Id Softwares spelmotorer

Medlem

Den snubben som filmat på quakecon borde slängas in i en videoskola, fan katastrofalt dåligt.
Killen verkar bara ha ställt upp en kamera på stativ bland publiken och tryckt rec...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Ni har ju glömt bort Strife som var det sista spelet som körde med gamla doom-motorn. Det är ju lite dålig research ang. doom3-motorn då Prey är ett bra exempel på motorns kapacitet med mycket öppna ytor.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Fenix:

Ni har ju glömt bort Strife som var det sista spelet som körde med gamla doom-motorn.

Ja Strife är ta mig fasen en av de bästa FPS spelen som någonsin släppts.. underbart och härlig handling.


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem

Rätta mig om jag har fel nu, men att objekten är sprites är väl inte anledningen till varför Doom inte kunde ha flera våningar över varandra? Jag vill minnas att det var en av begränsningarna med raycasting-tekniken och baneditorn.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Rätta mig om jag har fel nu, men att objekten är sprites är väl inte anledningen till varför Doom inte kunde ha flera våningar över varandra? Jag vill minnas att det var en av begränsningarna med raycasting-tekniken och baneditorn.

Nej det var inte för att objekten var sprites.

Inaktiv

Jag vet inte om det beror på Tech 5 eller om ids artister bara är dåliga men saker som inte är gjorda av plast ser fortfarande plastiga ut. Samma fenomen fanns i Doom 3.

Medlem

"måste de först och främst se till att de bjuder spelarna på en spännande story med bra karaktärer och en trovärdig värld, inte fastna i det tekniska.

I samband med att Rage är något av ett genrebyte, från korridorskjutare till öppna landskap och racing, borde företaget ta tillfället i akt att försöka förnya sig. Det är lätt att fastna i gamla vanor, och id är inget undantag. Om de tar den lätta vägen kan Rage mycket lätt hamna i samma kategori som deras andra skapelser - vackra teknikdemor, som skället brukar låta."

För mig är detta rent struntprat. Visst har man rätt till att ha denna åsikt men... nej... jag håller definitivt inte med.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Philip:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av jovviz:

Trevlig läsning.
Men det är väll fler spel som använder Tech motorerna?

Id Tech 2.

1. Quake II
2. Sin
3. Soldier of Fortune
4. Heretic II
5. Kingping: Life of Crime
6. Daikatana
7. Warsow
8. Anachronox
9. Alien Arena

Id Tech3.

1. Quake III Arena
2. American McGee's Alice
3. Call of Duty
4. Medal of Honor: Allied Assault
5. Heavy Metal: F.A.K.K.²
6. Return to Castle Wolfenstein
7. Soldier of Fortune II: Double Helix
8. Star Trek: Voyager: Elite Force
9. Star Trek: Elite Force II
10. Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
11. Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
12. Iron Grip: Warlord

Id Tech 4.

1. Doom III
2. Quake 4
3. Prey
4. Enemy Territory: Quake Wars
5. Resident Evil: The Umbrella Chronicles

Först och främst bra genomgång , älskar ID software och jag respekterar dem enormt.

Jovviz , jo men det finns nästan hur många spel som helst som använder deras Tech 3 speciellt , tror nog bara han ville ge några exempel.

Btw så använder hela Cod serien Tech 3, men den är enormt omskriven inte minst sagt till Cod2, Cod4 dvs dem kallar det sin egen motor numera.

Använder CoD 4 verkligen Tech 3 i sin grafikmotor? :/

Yupp i grund och botten är det q3 motorn , men som sagt numera är den 99% omskriven så.

Då är de inte i grund och botten längre...

Medlem

Har aldrig gillat UnrealEngine, och UnrealEngine har aldrig gillat min dualcore.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Letar efter två retro spel men kommer fan inte ihåg exakt vad dem heter här är vad jag kan komma ihåg av snarlika namn dem hette.

Rotten:
Väldigt likt Doom springer runt och skjuter, kommer ihåg snurrande pelare med knivar på och grejor.

