För snart sex år sedan kom det första MMORPG:et med Final Fantasy-tema. Det släpptes till Playstation 2 i Japan och ungefär ett år senare lanserades det också till PC. Under årens lopp har ett par expansioner dykt upp, den senaste i slutet av november i år med undernamnet Wings of the Goddess.

Innehållet i denna expansion, som för övrigt är den fjärde i raden, består av i stort sett av samma material som i de föregående, det vill säga nya jobb och nya områden att utforska. Yrkena som följer med i denna upplaga är Dancer och Scholar, vilket gör att det nu finns tjugo att välja bland. Dancer-klassen är designad för understöd av gangs med en aning finess medan spelare som väljer att lira som Scholar bygger på ungefär samma princip fast för mages.

Wings of Goddess

- en studie i onödig krånglighet

I expansionen förflyttas vi 20 år bak i tiden i Vana'diel- universumet. De gamla världarna får nytt liv i och med tidsresan bakåt i tiden. Med recensionsexemplaret av expansionen följde även de tidigare tilläggen med vilket gör att innehållet blir massivt. Den digitala låtsasvärlden blir med den här expansionen ännu större med fler fiender och fler uppdrag och innehåll är ju alltid välkommet.

Final Fantasy XI är känt för sin höga inlärningströskel. Bristen på ett ordentligt gränssnitt, ikoner och menyer och vettiga kontroller gjorde att jag kliade mig ett par gånger i huvudet innan jag förstod någorlunda vad spelet handlade om. Jag är inte direkt någon storkonsument av onlinespel men jag har testat de flesta för att veta vad som utmärker ett spel som lockar tillbaka spelaren i den massiva onlinevärlden. Final Fantasy XI är ett totalt misslyckande på den fronten. Upplägget, spelkänslan och inlevelsen må vara hur bra som helst, men att skapa ett så dåligt första intryck är inte en egenskap som i mina ögon skapar ett vinnande koncept.

   

I Thomas Peterssons recension av moderspelet från 2004 protesterades det mot den omotiverade krångligheten som kan appliceras på det mesta när det gäller Final Fantasy XI. Detta är min första kontakt med detta populära spel och jag håller med om det mesta av den kritik som riktas mot det. Varför ska det vara så oerhört och onödigt trassligt att ens börja spela?

Grafiken härstammar från originalet som släpptes 2002 och det känns en aning orättvist att jämföra den med dagens onlinespel. Omgivningar och miljöer är sniket detaljerade, även karaktärer och fiendeskapelser lider av samma ålderstigna grafik. Ljudeffekter och musikstycken är enkla och blir fort repetitiva.

Mycket innehåll

- blir för mycket?

Wings of the Goddess förändrar inte upplägget utan kör på samma koncept som sina föregångare. Mer av det goda, det vill säga. Yrken och nya omgivningar verkar vara grundtanken bakom Squares expansioner till detta onlinespel. Innehåll är alltid bra, och med expansionen får FF XI ännu mer innehåll.

I de massiva onlinespelens värld är tid och engagemang a och o. Jag är den typ av spelare som vill ha ett enkelt upplägg för enkla funktioner, klara och tydliga instruktioner och så kort tid som möjligt för att komma in ett spel. Tyvärr så satte sig den onödiga krångligheten i Final Fantasy XI och Wings of the Goddess på tvären för mig. Alla spel har sina hårdnackade och tålamodiga fans men i detta fall är jag inte en av dem. Square verkar heller inte göra något större försök att öppna dörrarna för nybörjare.