Turerna kring Bioware-utvecklare och EA-utgivna Anthem har varit många den här våren, men kanske kan problemen för spelet kokas ner till två nyckelpunkter: Frostbite och obeslutsamhet.

I en lång intervju med Gamedaily.biz hymlar inte EA:s vd Andrew Wilson med problemen. Att föra samman två vitt skilda spelargrupper – de som vill ha fylliga Bioware-rollspel, och de som vill ha ständigt pågående onlineskjutare – menar Wilson är något som "inte funkar så bra" i slutändan.

We brought together these two groups of players who were making this emotional value calculation on two different vectors. One was traditional BioWare story driven content, and the other was this action-adventure type content. About the 30 or 40 hour mark they really had to come together and start working in on the elder game. At that point everyone kind of went, "Oh, hang a minute". Now the calculation is off.

The promise was we can play together, and that's not working very well.

Wilson menar trots detta att Anthems framtid är säkrad, att det har något som kan göra det "något speciellt och något enastående". Han menar också att de som önskar sig klassiska Bioware-spel missar poängen; spelvärlden har ändrats, och EA (och Bioware) måste ändras med den. EA ser på Anthem långsiktigt, även om man förstås hade hoppats på en bättre start.

So, if I think about Anthem on a seven to ten year cycle, it may not have had the start that many of us wanted, including our players," he said. "I feel like that team is really going to get there with something special and something great, because they've demonstrated that they can.

Wilson understryker också att han tror på Bioware, och kommer fortsätta att göra det.