Vid sidan om datorspelandet har fortfarande penna och papper-rollspelandet en betydande mängd fans. Denna hoppas Turbine erövra med senaste tillskottet i Dungeons & Dragons-världen – onlinespelet Stormreach.

Det var en samlad David Eckelberry som mötte svensk spelpress och ett fåtal utvalda rollspelare på tisdagen. Han behövde inte tala länge för att göra klart för sin publik att han har både en och annan omgång av penna och papper-rollspel bakom sig, inte minst då han tidigare varit anställd hos företaget som skapade D&D, Wizards of the Coast. I sitt nuvarande jobb som Senior Game System Designer på Turbine är hans roll att göra företagets nästa spel så lojalt mot D&D-fansen som möjligt. Men vissa avsteg måste ändå göras menar han och möts av instämmande nickar från den lilla publiken. D&D Online: Stormreach är trots allt ett onlinespel.

Ska man kategorisera D&D Online: Stormreach så faller det tveklöst i genren MMORPG. Reglerna är hämtade från Dungeons & Dragons version 3.5 och tjänar enligt Eckelberry som en garanti för att avståndet mellan penna och papper-versionen och den digitala varianten inte blir för stora. Spelet släpps i slutet av februari i USA och strax därpå, i början av mars här i Europa. Vi på den vettiga sidan av den stora vattenmassan får även egna servrar för att minska laggrisken, lovar Eckelberry.

Interaktiviteten ligger i fokus

Lagg har nämligen större inverkan än man kan tro. Fokus under utvecklingen har till stor del lagts på interaktivitet. Där du i World of Warcraft kan markera en fiende, klicka på attackera och sedan gå och göra dig en macka har du i D&DO full kontroll över din karaktär och varje klick på höger musknapp blir ett slag. När du slår ser du en liten D20-tärning på skärmen som visar vad din rullning blev och huruvida du träffar eller ej. Visst finns här en autofight-knapp, men förlitar man sig på den lovar David att man inte förblir långvarig. Du kan även parera attacker genom att hålla in skift-knappen, eller undvika dem genom att kasta dig bakåt eller åt sidorna. Med detta hoppas Turbine att striderna blir mer interaktiva och att det ska krävas mer skicklighet för att överleva, men samtidigt blir också spelet väldigt känsligt för fördröjningar i serveröverföringen.

Nästan alla dungeons i spelet när det släpps kommer att vara avsedda för grupper. Det kan således bli svårt att spela om du är en ensamvarg, men samtidigt är det ju inte riktigt ensamspelande som klassiska rollspel är gjorda för. Till din och gruppens hjälp finns inbyggt röstchatsystem för att unisont smäda de onda drakarna. Har du ingen befintlig grupp är den lokala tavernan antagligen ett bra ställe att bege sig till. I tavernor regenererar nämligen dina livspoäng och på så sätt hoppas Turbine göra dessa platser till välbesökta mötesplatser för spelare. I realiteten verkar det dock vara så att spelare ställer sin karaktär i tavernan och sedan går och gör annat en stund tills poängen återfåtts.

Farming möjligtvis ett minne blott

Eckelberry hoppas själv att spelet ska innebära mindre rutinmässiga uppgifter och mer äventyr och nöje. Som ett led i denna strävan har man försökt minimera mängden ”farming”, det vill säga näst intill ändlöst slaktande av samma typ av monster på en och samma plats, för att få erfarenhet och utrustning. Således har man gjort så att mycket få monster bär på något som går att ta med sig efter att de dödats och att du inte får någon erfarenhet alls för att göra dig av med monster i din omgivning.

Den huvudsakliga målgruppen för spelet utgörs av de tio miljoner D&D-fans som Eckelberry uppger existerar, men även tidigare oinvigda ska känna sig välkomna är förhoppningen. Om Dungeons & Dragons Online: Stormreach kommer kunna ta uppmärksamhet från sina konkurrenter återstår att se. Men nog började det rycka lite i MMORPG-nerven när vi fick pröva på att spela.

Skicka en rättelse