Warhammer Online har gått guld

Medlem

Ok, alla ni som hojtar stöld hit o dit. Hur annorlunda kan man egentligen göra ett fantasy MMORPG?

Och då menar jag det spelmekaniska inte världen/lore eller vad ni vill kalla det.
Du skapar en gubbe som antingen är ond/god och sen bankar du ihjäl motståndare/monster för att få XP och bättre utrustning. Du har ett inventory, lite ikoner för att komma åt spells etc fort. Du får uppdrag från massa jeppar som står överallt eller slåss med andra spelare. Hur kan man göra detta på ett annorlunda sätt?
Allt detta tjafs om snatteri av idéer är inget jag hör så ofta när typ FPS är på tal. "Men va fahn, de har ju pistoler i detta FPS de har de snott från detta spel etc etc..."

Medlem
Skrivet av Twitch:
Skrivet av Macoo:

Jag tror faktiskt att Twitch bara menade spelet och inte universumet.

Precis

Ok, men kan ändå inte köpa det till 100 %, även om jag är fullt medveten om att man plockar saker av tidigare utgivna spel. Varför uppfinna ngt nytt om det redan finns beprövade designer/funktioner som fungerar?

Sedan, att jämföra alla nya MMORPGs med WoW är lite som att jämföra alla nya RTS med StarCraft eller Red Alert. Samt att sedan säga att det är en total rip-off är lite väl hårt, så många spel som påminner om varandra.

Skrivet av Rullstol:

Ok, alla ni som hojtar stöld hit o dit. Hur annorlunda kan man egentligen göra ett fantasy MMORPG?

Det är en mkt bra poäng som många glömmer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av FZ:

Förhandsbokning av standardutgåvan påbörjas på torsdag, men det är bara genom vissa återförsäljare som tillgång till den öppna betan ges

Vänta lite nu... Spelet har gått guld (vilket innebär att det lämnat beta-stadie, och ses nu som stabilt eller i varje fall tillräckligt buggfritt för den stora massan, men du ges tillgång till den (inte särskilt) "öppna" betan genom att förhandsboka?

Uhm, hur kan det vara en beta när det gått guld? Och varför kallas den för "öppen" när endast vissa utvalda får tillgång till den, genom att förhandsboka och vissa utvalda återförsäljare?


signatur
Medlem
Skrivet av Rullstol:

"Men va fahn, de har ju pistoler i detta FPS de har de snott från detta spel etc etc..."

Haha, priceless!

I övrigt: är väl bara att vänta och se hur det blir. förstår inte hur alla ska uttala sig hit och dit om hur något suger/"äger" innan det ens är släppt. Det är väl bara att känna lugnet och se hur det blir? Vad är problemet...?

För övrigt heter det "spelat mer än DU", inte "mer än DIG" enligt korrekt svenska /språkfascistmode off


signatur

Information wants to be free!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Rullstol:

Ok, alla ni som hojtar stöld hit o dit. Hur annorlunda kan man egentligen göra ett fantasy MMORPG?

Det är en mkt bra poäng som många glömmer.

1990-talet ringde, de ville ha sin innovation tillbaks.

Det kan alltid göras annorlunda, bättre, större, mindre, etc. Titta bara på processor-marknaden... Tänk om Intel, AMD, IBM, Via m.fl. hade tänkt på det viset. Jag menar, hur annorlunda kan man egentligen göra en processor?

Allt handlar om hur pass kreativ man är.

(Sorry för dubbelpost.)


signatur
Medlem
Skrivet av Rullstol:

Ok, alla ni som hojtar stöld hit o dit. Hur annorlunda kan man egentligen göra ett fantasy MMORPG?

Och då menar jag det spelmekaniska inte världen/lore eller vad ni vill kalla det.
Du skapar en gubbe som antingen är ond/god och sen bankar du ihjäl motståndare/monster för att få XP och bättre utrustning. Du har ett inventory, lite ikoner för att komma åt spells etc fort. Du får uppdrag från massa jeppar som står överallt eller slåss med andra spelare. Hur kan man göra detta på ett annorlunda sätt?
Allt detta tjafs om snatteri av idéer är inget jag hör så ofta när typ FPS är på tal. "Men va fahn, de har ju pistoler i detta FPS de har de snott från detta spel etc etc..."

