En gamers rättigheter

Inaktiv

visst, det är bra med rättigheter för oss spelare, men många av de där punkterna verkar lite väl överdrivna och orealistiska.


signatur

Jag har varit i helvetet. Och helvetet är gjort av kebab. Gamereactors beskrivning av utmjordingarnas skepp i PREY

Inaktiv

Det som jag tycker är lite oroande är att denna punktlista verkar innefatta alla typer av spel skapade av alla typer av grupper. Förhoppningsvis syftar de på kommersiella spel.

Indieutvecklare och modteam kan i väldigt många fall ha otroligt svårt att uppfylla alla krav som specas och jag tycker inte de skall behöva bli lidande på grund av detta.

Jag hoppas att det i slutändan handlar om ett slags "seal of quality" (typ nyckelhålsmärkt) som tillverkare får kämpa sig till att uppfylla. Det hade vart den bästa lösningen enligt mig.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av MisterBister:

Indieutvecklare och modteam kan i väldigt många fall ha otroligt svårt att uppfylla alla krav som specas och jag tycker inte de skall behöva bli lidande på grund av detta.

Hur menar du? Vad är det som gör det svårt för indieutvecklare?

Inte för att dom behöver dessa regler lika mycket som mega-corp mupparna. Indiescenen är redan waaaay bättre när det gäller kvalite och community.


signatur
Medlem

Oavsett vad, så tycker jag nog ändå att det behöver finnas finnas en rad om ägandeskapet av nyckeln också;

Citat:

11. Gamers shall have the right to lock and retrieve a new gamekey if their current key has been copied/stolen by another player.

Mest för att det är så enkelt att bli av med accessen till ett spel, genom att en annan spelare skriver in samma nyckel.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av MisterBister:

Indieutvecklare och modteam kan i väldigt många fall ha otroligt svårt att uppfylla alla krav som specas och jag tycker inte de skall behöva bli lidande på grund av detta.

Lite ironisk eller vad ? De som skrev den artikeln är just en Indieutvecklare

Jag tror inte indieutveclkare har några svårigheter alls att följa detta, snarare så är det flera gånger lättare för dem.

Ämnet för denna diskussion borde vara:

Gamers som protesterar mot sina rättigheter som gamers.

Jag förstår inte hur man ens kan argumentera emot att vilja ha en färdig produkt, eller att andra program än bara sitt spel installeras?
Jag menar, tänk om denna Bill hade funnits innan AoC hade släppts, då hade AoC varit ett bra spel och inte ett tomt skal.

Stardock fortsätter visa en skönt frisk attityd i spelvärlden och respekt för sina kunder spelarna.
Ha det som lagstadgad rättighet är kanske önska för mycket men jag vet då att mellan en utvecklare som har detta offentligt som rättesnöre och en som inte har det vems produkter jag kommer prioritera högst i min köpbudget.

Medlem

Stardock är bra som fan. Det enda som oroar mig lite är att dom verkar ha skjutit sig själva i foten lite. Vissa spel som dom säljer går, enligt utsago, bara att uppdatera genom deras Steam variant Impulse hehe.

Jag har en fråga om detta postad på Stardock forumet men har inte fått något svar ännu.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Whip:

Happ? Så dom ska lita på alla gamers? Jo tjena...

Vad har spelare gjort för ont? Du blir inte ombedd att "bevisa" att din kaffebryggare inte funkar om du lallar tillbaka med den till Onoff.

Men du måste väl förstå att många lär utnyttja det? Spel brukar ha något som kallas för cd-key.

Medlem
Skrivet av Whip:

Men du måste väl förstå att många lär utnyttja det? Spel brukar ha något som kallas för cd-key.

Javisst kommer en del att utnyttja det. Men jag tror inte att det är tillnärmelsevis så många som du verkar tro. Och jag tror inte att annonsera att alla spelare är opålitliga ger någon form av positiv effekt heller.

Personligen tycker jag inte alls om att bli misstänkliggjord bara för att jag råkar spela spel. Om jag vill byta ett spel som inte fungerar så ska jag fan få göra det utan att behöva redovisa mitt liv för nån fjunläpp på EB Games.

Om det sen betyder att ett antal mindre hederliga element utnyttjar det hela - so be it. Andra branscher tycks klara av det så jag tror nog spelbranschen överlever också.

De allra, allra flesta är hyggliga människor som vill göra rätt för sig, trots allt.


signatur
Inaktiv

"1. Gamers shall have right ti return games that don't work with their computer for a full refund" Inte särskillt genom tänkt. Kanske man bör kräva ett minimal krav för intelligens för att man ska få köpa spel. Kanske man borde kolla system kraven innan man köper

Mycket värdelösa och orealistiska krav där


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Inte särskillt genom tänkt. Kanske man bör kräva ett minimal krav för intelligens för att man ska få köpa spel. Kanske man borde kolla system kraven innan man köper

Mycket värdelösa och orealistiska krav där

Återigen så drar en brigad med riddare i glänsande rustningar ut för att ta företagens sida. Frågan ställer sig själv, vad får dessa människor för sitt hårda arbete med att försvara företagen för vad de än gör?

