Inaktiv
Behöver lite råd

Hej igen, först vill jag säga att jag ber om ursäkt för att starta en ny "vad skall jag göra tråd". Men eftersom att jag är kass på dator hårdvara så skulle jag uppskatta lite hjälp. Jag skickade tillbaka ett Asus 6600 Gt kort till webhallen efter att jag haft en del problem med det. Nu har jag typ 1 1/2 tusen tillgodo där, och jag skall skaffa ett nytt kort för dom pengarna.

Men jag vill vara säker på att jag väljer rätt. Har funderat på ett x1950 kort men jag vet inte vilka märken som är bra/mindre bra. Sedan så vet jag inte hur stor skillnad det är på 256 och 512mb. Min dator är ganska gammal men jag tror att ett bra kort kunde lyfta lite.

Dell dimension 4600, 1,5gb ram, Pentium 4 - 2,2ghz, spinpoint.

Ett plus är ett tyst kort också men det finns väll bara i fantasin.

Club 3d och Gecube är det bra märken?

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Hej igen, först vill jag säga att jag ber om ursäkt för att starta en ny "vad skall jag göra tråd". Men eftersom att jag är kass på dator hårdvara så skulle jag uppskatta lite hjälp. Jag skickade tillbaka ett Asus 6600 Gt kort till webhallen efter att jag haft en del problem med det. Nu har jag typ 1 1/2 tusen tillgodo där, och jag skall skaffa ett nytt kort för dom pengarna.

Men jag vill vara säker på att jag väljer rätt. Har funderat på ett x1950 kort men jag vet inte vilka märken som är bra/mindre bra. Sedan så vet jag inte hur stor skillnad det är på 256 och 512mb. Min dator är ganska gammal men jag tror att ett bra kort kunde lyfta lite.

Dell dimension 4600, 1,5gb ram, Pentium 4 - 2,2ghz, spinpoint.

Ett plus är ett tyst kort också men det finns väll bara i fantasin.

Club 3d och Gecube är det bra märken?

Jag antar att det är AGP med en såpass gammal processor iaf
En P4 2.2GHz kommer vara en rätt stor flaskhals för ett Radeon X1950Pro, förvisso så har priserna sjunkit rätt fint de senaste månaderna så det är inte fullt lika stort gap mellan dem och långsammare AGP-grafikkort (tex Geforce 7600GT eller ATIs Radeon X1950GT, som numera är dyrare än Pro-varianten).
Tomshardware gjorde tidigare iår ett test med två olika X1950Pro, ett Geforce 7600GT, ett Geforce 7800GS samt ett Radeon 9700Pro (som referenskort) där en Athlon XP2500+ användes som processor för att visa hur prestandan blir med de olika korten. Du kan läsa det här.

256MB vs 512MB så är det sistnämnda bra om du kör riktigt höga upplösningar (över 1280x1024) och/eller med grafikförbättrande effekter som AA/AF aktiverat och på höga lägen. Kan även vara trevligt för nyare spel som nyttjar större och större texturer. Dock så kommer det fortfarande din processor vara den stora flaskhalsen, så jag tror inte du kommer märka någon (stor) skillnad alls mellan dem.

När det gäller Club3D/Gecube så brukar jag normalt vara rätt varsam när det gäller Club3D. Detta pga de gillar att ändra på klockfrekvenser så de ligger en bit under vad som är standard för grafikkorten, och de kan använda sämre minnen med. Tror dock inte det gäller deras X1950Pro för AGP, utan där kan det vara ett rätt bra val då de har Arctic Cooling Accelero X2 som kylare monterad på grafikkortet, verkar dessutom ha lite högre klockfrekvens på VPU:n än vad som är normalt för X1950Pro (600MHz istället för 575MHz).

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av bobbyem:

Hej igen, först vill jag säga att jag ber om ursäkt för att starta en ny "vad skall jag göra tråd". Men eftersom att jag är kass på dator hårdvara så skulle jag uppskatta lite hjälp. Jag skickade tillbaka ett Asus 6600 Gt kort till webhallen efter att jag haft en del problem med det. Nu har jag typ 1 1/2 tusen tillgodo där, och jag skall skaffa ett nytt kort för dom pengarna.

Men jag vill vara säker på att jag väljer rätt. Har funderat på ett x1950 kort men jag vet inte vilka märken som är bra/mindre bra. Sedan så vet jag inte hur stor skillnad det är på 256 och 512mb. Min dator är ganska gammal men jag tror att ett bra kort kunde lyfta lite.

Dell dimension 4600, 1,5gb ram, Pentium 4 - 2,2ghz, spinpoint.

