Paradox Interactive har låtit FZ ta del av en tidig förhandsutgåva av Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim och det är dags att vi sätter på oss monokeln och låter dig ta del av intrycken.

Fantasy är en genre där hjältemod är den grundläggande essensen som flödar genom såväl litteratur som filmer. Även i Majesty 2 har hjältar stor betydelse. Det handlar om att bygga upp en stad och hyra in diverse hjältar som ska beskydda den. Allt från krigare till magiker kan du anlita och det väsentliga är att de är självständiga varelser. Vilket hade varit en förträfflig idé om de vart snäppet mer artificiellt begåvade än grannens djävulskt sadistiska kaffebryggare som dricker upp allt kaffe själv. Hjältarna tänker inte. Associerar du ordet hjälte med intetsägande karaktärer som driver omkring helt planlöst?

Hjältar lika individuella som mjölk

Kan Ino-Co ge dem en själ?

#Föregångaren var riktigt bra. I uppföljaren borde en hel del ha piffats upp och inte bara tagits med direkt som ett tidshopp från år 2000. Poängen i spelet är att du inte ska styra hjältarna själv, du ska bygga upp din stad och sedan få dessa anlitade hjältar att tycka att dina mål är det viktigaste i världen. Sätter du en stor lönesumma på en fiendeborg, då attackerar dina giriga hjältar. Men om något dyker upp på vägen till borgen är det bara den hjälte som blir attackerad som bryr sig. Samma sak när dina hjältar är framme vid borgen: om en hjälte blir attackerad bryr sig inte de andra. Måhända satte jag en för hög lönesumma, men balans kommer förhoppningsvis under de månader av grovputs som återstår.

Lagom tills det att fullversionen släpps har utvecklarna däremot lovat att hjältarna självmant kommer kunna bilda grupper, att det kommer finnas unika föremål och att vissa hjältar kommer följa med över från ett kampanjuppdrag till nästa. Men hjältarna är oerhört intetsägande än så länge. En hjälte på lägsta nivån har någon form av fräckt namn, men jag kan inte koppla varför. Ge dem namn utifrån deras handlingar!

När jag väl kom in i spelet var det första intrycket positivt. Den stämningsfulla bakgrundsmusiken fick mig att känna mig som om jag verkligen var del av en fantasyvärld. Ljudeffekterna lämnar däremot en hel del att önska. Farliga skelettbågskyttar skjuter sina pilar, men varje uns respekt avdunstar när ljudet från dem ger ett starkt intryck av tecknad film för barn. Deras pilar flyger i ultrarapid, vilket alla karaktärers pilar gör förutom vakttornens och jag undrar lite ödmjukt varför. Grafiskt sett är det mjukt och följsamt och bilderna som finns ute ger en bra fingervisning om vilken teknisk nivå det ligger på.

Högvis med potential

... men det har en lång väg att gå

Efter att ha suttit ner ett tag med den tidiga förhandsutgåvan, med betoning på tidiga, så känner jag mig kluven. Jag ser på Majesty 2 som en liten skadad falkunge som ligger på marken utanför mitt fönster. Jag sluter mina händer kring den stackars fågeln och till min förvåning förnimmer jag ordet potential när jag känner dess fjäderskrud mot mina varma händer, varefter jag tar in den lilla krabaten in i värmen och hoppas på det bästa.

vekar inte så där jätte bra.. 12/02 verkar som en underlägsen HOMM klon toon-style 11/02 meskalin - Ja, det tillkommer mp, vilket vi självklart provar ut i fullständiga spelet. 11/02 Har testat första spelet nu ett par dagar (Majesty). Gillar verkligen stilen o spela på där hjältarna har sitt eget liv och vandrar runt. Kan nog va riktigt skoj i multiplayer med. Så detta är nog ett rätt givet köp för mig (om det finns mp villsäga). 10/02 Vill man klaga på hyllade, ospelbara spel kan vi ta Europa Universalisspelen istället. Maken till stelare, tråkigare spel får man leta efter. Ett av huvudmomenten i spelet, striderna, är bland det sämsta jag sett, särskilt om man tar i åtanke att besegr... 09/02 har spelat total war serien sedan medival 1 och jag har verkligen inte kännt av denna ospelbarhet? tycker tvärtom att det är en ruggigt bra serie väl värd sina höga betyg! 08/02 Härlig recentsion! Ärlig men ändå diplomatisk. Annat än PC gamers där recensionerna tycks sättas efter vem som tillverkar spelen och inte hur dem verkligen är! Skäckexemplet är dem ospelbara Total (bug)War spelen som hyllas å det obegripligaste! 08/02 M-m-men... Far Cry 2 var ju ett bra spel..! Eller vänta nu... 8) 08/02 Jag gillar att fz:s förhandsgranskningar är ärliga till skillnad mot ign. gamespots med flera som har som policy att inte säga ett ont ord i en förhandstitt. Då slipper man hype monster som far cry 2. 07/02 Majesty 1 var ett roligt och mysigt spel, men det här vet jag inte riktigt. Återstår väl att se. Tycker gott att de kunde behållt den mysiga 2D-grafiken. Ett spel blir inte automatiskt bättre bara för att man gör om det till 3D. 07/02
Skicka en rättelse