Den där Terrorscenen

Inaktiv
Den där Terrorscenen

Jag måste säga att jag gillar den skarpt!
Ifall någon av er skulle råka bo under en sten (vid en sjö, i en skog) så syftar jag alltså på att man får pröva på terroristlivet i senaste Call of Duty. Utan att spoila för mycket så rör det sig om ett synnerligen hemskt terrordåd som spelaren själv aktivt får ta del i. Det är tveklöst en av spelets starkaste scener och enligt mig kanske den bästa. För i den här scenen så blir med ens FPS:et självreflexivt. Ett våldsrikt spel som skall utgöra underhållning ser här till att såga av grenen som den själv sitter på genom att visa oss att: Våld, det är hemskt.

Det har förstås gjorts tidigare i andra spel som Execution och deras insats är inte mindre värd för det, men det som är skillnaden är att i och med Modern Warfare så tas det här konceptet ut ur det slutna indiesovrummet och in i det stora offentliga rummet. Vi talar ändå om årets största mainstream spelsläpp som vågar göra det här.

Givetvis är scenen samtidigt ett monster av många huvuden. Medialt så innebär ju detta en enorm uppmärksamhet och det var väl ingen hemlighet. Sen är det ju också ett dramaturgiskt effektivt element för att rycka med dig som spelar i storyn och känna en stark personlig inblandning. Fast främst så är det ett tecken på mognad. Inte bara för en spelserie, utan också för en hel industri. Jag önskar bara att debatterna som blossat upp kring detta kunde ta sig ur det hamsterhjul som alltid inträffar. Det brukar på sin höjd leda till att utvecklarna intar någon barnslig vi-mot-dom-mentalitet. Världens chans har ju skapats här. Varför skjuter ingen mot öppet mål?

#blogg

Inaktiv
Den där Terrorscenen

Själv tyckte jag CoD4 var så osmakligt (fast kanske mest tråkigt) att det var delar av spelet jag lät bli att spela igenom.
Så jag ser det inte alls som att dom sparkar in någon dörr med det här spelet.

1
Skriv svar