GTA IV dras in efter mord i Thailand

Medlem

Han bortförklarar sig och skyller på rockstar för att han ska få lindrigare straff och självklart så går alla därute på det för spelen gör ju som bekant att vi går och mördar folk mm det är absolut inte våldsamma action filmer och alla vapen där ute i världen som får folk att mörda varandra nej det är självklart spelen som gör det. HUR JÄVLA EGOTRIPPADE FÅR MAN VA?


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av cHILL:

inte rockstars fel, det är gulingen som är blåst.

Det är lite intressant att knappt någon reagerar på det där. Jämför med om någon skrivit "det är niggern som är sjuk i huvudet" eller "det är svartingen som är galen".

Men rasism mot östasiater är helt okej i vårt samhälle tydligen, vad skall man annars tro med alla gläfsande "japaner" (som pratar _kinesiska_) som uppför sig som CP:n i reklam på TV, flinande kinapuffar-gubbar och karikatyrer, och alla kommentarer om thaihora och billigt luder så fort en tjej ser ut att komma från den delen av världen.

Det han sa.

Skrivet av gh0st:

Folk dör när dom spelar WoW men det är det ingen som skriver nåt om eller klagar på, men så fort ett spel med GTA i namnet har nåt att göra med ett dåd så blir det en internationell nyhet.

Angående WoW så är det Darwin på dom som dör av att spela med direkt anledning till att dom inte kopplar att kroppen slutar fungera utan mat och sömn. Det drabbar bara dom.

Att någon hugger en taxichaufför 10 gånger utan att tro att han ska dö drabbar både chauffören och hans eventuella familj lika mycket som det drabbar den uppenbarligt sjuka (non-)gamern(?).

Svårt för press att inte snappa upp på det när han dessutom förklarar att han ville kolla om det var lika lätt som i GTA.

Inaktiv

folk som gör så här har något fel i huvudet från början. "ville se om det var lika lätt att råna en taxi i verkligheten som i spelet" Det går inte ens råna en taxi går bara sno bilen.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Ti.
Medlem

Ska man som spelutgivare behöva skriva en disclaimer där man tar upp att man inte tar ansvar för vad labila individer gör efter de spelat spelet? Verkar ju jättekorkat.

Tror den här killen hörde röster oxå.. Kanske en speaker-röst som talade om för honom att kapa taxin o sen.. ja, lira vidare.

Vill minnas de här kidsen som dött av att ha spelat för mkt WoW (glömt att äta & dricka och gå på toa). Vill ta upp detta utan att för uppenbart visa vad jag syftar på *harkel* det hände väl i Asien oxå...?

Medlem

killen var ju säkert ett psykfall

Medlem

Bra då kanske vi blir av med chip chopparna från MMOs. Eureka om detta är påbörjan till förintelsen av Chinese Gold-farmers.

Fast detta var ju Thailand när jag nu tänker efter :/

Medlem
Skrivet av Soulless:

game over, man, GAME OVER!!

Aliens?


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Fargo:

Haha klockren. Fint när han hittar en "ung" person som denna musik är ämnad för... Så går han till en 8-åring. Great sucess. Jag är inte möe för hårdrock men detta var ju fan tragiskt. Programledaren ser ut som en peddo bear btw.

Siewert Öholm är ett ökänt kristet pucko som gjort bort sig åtskilliga gånger offentligt och ofta bevisat att han sätter tro framför vett och reson.
Det där programmet är ju så vansinnigt vinklat att man blir illamående. Skulle vilja se hela avsnittet utan Filip & Fredriks klippning dock

Lite roligt när dom avslutar med en religös "dikt" också. Man kan knappt tro att detta var inspelat i lilla Sverige. Tänk vad mycket kan hända på ca 20 år. Detta var väl inspelat på 80-talet... Hoppas jag.

Inaktiv

En korean som dog lirade Starcraft i ca 3 dygn.

Detta äger.. Ska ut nu och mörda / våldta små tjejer och sen skylla på datorspel! Men seriöst så tycker jag att det blir MER fel att göra sånt här om spelen är verkliga eftersom det ser äckligt ut om man hugger ner någon och det ser realistiskt ut.. Jag skulle aldrig klara att tex trycka en kniv i en katt eller hund... Bara för jävla äckligt.


signatur

a"C"RED -

Medlem

och jag ska ta reda på hur mycket procent utav miljön i sverige kan gå sönder utav en granat

Medlem

kommer ni ihåg för många år sedan då, Judas Priest fick befinna sig i rätten. Då ett par killar skjutit ihjä sig, på grund av en låt där det sjöngs "do it". Och pang men de friades ju för det kan ju vara andra hårdrock grupper också men är inte säker på det.
lätt att dra paralell till det då var det musiken idag spel imorgon?

Medlem

JÄVLA IDIOT.

Medlem

Sånt här är lika bädrägeligt varje gång.

Folk skyller på spelen att de är för våldsamma och att de inspirerar till våld i verkligheten, och media bara hjälper till att blåsa upp det.

