Träskvattnet når upp till midjan på Prophet. Rulltrappan längre fram i rummet är sedan länge sönderrostad och taket övervuxet av klängväxter. Chinatown täcks av tjocka, höga grässtrån. De vajar lätt i vinden. I den fuktiga luften spelar en och annan trollslända men uppmärksamheten går ärligt talat till de jättelika, utomjordiska varelserna som svävar längs de trasiga husväggarna. Ovanför kan vi bara ana taket av den enorma nanodromen. Prophet själv är dold under sin nanodräkt. Han höjer bågen, lägger an en pil. Och skjuter.

Välkommen till asfaltsdjungeln och #Crysis 3. Naturligtvis är det overkligt vackert och 2047 års version av New York väcker oanade rovdjursinstinkter. Istället för att vara ett offer under omständigheterna, i likhet med originalets Nomad och tvåans Alcatraz, är Prophet jägaren snarare än bytet. #Cryteks Rasmus Hoejengaard, en av de kreativa krafterna bakom titeln, kunde inte vara mer nöjd med den nygamla profilens comeback.

Gammal Prophet med ny vapenarsenal.

– Jag gillar hans attityd. Han har hela tiden en ilska som lurar under ytan men är samtidigt kontrollerad och professionell. Han låter aldrig känslorna ta överhand för han vet att det är vägen till förfall.

Fusionen mellan djungeln och storstaden har i mångas öron låtit som att den tyska utvecklaren vill ge oss det bästa från #Crysis och #Crysis 2. Det är i på sätt och vis en rättvis sammanfattning men precis som Prophet är en mångbottnad hjälte så är vår "urban jungle" mer än ett knippe raserade skyskrapor med mossa på fasaderna.

– Vi har gjort massvis med research på New York för att ta reda på vilka områden som gör sig bäst med de här förutsättningarna. Självklart kommer det finnas mängder med olika inslag men vi valde dem som berikar vårt gameplay och som även kommer vara visuellt mest slående, säger Rasmus och det står alltså klart att grandios grafik fortfarande väger tungt i Crysis-världens vågskål.

Crytek har jobbat hårt med att få djungeln och New York att kännas som en unik helhet.

Men minst lika viktigt är att de exotiska inslagen passar in i spelet, att naturen och staden gifter sig med varann. "Regnskogens sju underverk" kallar utvecklarna sina upptäckter och vi kan vara säkra på att få utforska miljöer som träsk, väldiga skogspartier och klättra längs majestätiska vattenfall. Hur långt man når med sin vision att knåpa ihop inslagen med Manhattans arkitektur, det återstår att se.

Och kanske än mer spännande är att se vilka nya idéer som dras till sin spets. Smygandet kommer exempelvis beredas betydligt mer plats. När Prophet avslossar sin båge kan han exempelvis göra det i tysthet utan att förlora nanodräktens skydd. På det sättet ser vi honom sänka flera tunga motståndare längs sin framfart genom det översvämmande Chinatown. Vi snackar inte om en träig båge utan istället en drömanordning med exploderande projektiler och med ännu fler strängar på sin lyra – som kommer avslöjas i sinom tid. Det rör sig trots allt om Prophets huvudsakliga vapen och Crytek lär antagligen ha ett och annat omistligt ess i den högteknologiska rockärmen. Vi får se. Målsättningen är i vilket fall inte särskilt blygsam.

"Den bästa shootern någonsin"

– Vi vill göra den bästa sandlådeshootern som någonsin gjorts, det snyggaste spelet och den fylligaste Crysis-titeln gällande storyn. Jag är helt säker på att det kommer bli bäst i serien.

Om detta kommer infrias ska vi låta vara osagt. Det är trots allt ett helt år till spelet släpps till pc, Playstation 3 och Xbox 360. Vi har sett en sida av spelet, en sida av djungeln, en sida av New York. Sumpmarken i Chinatown visar nya, mer stealthbaserade delar av actionäventyret och det ser milt sagt tillfredsställande ut att sänka ont anande utmojordiska soldater samtidigt som du tyst och stilla likt en "nanomus" smyger vidare.

Crytek flexar som vanligt de grafiska musklerna – och de gör det bra.

Finalen av demot visar däremot upp en mer uppskruvad och väntad sida av alieninvasionen. Det är fiender från öst och väst, från golv till tak. Prophet kontrar anstormningen genom att kläcka sturska oneliners, hacka kanoner och plocka på sig från den utomjordiska vapenarsenalen. Exemplet jag såg avlossade tunga, blåliknande salvor och fantasin sätter gränsen för vad vi kan vänta oss. The truth is out there.

Den väldiga Liberty-kupolen och dess exotiska innehåll lovar mycket, känns genomtänkt och ger tillsammans med den färgstarka huvudpersonen en klockren förutsättning för ett rafflande actionepos. Nästa år vet vi om spelet lyckas skjuta sig in bland stjärnorna.