fans, inklusive undertecknad, kommer att uppskatta. TT Games har dock varit vänliga nog att inkludera ett ”mumble mode” som en hommage till sina äldre spel där karaktärerna endast mumlar sin dialog.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga öppnar upp hela den där galaxen någonstans långt där borta och för varje episod jag spelar igenom får jag tillgång till fler planeter i varje system. Varje trilogi går att välja fritt mellan, men för att spela till exempel Empire Strikes Back behöver du spela igenom A New Hope. Varje system har olika öppna områden som erbjuder race, utmaningar och sidouppdrag. Det är många planeter, många system och många banor. Nästan överväldigande många och det finns över 1 000 kyberklossar att samla, samt flera skepp och närmare 400 minifigurer att låsa upp.

TT Games har i varje nytt spel uppdaterat och experimenterat med spelupplevelsen och The Skywalker Saga står för den största revolutionen hittills. De små plastgubbarna kan nu utföra combos och counters, fienderna kan blockera och det finns klasser som går att uppgradera med kyberklossar som finns utspridda över alla banor och områden. Och det är i allt detta jag önskar TT Games hade självförtroendet att våga släppa vissa gamla moment som att samla Lego-mynt och liknande spelmekanik. Deras syn på vad ett Lego-spel ska vara har kommit en bra bit under de senaste 20 åren, men till nästa spel, som gissningsvis blir Indiana Jones eller något Marvel-aktigt, hade det varit spännande att se dem ta ut svängarna ännu mer. Potentialen finns här. Det handlar bara om att börja se på spelen som mer än bara button mashers med starka licenser i ryggen, vilket är en utvecklingsresa TT Games har påbörjat, men inte riktigt nått hamn med.

Mycket känns igen från tidigare spel, men det mesta har förbättrats.

Jag kan dock uppskatta att de fortfarande ser på spelen som familjespel. För lika ologiskt som det hade varit med ett story mode för ett From Software-spel, hade en hög svårighetsgrad varit för The Skywalker Saga. Det är ett spel som bygger på samma premiss som en popcornvärdig matinéfilm från 80-talet, det ska vara ett nöje för hela familjen, små såväl som stora padawans. Där tidigare Lego-spel ofta blir upprepande efter ett tag, lyckas TT Games denna gång att skapa större utrymme mellan de moment som kan uppfattas som repetitiva. Därmed inte sagt att det finns vissa återkommande inslag som känns lite trötta efter att ha utfört dem flera gånger. Soff-co-op erbjuds, men ingen online sådan. Vilket känns som en liten miss, och att funktionen tydligen ska ha funnits där, men fick stryka på foten för att få ut spelet i tid gör det lite mer surt.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga är den ultimata Lego-tolkningen av Star Wars-ennealogin där det ingår plusmeny, extra allt och plastcykel på köpet. Det är ett mycket bra spel som bjuder på underhållande gameplay, charmig grafik, välbalanserad humor, ett av filmhistoriens mest kultförklarade soundtrack och mycket innehåll att fördriva tiden med när alla episoderna är avklarade. Det är utan tvekan det bästa Lego-spelet som gjorts och faktiskt ett av de bättre Star Wars-spelen som släppts.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga släpps den 5 april till pc, PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One och Switch. PS5-versionen testad.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
4