Det är INTE utvecklarnas fel och det är INTE spelets fel att någon begår ett brott oavsett om det varit en inspirations källa eller ej. Folk som begår dessa saker är rubbade och har problem på ett eller annat sätt , och det är inte upp till Rockstar att ta detta i åtanke utan det är upp till Föräldrarna.

Föräldarna skall ta sitt ansvar, vet de att barnet har problem håll dem borta, samt affärer skall ta sitt ansvar med åldersgränsen vid försäljning av våldsamma spel.

Det finns alltid folk med problem lite överallt , vissa kan kontrollera det och andra inte, utvecklarna kan inte ta ett sådant ansvar, jag undrar te.x varför inte FILMER beskylls så mycket som spel gör...

Filmer är ju ändå med verkliga människor och borde i sådant fall beskyllas mer men icke.

Oavsett hur så finns det alltid folk som kommer göra sånna här saker , kanske hade de inga föräldrar som tog hand eller kunde stoppa dem men , sånt går inte att ta i åtanke som utvecklare.

Samhället får jobba hårdare.
Dessutom för i helvete LÄR ER... förbjud VAPEN det minskar sånt här.

Har vi någonsin haft en skolmassaker i svergie ... nej ... varför inte? För vi inte har vapen som deperimerade ungdomar kan få tag i på 10 minuter.

Exempelvis är USA ett av de mest idiotiskt tänkade länderna i detta syfte, för varje gång det händer nåt säger de... JA MEN tänk om vi hadde haft vapen då kunde vi försvarat oss..

Herre gud FÖRBJUD vapnen!! det är det ända som kommer hjälpa

Medlem
Skrivet av zauii89:

Herre gud FÖRBJUD vapnen!! det är det ända som kommer hjälpa

Killen högg ihjäl chaffisen med en kniv. Vad skall vi bre mackorna med om man förbjuder sådana?

Skämt åsido, tar man USA som exempel kontra något annat land där inte gemene man har lätt att få tag på skjutvapen talar vålds- och mord-statistiken för sig själv, så jag håller med dig. Argumentet att använda vapen i självförsvarssyfte med ansvar håller helt enkelt inte när det finns så många labila individer i samhället.

Vad gäller spelet så kunde ju dåren blivit inspirerad av precis vad som helst. En film, en dagstidning eller varför inte en helig skrift? Det är fullkomligt irrelevant vad killen skyller på om han inte kan skilja dikt från verklighet.

Medlem

Killen är ju självklart sjuk i huvudet , men det kan inte myndigheterna erkänna , eftersom att de måste skylla på nåt , och då är spelen en bra sak att skylla på , för medierna har redan skrivit tusentals gånger om att man blir sjuk av att spela. Och det får folk att känna sig mer trygga. Precis som det var med serie tidningarna när de var nya. Det som är nytt är skrämmande , ända tills man kan bevisa motsattsen :\

Medlem

Av det dummaste jag hört får jag säga.
Jag har spelat Mario spel i över 20 år inte äter jag flugsvamp och hoppar på sköldpaddor för det

Medlem

Riktigt smart av honom. Får inte han spela spelet ska ingen annan i landet heller. JUST AS PLANNED

Medlem

Har spelat gta sen de första kom till pc , har aldrig haft ett behov blivit påverkad av spel, förutom två gången i mitt liv , den första var efter 10 timmars spelande av gta3 gick ut och skulle gå en svång såg en motorcyckel och tänkte för mig själv va skönt de skulle vara att sno den för att sedan komma på mig själv vilken dum idé de var. och den andra gågen var när jag började spela wow.. gick till skolan och tänkte seriös varför de inte fanns en flypath från mitt hus till skolan men att mörde/sno något aldrig så långt skulle de inte gå!


signatur

woop woop

Inaktiv
Skrivet av Kovski:

Riktigt smart av honom. Får inte han spela spelet ska ingen annan i landet heller. JUST AS PLANNED

hahahhahahaaahha

Medlem
Skrivet av UnR33L:

bara folk i asien å usa kan vara så korkade

Nja, är så vitt jag vet bara i Sverige som det gjorts dokumentär om ett våldsamt spel som sen lett till åtal av en stackars man för att han gav ut ett spel som KAN vara våldsam om spelas på fel sätt.

Postal 2 är alltså spelet jag menar om nån glömt allt strul runt den
Så vi som bor i Sverigre är nog inte mycket bättre, amerikanare gnäller högst men inget händer; vi i Sverige håller käft och åtalar direkt istället

Skrivet av Saarela81:

Av det dummaste jag hört får jag säga.
Jag har spelat Mario spel i över 20 år inte äter jag flugsvamp och hoppar på sköldpaddor för det

heh, dagens strip på ctrl-alt-del

Medlem

Han anklagade säkert att det var spelets fel när han blev arresterad.

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Jag hyllade varenda taxi jag såg, allt vart snabbt och enkelt tack vare dom. Varje gång jag ser en taxi i verkligheten så sträcker jag upp handen och skriker taxi med ryss engelska.

Jag brukar springa efter som en galning och tokvissla.

