David Vonderhaar är en otroligt allvarlig man. Han går med bestämda steg, han pekar med hela handen och han talar som om allt han sa var på liv och död. Just utanför rummet vi träffas sitter en silverrygg i ökenkamouflage och dricker kaffe med taggtråd i. Vonderhaar är inte alls lika skräckinjagande, men han bär på ett allvar som får det att verka som att han gjort ett par rundor i Mellanöstern. Vonderhaar, eller Vahn som han också kallas, har blivit lite av #Treyarchs ansikte utåt i communityfrågor – men han är också designansvarig för multiplayer-biten i #Call of Duty: Black Ops 2.

Störst gevär vinner.

Om studion använt sig av ranksymboler hade Vonderhaar haft ett par stjärnor på axlarna för sina insatser som designansvarig för multiplayer-delarna i #World at War och #original-#call-of-duty-black-ops|"Call of Duty: Black Ops". Han är en av de ytterst ansvariga för hur vi spelar konsol-fps på nätet, och han är redo att stryka ett streck över allt han hittills åstadkommit.

– Vi börjar från början, säger Vahn. Vi ville utmana allt det vi tar för givet när det kommer till tävlingsinriktat multiplayerspelande.

Nyheter i det lilla

Att återuppfinna spelets grund är på ett sätt både modiga och stora ord från en studio som ligger under #Activisions vingar, men det är också en faktisk nödvändighet för ett spelserie som fortfarande säljer fantastiskt bra – men också är under ständig eld från konkurrenterna. Multiplayer-läget i Black Ops 2 lär inte – oavsett vad Vahn än påstår – revolutionera sättet vi spelar online-baserade fps på, lika lite som enspelarkampanjen kommer leverera något helt nytt. Men här finns, i ärlighetens namn, ett par grejer som kan förändra åtminstone sättet vi ser på klasskonstruktion och hur vi som spelare blir belönade.

“Pick 10” är kanske den största nyheten i Black Ops 2-världen. Det handlar om att modifiera sin karaktär efter eget tycke. Vonderhaar vill inte låta några klasskonstanter vara heliga, allt ska gå att bytas ut. Spelaren har tio poäng att lägga på sin klass. Varje primärt och sekundärt vapen, varje granat och varje perk kostar en poäng. Lägg därtill det nya tillägget “Wildcards” och du har en ännu mer modifierbar klassbyggare. Vi får se ett Wildcard som heter Primary Gunfighter (som kostar en poäng att använda) som låter spelaren sätta tre stycken tillsatser på det primära vapnet.

Kill streak-systemet har arbetats om så att även lagkamrater kan få ta del av belöningarna.

Score streak är en av Treyarchs stora nyheter för Black Ops 2. Det som tidigare var Kill streaks, alltså ett slags belöningssystem för spelare som dödar flera motståndarspelare i oavbruten följd, har arbetats om för att vara mer rättvist. Tanken är att inte bara den spelare som radar upp en massa kills ska bli belönad – utan också de som ägnar sig åt det uppdrag som spelläget kräver. Översatt i generella speltermer skulle det betyda att också den som lägger krut på att försvara respektive jaga flaggor i ett capture the flag-läge ska få pris för det på samma sätt som den som bara bryr sig om sin egen k/d-ratio. Balanseringen för att få poängutdelningen att faktiskt premiera en mångfald av spelsätt lär inte vara helt enkel att genomföra, och det är heller inte något jag känner att jag kunnat avgöra efter en dryg timmes multiplayer-krigande i en ofärdig version av spelet. Vonderhaar är dock övertygad om att det här kommer att leda till ett mer underhållande spel – både för spelare och publik.

- Allt det här kommer att medverka till att spelet rör sig framåt, säger han.