I alla fall. Jag tror inte du tänkt igenom det här så noga.

1. Det händer förvånansvärt ofta att spel inte vill fungera på din dator. Kanske har du ett udda ljudkort som utvecklaren inte kunnat förutspå en konflikt med? Kanske har du två DVD-spelare i din dator, som skapar konflikt med skyddet? Det kan finnas en myriad olika orsaker, och inga av dessa har att göra med att konsumenten är dum.

Om jag köper en vara som det visar sig att jag inte kan använda (utan att jag har kunnat förutse det), då förväntar jag mig att kunna få pengarna tillbaka.

2. Systemkraven på spelboxarna ljuger. De ljuger så mycket att man nästan storknar. Minimumkraven kanske är nog för att starta exen, men det är inte nog för att jag ska kunna klassificera spelet som "spelbart."

Allt de kräver är att minimumkraven ska representera en nivå där spelet är rimligt spelbart.

Medlem

Erenthal: Hade du då tänkt att man skulle förbruka nyckeln för spelet och sen lämna igen det? Hur bevisar man att spelet inte funkar på ens dator?

Medlem
Skrivet av raslon:

Erenthal: Hade du då tänkt att man skulle förbruka nyckeln för spelet och sen lämna igen det? Hur bevisar man att spelet inte funkar på ens dator?

Jag måste nog göra dig besviken och säga att jag inte är kvalificerad nog att svara på det. Jag är varken en programmerare eller en ekonom, utan en stackars sociolog.

Dock, som nämnts, finns det mycket mycket få branscher som inte har kommit på ett sätt att sälja varor samtidigt som de låter folk returnera grejer som inte fungerar.

Eftersom Stardock och GPG skrev listan är jag säker på att någon där har tänkt igenom det hela. Omöjligt kan det inte vara, och det är nödvändigt om man ska kunna återställa förtroendet för spelutgivarna.

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Jag måste nog göra dig besviken och säga att jag inte är kvalificerad nog att svara på det. Jag är varken en programmerare eller en ekonom, utan en stackars sociolog.

Dock, som nämnts, finns det mycket mycket få branscher som inte har kommit på ett sätt att sälja varor samtidigt som de låter folk returnera grejer som inte fungerar.

Eftersom Stardock och GPG skrev listan är jag säker på att någon där har tänkt igenom det hela. Omöjligt kan det inte vara, och det är nödvändigt om man ska kunna återställa förtroendet för spelutgivarna.

Själv är jag både programmerare och ekonom, men jag är fasen inte kvalificerad till mycket. Dock är jag nyfiken på en sak, hur gör man på t.ex. webhallen om man handlar där? Man har ju enligt distansköplagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Kan man då köpa ett spel och sno nyckeln och lämna tillbaka det sen? Detta kanske är anstiftan till dumheter dock.

Edit: Plombering kanske.. vetefasen om lagen gäller om förpackningen är öppnad.

Medlem

Bra service kostar på. Jag tror man helt enkelt får bita i det sura äpplet och stå ut med att vissa rötägg passar på (varför dom nu plötsligt skulle göra sig omaket att gå via en fysisk spelbutik när Pirate Bay fortfarande är två hundradelar bort). En vanlig "hederlig" prick lär ju inte ha använt någon CD nyckel online eftersom spelet inte fungerar hehe.

Eller så slutar dom helt enkelt med alla dessa CD nycklar, säljer spelet billigt och kör med mikrotransaktioner i samband med online/multiplayertjänster istället.


signatur
Medlem

Det kan ju knappast vara omöjligt att ordna ett system där cd-nyckeln låses vid retur.

Allt blir dock enklare vid digital distribution.

Töntigt, men visst.


signatur

Halo och Pokemon Röd - Vilka minnen 8)

Inaktiv

"och att spelare inte ska behandlas som potentiella brottslingar."

rofl, hahahahhaaahahaaaha

Medlem

Dom glömde "Gamers shall have a right to backup their CD/DVD without problems from copyright protection"

Medlem

#2 Gamers shall have the right to demand that games are released in a finished state
#3 Gamers shall have the right to expect meaningful updates after a game´s release

Nån mer än bara jag som får en känsla av att snubben som skrivit detta var fett pissed på Age of Conan när det kom ut =P

Inaktiv

trams alltihop

Medlem

Tycker det mesta som står borde vara självklart, men spel industrin är ju ännu ung, så man kan väl hoppas

Inaktiv

Hahaha. Helt förkastligt. Vem skall döma? Vad skall återgärden bli vid brott mot "rättigheterna"? Och vem skall i så fall utdela ett eventuellt straff?

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Whip:

Happ? Så dom ska lita på alla gamers? Jo tjena...

Vad har spelare gjort för ont? Du blir inte ombedd att "bevisa" att din kaffebryggare inte funkar om du lallar tillbaka med den till Onoff.

Rätt säker på att dom nog gör det jo.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Alltså helt allvarligt varför tycker ni att grafiken är sådär??? Jag tycker den ser ut att va vassare än oblivion, alltså mycket bra.
Spelet verkar också bli mycket bra. Riktigt spännande story.

123
Skriv svar