Ett plus är ett tyst kort också men det finns väll bara i fantasin.

Club 3d och Gecube är det bra märken?

Jag antar att det är AGP med en såpass gammal processor iaf
En P4 2.2GHz kommer vara en rätt stor flaskhals för ett Radeon X1950Pro, förvisso så har priserna sjunkit rätt fint de senaste månaderna så det är inte fullt lika stort gap mellan dem och långsammare AGP-grafikkort (tex Geforce 7600GT eller ATIs Radeon X1950GT, som numera är dyrare än Pro-varianten).
Tomshardware gjorde tidigare iår ett test med två olika X1950Pro, ett Geforce 7600GT, ett Geforce 7800GS samt ett Radeon 9700Pro (som referenskort) där en Athlon XP2500+ användes som processor för att visa hur prestandan blir med de olika korten. Du kan läsa det här.

256MB vs 512MB så är det sistnämnda bra om du kör riktigt höga upplösningar (över 1280x1024) och/eller med grafikförbättrande effekter som AA/AF aktiverat och på höga lägen. Kan även vara trevligt för nyare spel som nyttjar större och större texturer. Dock så kommer det fortfarande din processor vara den stora flaskhalsen, så jag tror inte du kommer märka någon (stor) skillnad alls mellan dem.

När det gäller Club3D/Gecube så brukar jag normalt vara rätt varsam när det gäller Club3D. Detta pga de gillar att ändra på klockfrekvenser så de ligger en bit under vad som är standard för grafikkorten, och de kan använda sämre minnen med. Tror dock inte det gäller deras X1950Pro för AGP, utan där kan det vara ett rätt bra val då de har Arctic Cooling Accelero X2 som kylare monterad på grafikkortet, verkar dessutom ha lite högre klockfrekvens på VPU:n än vad som är normalt för X1950Pro (600MHz istället för 575MHz).

Med flaskhals menar du då att cpun drar ned prestandan och ger lagg eller att det blir sämre grafik? Det är AGP helt rätt, men jag läste nån stanns att det inte är nån skillnad på det och PCI-ex. Jag förstår att cpun är den svaga länken men jag tror inte det går att byta på en så pass gammal dator. Har inte lust att köpa ny dator bara för att spela på liksom. Gör dataspelsmusik på datorn annars och det går bra. Just nu har jag ett Geforce mx kort i datorn och det kan jag inte lira nått på typ. Tyst är det iofs.

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Med flaskhals menar du då att cpun drar ned prestandan och ger lagg eller att det blir sämre grafik? Det är AGP helt rätt, men jag läste nån stanns att det inte är nån skillnad på det och PCI-ex. Jag förstår att cpun är den svaga länken men jag tror inte det går att byta på en så pass gammal dator. Har inte lust att köpa ny dator bara för att spela på liksom. Gör dataspelsmusik på datorn annars och det går bra. Just nu har jag ett Geforce mx kort i datorn och det kan jag inte lira nått på typ. Tyst är det iofs.

Med flaskhals så är det att grafikkortet kommer behöva vänta på processorn, vilket kommer dra ner prestandan och att du skulle kunna köpa ett långsammare och billigare grafikkort vilket ändå skulle ge samma prestanda pga processorn. Därav jag länkade till testet hos Tomshardware.
Prisskillnaderna är förvisso inte lika stora numera som när det testet gjordes (då kostade Radeon X1950Pro som bäst ca 2000 kr medans Geforce 7600GT gick att hitta för nedåt 1200-1300 kr), men det skiljer ändå en 400-500+ kr mellan tex Geforce 7600GT och Radeon X1950 Pro.
Jagade själv ett nytt AGP-kort i början av året, skapade den här tråden med diverse länkar till tester av nyare kort i äldre datorer då, samt slängde upp lite prestandatester när jag väl köpte ett Geforce 7600GT.

AGP och PCI-Express är olika, bla rent fysiskt. Dock så är prestandaskillnaden mellan AGP8x och PCI-Express x16 i dagsläget minimal när man jämför samma grafikkrets i båda varianterna.

Inaktiv

Okej, mycket info att kolla igenom. Eftersom att min nästa dator antagligen inte har AGP så kanske jag skall ta ett kort som inte kräver att jag lägger till extra pengar om jag inte får bättre prestanda. Tror du att jag märker skillnad mellan ett 6600 GT 128mb kortet jag hade förut och ett 7600 GT kort?

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Okej, mycket info att kolla igenom. Eftersom att min nästa dator antagligen inte har AGP så kanske jag skall ta ett kort som inte kräver att jag lägger till extra pengar om jag inte får bättre prestanda. Tror du att jag märker skillnad mellan ett 6600 GT 128mb kortet jag hade förut och ett 7600 GT kort?

