Ut med det gamla, in med det nya - ständigt aktuella ledord i hårdvarusegmentet. Det fräscha blir omodernt i samma ögonblick en ny produkt lanseras. Därför känns Microsofts beslut att ge sin senaste mus ett namn som inte använts det senaste halvdecenniet en aning oväntat. Å andra sidan var Sidewinder en välkänd serie spelutrustning i slutet av förra århundradet, så den nya musen är inte helt vilsen på namnfronten.

Innehållsdeklarationen avslöjar att gamers är den tilltänkta målgruppen:

  • Fem knappar (två ordinarie, två sidknappar, en hjulknapp)

  • Extraknappar (tre för upplösning, en för makro, en för inställningar)

  • Känslighetsinställning "on-the-fly"

  • 180-graderssväng via knapptryckning

  • Tre sorters glidkuddar

  • Justerbar vikt

  • Sladdhållare

Dessa data lär få kontorsråttorna att flukta åt annat håll. Vad spelare anbelangar är flera egenskaper högintressanta. Möjligheten att ändra rörelsekänslighet via tre ryggknappar uppskattar jag, särskilt då de inte sitter så att de koms åt av misstag. Guldstjärna för att nivåerna kan ställas in efter behag; ordinarie nivåer sträcker sig mellan 400 och 2000 DPI (punkter per tum). Makroknappen på vänster framsida förtjänar också beröm. Med den spelar du enkelt in knapp- och rörelsekombinationer (till exempel avfyra skott och ladda om) direkt i spelet.

Hårdvarufusk!

- Eller kanske bara utveckling...?

En annan fiffig funktion är "Quick Turn". Också detta är ett makro och det går ut på att du genom ett knapptryck får din karaktär att snurra ett halvvarv. Användbar, inget snack om det, men risken att anklagas för fusk måste sägas vara överhängande...

Vikter och extra glidfötter följer med i en liten låda som också fungerar som sladdhållare - smart. Tre sorters glidtassar bör räcka för de flesta smaker, men jag sätter frågetecken för kvalitén. Plastpluttarna är klena och sitter löst, jag fruktar att de spricker och/eller försvinner i något dammigt datorhörn efter en tid.

   

Säga vad man vill om Sidewindern, men snygg är den inte. Men utseende är en smaksak, så över till ergonomin. Vi har att göra med en ganska hög, bred och allmänt storväxt skapelse. De första dagarnas användning var allt annat än lustfyllda, men lyckligtvis växer den med tiden. Fast aldrig till en pekdonsfavorit - jag vänjer mig inte vid formen och efter några timmars användning protesterar handmusklerna.

Både ris och ros

- Smart tänk blandat med komfortproblem

Vid spelande sköter gnagaren sitt jobb väl, men vid skrivbordsanvändning lämnar precisionen lite att önska - den känns lite för oprecis. Problemet kan visserligen kringgås genom att sänka känsligheten, men likväl vore bättre träffsäkerhet önskvärt också vid hög känslighet.

Som spelmus betraktad gör Sidewindern ett skapligt jobb. Många och innovativa funktioner samt bra mjukvara hamnar på pluskontot, medan det blir minus för exaktheten och den inte alldeles behagliga formen. Den är en blandning av gott och ont, och omdömet blir därför att du får fiffiga funktioner till priset av bekvämlighet.