Divinity 2: Ego Draconis tillkännagivet

Inaktiv
Divinity 2: Ego Draconis tillkännagivet

hmm kanske!
Inte den snyggaste draken man sett.

Medlem

Ettan var ju riktigt bra för att vara mer eller mindre hack n slash i spelsätt.

Medlem

Härligt, mer rollspel att fördriva tiden med. Divine Divinity var riktigt roligt. Sedan behövs det ju mer information än några halvtaffliga skärmdumpar för att få mig riktigt intresserad.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Skapligt läckert. Kan man räkna med ett första-persons läge ala Oblivion tro? Då blir det intressant!

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Skapligt läckert. Kan man räkna med ett första-persons läge ala Oblivion tro? Då blir det intressant!

Hahahahah...

Hur kan det vara intressant? finns det något sämre än att springa runt med ett svärd i first person?

Du borde testa Hexen!

Medlem

Jag tyckte det var kul. Använde iof mer pilbåge än svärd. Bara det är bra gjort med lite combos, magier och sköld så.
Jag ser iaf inte riktigt hur det kan vara roligare att stå still och veva i luften i tredjeperson som man gör i alla mmo-lir.

Har lirat hexen, och det var väl tufft på sitt sätt, men inte riktigt samma sak Så jag förstår inte riktigt din poäng där.

På utvecklarna låter det som att de satsar hårt på att uppdrag och sånt alltid ska ha flertalet lösningar att välja mellan som inte alltid skärs ned till gott/ont - efter deras DD1 är jag beredd att tro på dem också. Läs och lär, Bethesda och Bioware. Ett actionrollspel som satsar på att slå er. Som vet vad fansen gillar och vill ha mer av.

Lyckas de med det och dessutom roliga strider blir det givet köp.

Edit: Kombos och realtidsstrider går ju att fixa i tredjepersonsperspektiv också Mr.Bravo. Jag skulle tom. vilja påstå att det är enklare att abstrahera något som fungerar ur rollspels- och rolighetssynpunkt från den vinkeln än från förstaperson

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Edit: Kombos och realtidsstrider går ju att fixa i tredjepersonsperspektiv också Mr.Bravo. Jag skulle tom. vilja påstå att det är enklare att abstrahera något som fungerar ur rollspels- och rolighetssynpunkt från den vinkeln än från förstaperson

Mja, det beror så klart helt på hur spelet är uppbyggt. Men personligen så föredrar jag första-person då man känner sig mer inne i karaktären. Tycker det ger mycket bättre inlevelse. Iom att man dessutom ser allt från ögon-nivå så blir det ett djup på rörelserna och hela sceneriet, och så rör man på sig mycket mer rent allmänt under stridandet. Dessutom slipper man den overkliga ("Fuskiga" i min värld) översikten man har runt sin karaktär.
Men jag brukar föredra att skifta lite mellan första och tredjeperson. När man springer runt och upptäcker eller tar sig mellan olika punkter så är det skönt med lite översikt. Men under stridande och interaktion så är det första-person som gäller för min del

Smaksak.

Vill minnas uppföljaren till Divine Divinity var Beyond Divinity

Medlem

Första person gör ju tyvär att alla brister i AI etc blir så mycket tydligare så inlevelsen försvinner ju totalt. Däremot i isometriska spel så ställs inte liga höga krav på ai och terräng så det blir klart mer inlevelse och intressantare strider, speciellt om ditt party involverar fler än en karaktär så man kan använda lite taktik för att skydda magiker etc. Men det är väl bara jag...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:

Vill minnas uppföljaren till Divine Divinity var Beyond Divinity

Beyond Divinity var väl ungefär som Battlefield: Vietnam, ingen riktig uppföljare av nån anledning jag glömt Men DD1 var i mitt tycke klart bättre än BD

Medlem

Coolt ! Gillade 1:an

Skrivet av DrAbraham:
Skrivet av FosterVattenKraft:

Vill minnas uppföljaren till Divine Divinity var Beyond Divinity

Beyond Divinity var väl ungefär som Battlefield: Vietnam, ingen riktig uppföljare av nån anledning jag glömt Men DD1 var i mitt tycke klart bättre än BD

Annan huvudperson, samma värld a la Fallout, Final Fantasy, Star Wars osv. I vilket fall som konstigt att inte nämna alls.
Men det är väl sånt som händer när FZ tar nyheter från andra siter rakt av, de har nämligen snarlik formulering och samma utlämning..

Håller dock med om att BD hade tappat mycket av känslan som gjorde DD roligt. Så om utvecklarna också väljer glömma och fokuserar göra en uppföljare till det första spelet så verkar det lovande.

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:

Men det är väl sånt som händer när FZ tar nyheter från andra siter rakt av, de har nämligen snarlik formulering och samma utlämning..

Det finns ärligt talat inte oändligt många olika unika sätt att formulera en kort nyhet på - åtminstone inte om den ska vara någorlunda läsbar... jag ska ta några aktuella exempel.

Så här skriver Shacknews:

"Larian Studios and German publisher dtp entertainment officially announced the development of Divinity 2 - Ego Draconis today, revealing that the sequel to the 2002 RPG Divine Divinity will be released during the second quarter of 2009."

