Här Playstation 5 och Xbox Series släpptes för snart två månader sedan (!) var det inte många spel som hade färdiga optimeringar för next-gen. Nu börjar dock kod rullas ut som nyttjar den utökade kraften i den nya tekniken. För dig som äger Star Wars Jedi: Fallen Order (eller har tillgång till det via Game Pass) väntar nu en uppdatering som gör just detta.

Respawn låter meddela att de stora optimeringarna stavas högre framerate, utökad dynamisk upplösning och fläskigare post-processing. På Xbox Series X kan du välja mellan ett prestations- och normalläge, där det förstnämnda kör spelet i 60 fps och i en upplösning mellan 1080p till 1440p. Normalläget bibehåller den nuvarande bilduppdateringen på 45 fps och ökar istället post-processing till 4K och upplösningsspannet till 1512p till 2160p.

På Playstation 5 innebär patchen att bilduppdateringen ökas från 45 till 60 fps, post-processing till 1440p och slopad dynamisk upplösning. Istället fixeras den till 1200p, där den tidigare kunde pendla mellan 810p till 1080p. Vi får ingen förklaring till varför Sonys maskin inte får olika lägen att välja mellan.

High Level Summary of Features:

  • Improved framerate on Xbox Series X|S and PlayStation 5

  • Improved dynamic resolution ranges, for a higher resolution experience on Xbox Series X|S and PlayStation 5

  • Improved post-processing resolution for Xbox Series X and PS5. (Not Xbox Series S)

Console Specifics:

Xbox Series S

  • Framerate has been increased to 60 FPS (up from 45 FPS)

Xbox Series X Performance mode

  • Framerate has been increased to 60 FPS

  • Dynamic resolution added in the range of 1080p to 1440p

  • Xbox Series X Normal mode (non-performance mode)

  • Postprocessing has been increased to 4K

  • Dynamic resolution in the range of 1512p to 2160p

PlayStation 5

  • Framerate has been increased to 60 FPS (up from 45 FPS)

  • Postprocessing increased to 1440p

  • Dynamic resolution has been disabled and the game is rendering at 1200p (up from 810-1080p)