Såklart man kan göra ett mmorpg annorlunda, men tyvärr så verkar det inte finnas många företag som är tillräckligt innovativa/modiga. Vem har sagt att det måste vara levelbaserat och enbart kretsa kring items?

Sen är jag faktiskt jävligt less på fps-genren nu. :\

Inaktiv

men ignorera kidsen som tror att WoW är det första MMO't som gjorts


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Open Beta den 5 September för Collectors Edition Pre-orders.


signatur

lootskin@hotmail.com

Inaktiv

Som gammal Ultima Online spelare vet jag att man kan göra MMORPG olika

Inaktiv
Skrivet av Lootskin:

Open Beta den 5 September för Collectors Edition Pre-orders.

Den 7:e September är det. Head start 15:e för SE(Standartd Edition), CE är jag lite osäker, har för mig att den börjar ytterligare lite tidigare men ej sett något datum.

Medlem

Hmm, njaa, var inget för mig är jag rädd (Älskar dock Warhammer universumet!).

Medlem

Jag antar att detta inte är 40k serien?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

nope. gamla hederliga Warhammer

Inaktiv
Skrivet av Lite Lätt Lullig:

Även om blizzard snodde från warhammer universumet till warcraft spelen så betyder ju inte det att Mythic INTE har snott speldesign delar från WoW. Hur man än vrider å vänder på det är faktiskt World of Warcraft utvecklat före Warhammer Online så WoW kan inte snott från Warhammer Online, men troligen åt andra hållet.
Håll skillnad på Lore och Speldesign.

Mythic släppte Dark Age of Camelot 2001, Blizzard släppte World of Warcraft 2004. WAR lånar ett flertal designelement från DAoC.

Q.E.D.


signatur

Oh thou that see'st our sorrow, it follows us even thus;
For today we are Gods, but tomorrow pray Hell have mercy on us

Medlem

hopaps det är bra sugen på ett bra mmo tills d3 kommer:)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av kungtotte:

Mythic släppte Dark Age of Camelot 2001, Blizzard släppte World of Warcraft 2004. WAR lånar ett flertal designelement från DAoC.

Q.E.D.

Det betyder väl inte att alla borde hylla ett spel som inte har något nytt?
Sparka lite mer på WoW kan jag dock gärna göra:up:

Inaktiv

Man kan säga att warhammer kopierar andra spel, men hallå? World of Warcraft är ju också en stor jävla bov då!


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

NDA togs bort för någon vecka eller två har jag för mig, så borde finnas mycket på youtube.

Inaktiv
Skrivet av kungtotte:

Mythic släppte Dark Age of Camelot 2001, Blizzard släppte World of Warcraft 2004. WAR lånar ett flertal designelement från DAoC.

Q.E.D.

Skrivet av RobbazSweC:

Man kan säga att warhammer kopierar andra spel, men hallå? World of Warcraft är ju också en stor jävla bov då!

Och så här kan vi hålla på i evighet
Jag är varken WoW eller WAR fan, bara att konstatera att alla tar från alla och sen är det bara spela det man tycker är roligt.

Medlem

önskar av hela mitt hjärta att det här spelet ska ge en liknande känsla som WoW gav när det var nytt.

Medlem
Skrivet av Gabor:

1990-talet ringde, de ville ha sin innovation tillbaks.

Det kan alltid göras annorlunda, bättre, större, mindre, etc. Titta bara på processor-marknaden... Tänk om Intel, AMD, IBM, Via m.fl. hade tänkt på det viset. Jag menar, hur annorlunda kan man egentligen göra en processor?

Allt handlar om hur pass kreativ man är.

"Bättre, större och mindre" är inte alls lika hårda krav som "underhållande, återspelbarhet och unikhet".