Så här skriver Gamershell:

"Hamburg-based dtp entertainment and developer Larian Studios announced yesterday that the action-RPG Divinity 2: Ego Draconis for the PC and the Xbox 360, the sequel to 2002?s Divine Divinity will be released in the second quarter of 2009. In Divinity 2: Ego Draconis, players find themselves once again in Rivellon, a timeless world full of awe and magic, shattered and frightened by the apocalyptic wars of the past."

Så här skriver Adrenaline Vault:

"dtp entertainment today officially announced Divinity 2 - Ego Draconis, the sequel to Divine Divinity in the works at Larian Studios and due to ship in Q2 2009, for PC and Xbox 360. In Divinity 2 - Ego Draconis, players find themselves once again in Rivellon, a timeless world full of awe and magic, shattered and frightened by the apocalyptic wars of the past."

Okej, att det är uppföljaren till Divine Divinity, och "once again in Rivellon"... är det vad du hakar upp dig på? Jag kan berätta vad det beror på. Allas huvudkälla här är PRESSMEDDELANDET, som bland annat innehåller raden "In Divinity 2 - Ego Draconis, players find themselves once again in Rivellon, a timeless world full of awe and magic, shattered and frightened by the apocalyptic wars of the past."

...men till skillnad från ett par av mina utländska kolleger valde jag att bara använda ordföljden "återigen i Rivellon", snarare än att planka hela meningar eller stycken från pressmeddelandet. Och som du ser är det alltså utgivarna själva som betraktar spelet som en uppföljare till just Divine Divinity, inte Beyond Divinity.

Sorry för lång utläggning, men plagiarism är en mycket grov anklagelse.

Medlem

Bra svarat Andman. Finns inte mycket att tillägga efter en sådan bredsida.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

FosterVattenKraft blev ägd

Medlem

DD var som sagt ett mkt bra spel, väldigt mycket mer interaktivt än de flesta andra spel, sånt gillar jag. Är väl tillsammans med Arx Fatalis bland de mer underskattade RPG'na på PC...


signatur
Medlem
Skrivet av MINO7AURO:
Skrivet av Mr. Bravo:

Skapligt läckert. Kan man räkna med ett första-persons läge ala Oblivion tro? Då blir det intressant!

Hahahahah...

Hur kan det vara intressant? finns det något sämre än att springa runt med ett svärd i first person?

Du borde testa Hexen!

Jag har alltid sagt; Ett spel med Dark Messiahs känsla i fighterna och en värld och story som Oblivion. DÄR snackar vi roligt spel!


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem

^ så sant! Fast byt ut Oblivion (som var en väldigt tråkig spelvärld) mot Two Worlds eller Morrowind...


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

^ så sant! Fast byt ut Oblivion (som var en väldigt tråkig spelvärld) mot Two Worlds eller Morrowind...

Jag håller med om att Oblivion, även om jag gillade det mycket, hade många brister! Menade bara att beskriva en stor innehållsrik värld


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem
Skrivet av mullet:

Jag håller med om att Oblivion, även om jag gillade det mycket, hade många brister! Menade bara att beskriva en stor innehållsrik värld

Och grafiskt vacker värld Tycker det blir så otroligt stelt med gigantiska spelvärldar som består av 98% slät mark, som sen har några enstaka träd som sticker upp ur marken och byggnader. Det sköna med Oblivion var ju just de tjocka-växta skogarna och naturen.

Inaktiv

Intressant. Jag har lyckats undgå föregångaren av någon anledning...

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Intressant. Jag har lyckats undgå föregångaren av någon anledning...

Finns att få tag i för en billig penning och kan fortfarande vara väl värt att ta en titt på. Även om det nu har en del år på nacken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skrivet av andman:

[snip]Det finns ärligt talat inte oändligt många olika unika sätt att formulera en kort nyhet på - åtminstone inte om den ska vara någorlunda läsbar...[/snip]

[snip]Allas huvudkälla här är PRESSMEDDELANDET....[/snip]

[snip]Och som du ser är det alltså utgivarna själva som betraktar spelet som en uppföljare till just Divine Divinity, inte Beyond Divinity.[/snip]

[snip]
Sorry för lång utläggning, men plagiarism är en mycket grov anklagelse.

Tack för förklaringen. Intressant höra hur nyheter bearbetas. Med pressmeddelandet (som nyheten dock saknade länk till) tydliggjort som ursprung så jag ber om ursäkt för mina plagieringssyftningar.

Med detta klargörande om originalartikel ställer jag mig då dock istället frågande till FZs beslut inte nämna BD, "riktig" uppföljare eller ej. Att utvecklaren förståeligt valde undvika referera till den högst mediokra titeln i samband med en lanseringen av en ny är knappast förvånande. Speciellt när man kan förmoda intresset till en uppföljare hänger på kännedom om båda tidigare spelen.
Läsbarhet i all ära, den här gången gick det ut över innehållet.

Som nämnts valde tråkigt nog många andra spelsiter publicera denna nyhet på liknande förenklat vis och det har hänt här också flertal gånger de sista månaderna. Men mitt grundintryck har alltid varit FZ siktat lägga ribban högre.

Utan det förtroendet hade jag inte reagerat alls.

Medlem

mer information dök inte upp? :\


signatur

Remember, remember, the fifth of November.

Inaktiv

Nu har spelet en hemsida iaf.
http://www.divinity2.com/

1
Skriv svar