Du bör nog märka skillnad, om inte annat så kommer du nog kunna köra spel i högre upplösningar och bättre grafik med spelbar FPS än tidigare.
När jag bytte mitt Radeon 9800 Pro mot ett 7600GT så hade jag inte minsta problem med att spela de flesta spelen i 1280x1024 med hög grafik (sprang genom Quake 4:s singelplayer med grafiken på max och upplevde inga direkta FPS-relaterade hack eller annat, dock så hade jag en kraftfullare processor).
Det du dock kan vilja se upp för är att en del 7600GT har långsammare minnen än vad som är standard. Club3Ds kort är ett sådant (dess minnen har en klockfrekvens på 550MHz, 1.1GHz effektivt med DDR dvs, när standard är 700MHz, 1.4GHz effektivt), vet även att MSI har ett riktigt fult 7600GT som har DDR2-minnen (7600GT ska normalt ha DDR3) som är klockade i 400MHz, 800MHz effektivt.
Förslag på två billiga 7600GT-kort som ändå har standardklockfrekvenser är Gainward BLISS Geforce 7600GT 256MB samt Palit Geforce 7600GT 256MB, hade det sistnämnda själv och tyckte inte det var alltför högljutt (märkte inte så stor skillnad på det och mitt gamla Radeon 9800 Pro med en Zalman VF700-Cu som kördes i 7V som jag skrev i tråden jag länkade till förut).

Inaktiv

Okej, kollade vilka 7600 kort dom hade. Det fanns ett Palit kort men det var beställningsvara så det kanske kan ta ett tag att få. Gainward hittade jag också men det var GS, jag vet inte vad det är för skillnad men jag antar att det är en billigare variant. Vad står GT och GS för vet du det?

Tack för all Hjäp jag fått NJ

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Okej, kollade vilka 7600 kort dom hade. Det fanns ett Palit kort men det var beställningsvara så det kanske kan ta ett tag att få. Gainward hittade jag också men det var GS, jag vet inte vad det är för skillnad men jag antar att det är en billigare variant. Vad står GT och GS för vet du det?

Tack för all Hjäp jag fått NJ

GS-varianten använder samma GPU-krets som GT-modellen (men i lägre klockfrekvens), dock så har det DDR2-minnen istället för DDR3.

7600GS, enligt nVIDIAs referensdesign, GPU är klockad i 400MHz och minnet i 400MHz (800MHz effektivt).

7600GT, enligt nVIDIAs referensdesign, GPU är klockad i 560MHz och minnet i 700MHz (1.4GHz effektivt).

Inaktiv

Okej tack. Gött att det finns folk som vet var kylflänsen skall stå. Skall höra med webhallen om jag kan byta till ett Palit Geforce 7600GT 256MB kort, verkar ju ha bra kylning och bra ljudnivå. Får nog flytta mitt ljudkort dock om det skall få plats. Vad lirar du för spel på ditt kort? Skulle vilja köra en del spel jag inte hunnit med eftersom mitt kort krasha, PREY och GRAW. GIllar UFO spel också.

nj
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Okej tack. Gött att det finns folk som vet var kylflänsen skall stå. Skall höra med webhallen om jag kan byta till ett Palit Geforce 7600GT 256MB kort, verkar ju ha bra kylning och bra ljudnivå. Får nog flytta mitt ljudkort dock om det skall få plats. Vad lirar du för spel på ditt kort? Skulle vilja köra en del spel jag inte hunnit med eftersom mitt kort krasha, PREY och GRAW. GIllar UFO spel också.

Har inte kvar mitt 7600GT längre, för jag fick tag på lite nya delar tidigare iår och har ett 7900GS för PCI-Express längre.
Hur som hellst så spelade jag Doom 3 och Quake 4 i 1280x1024 med höga grafikinställningar (och Prey använder sig av Doom 3-motorn om jag inte minns fel). Testade även Supreme Commander-demot i 1280x1024 med medium-grafik, dock så hade jag "bara" 1GB ram då vilket gjorde att det inte flöt så bra när jag hade flera program igång i bakgrunden.
Körde även Dawn of War/Dark Crusade lite titt som tätt med maxad grafik i 1280x1024 med mitt 7600GT.

Inaktiv

Okej, körde DOOM3 på mitt gamla kort på högsta och det flöt på bra, PREY med. Pallade inte med DOOM dock för trångt och gillade inte storyn med djävulen och allt det där. Men mycket bra spel annars, mycket detaljer i allt. Läskigt som fan ibland.

1
Skriv svar