"PC:n är starkare än någonsin"

Medlem
Skrivet av Saxit:

Läs: "Online revenue..."
Oooh, så MMOs och spel som köps via Steam genererar pengar... vilken surprise.
Är PCn en stor platform för MMOs och andra online-spel? Absolut.
Är PCn en stor platform för spel med single-player focus? Inte en chans.

Online revenue är alla spel som säljs online, Direct 2 Drive, EA store (Bioware, Crytek, etc), Blizzard store, EBgames (CoD4, GoW, etc). En hel del singleplayer där, ett par av anledningarna till att single player inte är PC'ns starka sida är att SP spelen kommer ett halvår efter console, och/eller att de inte har online-distribution/verifiering (alá Valve/Steam).

När konsollerna bara kostar runt 2000 så är det rätt många som har både PC och konsoll, jag ser ingen anledning till att köpa spelen två gånger.

Sen har du random flash spel, PopCap, eller en miljard av alla asiatiska platforms/isometriska/etc online spel som exempelvis MapleStory eller GunBound.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Nord amerika är den största spel marknaden i världen och där leder konsollerna stort.

Eh, nej? Kolla rapporterna ovanför, PC'n hade 1 miljard dollar retail (av 19 miljarder totalt i USA) och sen hade PC'n också 7 miljarder dollar till i online revenue, största spelplatformen och bra nära att vara lika stor som alla konsollerna tillsammans.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Vilka områden menar du att PC skulle vara populärt? Japan? Där säljer endast konsol titlar, bara kolla upp deras siffror. Resten av asien? Säljs knappast några spel överhuvudtaget tackvare den breda piratförsäljning i varje gatuhörn. Vad lämnar det? europa?

Kina har 1.7 miljarder dollar i enbart online sales (att sälja konsoller är inte tillåtet), Korea är 2 miljarder dollar (japanska konsoller tilläts först efter 2001, så knappt någon marknad där). Japan 3 miljarder, men knappast några PC sales där gissar jag på. Europa är uppskattat till 7.5 miljarder dollar för både konsoll och PC, men PC'n är starkare i europa.

Tur att du har koll på vad du snackar om.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Dom blir inte ägda utanför USA, enda anledning till att dom inte skryter om övriga siffror är för att det knappt inte finns någon information att utgå ifrån i form av försäljningsiffror. För det finns knappt ingen motsvarighet till NPD utanför nordamerika. Det skulle bli otroligt svårt för något företag att samla in denna information från hela europa eller asien, och därav inte kostnadseffektivt.

Fel.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Ah, trevlig exempel du tog upp i andra tråden.
"The Sims, Half-Life, Starcraft, Counter-Strike, WC3,"

Är det så här spelfronten ser ut på PC i framtiden så kan du behålla den. Kommer sörja den dagen när 100% av alla spel som säljs är online på PC, för då dör den jätte, som en gång bar titlarna som tilltalade mig mest. You ruined gaming casuals! Well, det är ju utveckling det handlar om så det är bara att acceptera att både PC användare och konsolanvändare har accepterat mediocrity.

Kolla mitt svar på Saxit ovan, PC'n växer mycket på casuals, laptops säljer rätt bra. PC'n och konsoller kommer nog utvecklas mer och mer mot större mobilitet och konnektivitet, online och bärbart känns som framtiden, i.e DS/PSP blandat med lite mobiltelefoni och något magiskt som får alla spel att funka bra på den enheten.

Kolla fredrik härén på kunskapens dag och läs lite noam chomsky, naomi klein eller andra populära "radikala" författare som balans till all MS/Sonys PR-utskick. Rent allmänt tror jag att folk (även jag) bör kolla mindre på amerikanska nyheter/tv-program/websidor.

Inaktiv

Är jag stark om jag kan lyfta min PC då eller????:|

Inaktiv

@Gogge for President!


signatur

http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.

Medlem

pojken är ute cykla


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Visst konsol är kul men inte så kul att jag skulle börja spela på det hela tiden spelen till konsolen är för dyra. 6-700:- är för mycket. Jag har en ps3 men inte för att spela på utan för att det är multimedia spelare före drar att spela spel på pcn.

Medlem

Det kanske beror på att det är två av det bästa företagen som vet hur man gör spel, det släpps ju en massa skitspel som inte är värt att betala för. Kanske dags att utbilda programmerarna hur man optimerar ett spel så att det inte blir som t ex Gothic III, "oj, det blev visst ett hackigt spel det vi gjorde, men vi har ju inte råd att göra om det så vi släpper spelet till försäljning"

Ta bara Unreal Tournament Teamet, där har ni grabbar/(kanske tjejer också) som kan sin sak


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

123
Skriv svar