Då en ny version av en CPU bara gör en sak - går snabbare och det är det enda som räknas (såvida den inte skall vara strömsnål för att passa i bärbara). Kraven på ett nytt spel som inte tar mkt från andra spel är så mkt större: ny story, ny värld med ny miljö, nytt sätt att berätta, nytt sätt att interagera, ny design på miljön, nytt GUI och säkert mer som jag glömt bort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Warcraftspelen är rätt influerat av brädspelet Warhammer och det är väl inte mer än rätt om orginalet stjäl tillbaks lite? Lite tråkigt med alla snorungar vars världsuppfattning och tidräkning sträcker sig tillbaks till 2004. Före eller efter wow.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Bättre, större och mindre" är inte alls lika hårda krav som "underhållande, återspelbarhet och unikhet".

Då en ny version av en CPU bara gör en sak - går snabbare och det är det enda som räknas (såvida den inte skall vara strömsnål för att passa i bärbara). Kraven på ett nytt spel som inte tar mkt från andra spel är så mkt större: ny story, ny värld med ny miljö, nytt sätt att berätta, nytt sätt att interagera, ny design på miljön, nytt GUI och säkert mer som jag glömt bort.

Ojdå, det var inte särskilt många innovationer inom processorbranschen, med andra ord? Om allting handlar om att den endast ska gå snabbare... Vet du ens vad du pratar om?

Jag gjorde dessutom en liknelse, och menade givetvis inte att det är precis samma sak. En processor kan givetvis bli snabbare, men innovationen ligger i hur den blir snabbare. Eller strömsnålare. Eller mindre. Eller hur man kan integrera två kärnor som avlastar varandra. Eller köra i samma hastighet fast med lägre värmeutveckling. Eller vad som helst som kan tänkas behövas. Att en processor "endast" blir snabbare kan innebära hundratals innovationer...

Detsamma gäller kriterier som underhållande, återspelbarhet eller unikhet för den delen. Att låna idéer från ett spel behöver ju inte betyda en kopia, bara att man arbetar vidare på den ursprungliga idén och (förhoppningsvis) gör den bättre. Innovation innebär ofta en vidareutveckling på en tidigare tanke.

Skrivet av conthox:

Detta är inte 1990, nu finns en redigera-knapp som du kan ändra ditt inlägg med.

Jo tack, jag vet. Tack för att du påpekade det. Känns mycket bättre nu, va?

EDIT: Nä, men, se på fan... Jag hittade den där förbaskade redigera-knappen.


signatur
Medlem

Sen när gav man flera guld?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Får väl se om detta kan bli mitt första mmo då. Tycker jag säger det varje gång det är något nytt på G, men alla sviker.

Medlem
Skrivet av Gabor:

En processor kan givetvis bli snabbare, men innovationen ligger i hur den blir snabbare.

Ok, då missförstod jag dig. Men tycker ändå att det är en konstig liknelse. Att utveckla hårdvara är inte detsamma som att utveckla mjukvara, inte ens bra liknelse då de olika kriterierna för de olika kraven ser så olika ut. Gissar att min brist på förmåga att förklara gör att det är svårt att peka på vad jag menar.

Skrivet av Gabor:

Nä, men, se på fan... Jag hittade den där förbaskade redigera-knappen.

Thank you Jesus!

// edit

Skrivet av mosoloa1:

Sen när gav man flera guld?

Eh, va?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Blir ett givet köp detta nu när jag kastat aoc i soptunnan. Pve kan bli trist i längden, samma sak med pvp men rvr det kommer nog hålla bra mycket längre.

Inaktiv

Blir som Age of Conan , går guld dem första veckorna sen floppar de

Medlem

Okej, kollade nyss lite gameplay på youtube. Ännu ett veva-i-luften-2-meter-från-din-motståndare-genom-att-trycka-som-en-jude-på-musen. Suck. Nej tack. Det är fan mer ös i tärnings-spel.

Medlem

Jag har fortfarande inte fått någon beta-invite som jag blev lovad när jag beställde collectors edition. Tror jag ska avbeställa bara för att statuera exempel *mummlar*

123
Skriv svar