Medlem

En incident, även om man skulle bevisa att det var spelets fel, är inte nog för ett förbud.

Tänk alla brott på grund av...
... tobak-/alkoholberoende?
... en religiös sekt?
... en låg syn på kvinnor?
mm

Om de skulle anpassa denna logiken som de använder mot dataspel så skulle Alkohol, tobak, religion och låg kvinnosyn också vara olagligt.

Dessa få "spelrelaterade" brott är en sådan liten del av brottsstatistiken att man kan se dem som tillfälligheter. Oftast är också länken till spelet absurt liten.

Han rånade en taxi för att man kunder göra det i ett spel och trodde att det inte skulle ha några konsekvenser? Kom igen? Trodde han att ingen skulle bry sig? Att mannen inte skulle dö på riktigt?

Är man så pass förblindad och oförmögen att se skillnaden på fantasi och verklighet så är problemet bra mycket större än inspiration. Jag tror knappast att ett spel kan skapa en sådan stark psykisk störning som bara några få vittnen till våldsamma mord och krig kan få.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag ska någon dag gå till biblioteket och låna boken American Psycho och sedan gå ut på gatan och slå ihjäl en pensionär med boken.
När de sen frågar mig varför jag gjorde det så ska jag säga att det var boken som fick mig till det. *Mumlar*
Vanvettigt

Medlem
Skrivet av Mahone:

"Den här tidsinställda bomben har redan exploderat och situationen kan bara bli värre. I dag är det en taxichafför, men i morgon kan det vara en ägare till en spelaffär."
Så en spelaffärs-ägare är alltså mer värd än en taxichafför eller vadå?

Psykopater kan triggas av vad som helst, och det gäller att hitta dom innan dom hittar oss. Börja ta enstöriga barn på allvar, då det oftast är såna som växer upp till psykopater.

Right on, jävlgit illa det dom gjort med psykvården här i sverige t.e.x fårn att vara relativt välfugnernade på 80-talet till att vara helt obefintlig idag, båda mina föräldrar är socionomer / social ekonomer en jobber som kruator med ca 30 års erfarenhet af psykiatrin och den andra jobbar på försäkringskassan a.t.m och utreder fall hurvida folk ska få sjukpenning o.s.v och tro mig det finns en och annan tokstolle här i vårt avlånga land.

att dessa personer nekas vård för det finns ingen, och lämmans vind för våg mer eller mindre, resulterar ju i att du ahr just volatila vandrande "bomber" istället för att dom får rehabilitering och inte lägnre utgör någon större fara för allmänheten, men nej då politiker och deras budgetar, smart move jackasses.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av DrAbraham:
Skrivet av UnR33L:

bara folk i asien å usa kan vara så korkade

Nja, är så vitt jag vet bara i Sverige som det gjorts dokumentär om ett våldsamt spel som sen lett till åtal av en stackars man för att han gav ut ett spel som KAN vara våldsam om spelas på fel sätt.

Postal 2 är alltså spelet jag menar om nån glömt allt strul runt den
Så vi som bor i Sverigre är nog inte mycket bättre, amerikanare gnäller högst men inget händer; vi i Sverige håller käft och åtalar direkt istället

Skrivet av Saarela81:

Av det dummaste jag hört får jag säga.
Jag har spelat Mario spel i över 20 år inte äter jag flugsvamp och hoppar på sköldpaddor för det

heh, dagens strip på ctrl-alt-del

Vi i sverige är grymt mycket bättre ändå, må POSTAL 2 haft problem men det är väl det enda?

Jag har då aldrig stött på ett enda blodigt/våldsamt spel som jag inte kunnat köpa i Sverige.

Tycker Sverige än så länge äger vad gäller spel , inga jävla löjliga blod censurer osv.

Inaktiv

på 80-talet skyllde man på hårdrock o Rollspel
på 90-talet första hälft Rollspel
på 90-talets andra hälf dator o tv-spel
På 00-talet dator o tv-spel

tillochmed vandalisering av blomsterplanteringar skylls på GTA :S

http://www.nsd.se//NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=3864507

Medlem
Skrivet av zauii89:

Det är INTE utvecklarnas fel och det är INTE spelets fel att någon begår ett brott oavsett om det varit en inspirations källa eller ej.

Skrivet av zauii89:

Herre gud FÖRBJUD vapnen!! det är det ända som kommer hjälpa

Det är inte vapnens fel eller vapenhandlarnas fel heller. Sådär kan man resonera.

Tror nog att folk kan bli påverkade av ett våldsamt tv-spel. Men inte i större utsträckning än något annat och i varje fall så är det ju den enskilda personen som har problem.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Den som gör något sånt här måste Redan vara "psykiskt" störd och hade troligtvis kunnat bli sådan av Tom och Jerry. "Jag testade att bowla med den här killen och ha han som klot för att det gör dom i Tom och Jerry" typ.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

hur länge dröjer det innan spelbutiker blir åtalade för medhjälp till mord genom att sälja spel som GTA4?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Skriv svar