För sakens skull bör ni få veta att jag normalt sett är tokig i Spider-Man. Det är därför jag överhuvudtaget tackade ja till att recensera titeln. För det andra, jag vet att licensspel sällan håller någon högre kvalitet, men det var verkligen länge sedan jag bevittnade ett så uselt next-gen-spel.

Friend or Foe är ett fritt spel, du kan springa omkring i staden på dina egna villkor och ta uppdragen lite hur som helst, och för varje klarad del får du se lite film. Själva filmen Spider-Man 3 (som spelet bygger på) är dock bara en liten del av äventyret så du får även möta andra gamla bekantingar på din resa.

Utöver huvuduppdragen pågår det ständigt brott i staden så du måste, som sagt, inte fullfölja handlingen utan kan ge dig ut på egna små äventyr då och då. Huvuduppdragen tar ungefär åtta, tio timmar att genomföra och du behöver inte fullfölja något av sidouppdragen om du inte vill, men dessa är nästan ett måste om du vill ha achievements för eventuella framtida downloads på Xbox Live. Sidouppdragen handlar om allt från fotografering till att svinga sig genom staden fortast, men efter tio minuter är de ungefär lika roliga som skoskav.

Trist, grått och ljudlöst... nästan

Grafiken är trist och grå och även om "Spidey" själv är välgjord är inte de andra gubbarna, eller staden, det. Ljudet är i det närmaste obefintligt och även om karaktärerna fått låna sina röster från originalskådisarna Tobey Maguire, James Franco, Thomas Hayden Church, med fler så känns spelet tyst och tomt eftersom inga ljud hörs från invånarna i staden.

Kontrollen är dock bra och väldigt enkel. I inledningsuppdraget får du lära dig hur du ska använda specialattacker och annat smått och gott som du kan ha nytta av längre fram. Du använder X och Y för att slåss och trycker du ned ena spaken så kan du stoppa tiden för att använda dina Spider-Man-reflexer. Du har även superattacker och kan givetvis skjuta ut spindelnät när du behöver.

Tyvärr är striderna oerhört repetitiva och fienderna så tråkiga att närmsta vårdcentral skulle kunna rekommendera det här i stället för sömnmedel till sina patienter. Bossarna är inte heller några höjdare, men trots det är det inte det som är spelets absoluta bottennapp.

Det absolut sämsta med Friend or Foe är den galet buggiga och oföljsamma kameran. Det händer väldigt ofta att du tappar Spidey när han svingar sig genom staden. Dessutom tappar kameran dig när du klättrar på väggarna vilket gör att du snart inte vet vad som är upp eller ner. Den stannar i vissa lägen på mindre områden och den är ofta helt borta mitt i en strid. Inte kul att fokusera på en låda när man vill veta om man själv överlever...

Dessutom är det långt mellan sparpunkterna vilket, i kombination med den risiga kameran, gör att jag snart vill hoppa på Xboxen av irritation över att behöva börja "långt bort i skogen" när jag var på "E4:an" då kameran dog.

Kort sagt

Spider-Man: Friend or Foe har allt det man inte förväntar sig av ett bra spel. Det har en buggig kamera, fula gubbar, en ljudlös stad och trista strider. Alltihop tillsammans ger känslan av att jag hellre kelar med en giftspindel än utsätter mig för denna plåga igen...