Chasm The Rife:
Inte alls säker på namnet, men kan tänka mig att det dök upp strax efter Duke 3d, man spelar någon framtida soldat första banan springer det runt massa scorpioner mest... otroligt blodigt spel för att vara så tidigt där man kan både skjuta av armar , ben & huven.

Om någon vet deras säkra namn säg gärna blev lite retor sugen att kolla tillbax på gamla titlar man kört.

Medlem

artikeln var väldigt på the lighter side och informationen om idtech 1-4 samt quakemotorn var av varierande kvalla. Hade gärna sett mer om de stora förändringarna mellan motorerna och mindre "Jag minns det här..." då det är väldigt ointressant för mig. Lite för mycket personliga åsikter... Vidare, ni borde posta källor i era artikar då jag inte visste om att rage var ett "racingspel" så det vore intressant om ni kunde posta vart ni fått den informationen ifrån.

Att jämföra Megatexture tech med använding av texturer i dagens spel är helt fel. Att använda megatexture är lite som att sätta två objekt, låt oss säga en sten och ett träd, på en jordväg och sedan kommer motorn att smälta samman dessa objekt så hela världen blir en stor textur, eller "megatexture" där den även fixar till en nice övergång mellan alla element i världen utifrån hur de förhåller sig till varandra... Man sitter alltså inte o generar/ritar denna textur själv utan det gör motorn åt en. Själva produktionen av grafiska resurser till motorn är precis som i andra motorer men motorn smälter alltså samman texturer, modeller, "stamps" och allting till en gigantisk "megatexture".


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Hoppas doom4 och det andra nya spelet kommer va grymt iaf

Inaktiv

vad miljön känns plastig! hatar det dom började med i Doom3, plastiga ljudeffekter när man slog på någon, det tar för stumt, man känner liksom inte vibrationerna i karaktären man är utan hör bara dova slag... Grafikmässigt är det doom3 motorn med extra shaders och Dx10 godis om ni frågar mig... notera... OM ni frågar. inte annars.


signatur

GA-EP35 DS3 | Core2Duo 3.0Ghz (E8400) | 2GB Ram/800Mhz | Geforce GT240/1024MB

Medlem
Skrivet av zauii89:

Letar efter två retro spel men kommer fan inte ihåg exakt vad dem heter här är vad jag kan komma ihåg av snarlika namn dem hette.

Rotten:
Väldigt likt Doom springer runt och skjuter, kommer ihåg snurrande pelare med knivar på och grejor.

Chasm The Rife:
Inte alls säker på namnet, men kan tänka mig att det dök upp strax efter Duke 3d, man spelar någon framtida soldat första banan springer det runt massa scorpioner mest... otroligt blodigt spel för att vara så tidigt där man kan både skjuta av armar , ben & huven.

Om någon vet deras säkra namn säg gärna blev lite retor sugen att kolla tillbax på gamla titlar man kört.

Du hade nästan rätt! Sitter här med Chasm: The Rift framför mig. Måste se om det funkar med Vista

Har faktisk Stife med org. kartong. Har dock ej klarat av hela. Funkar tydligen med ZDoom. Tror det är det första fps:et där man kan sätta eld på folk med en eldkastare. 8) Synd att det släpptes samtidigt som Quake.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Rotten:
Väldigt likt Doom springer runt och skjuter, kommer ihåg snurrande pelare med knivar på och grejor.

Du tänker på Rise of the Triad, förkortas Rott
Förbaskat bra spel med fantastiska vapen! Själv tog jag mig aldrig igenom hela spelet, det var på tok för svårt för mig som 10-åring och skulle förmodligen aldrig orka nu.

Medlem

Well... inte mycket till "artikel" detta. Mera lite brainfarts om varje motor och sen tack för det adjö. Utfyllnad.

Medlem

Rott var grymt skoj, på ett lätt skruvat sätt!

Den grafikmotorn är förresten en tillsnajsad variant av Wolf3D-grafikmotorn. Pre-Doom alltså.


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Var ett faktafel i artikeln, det är inte i call of duty man landstiger omaha beach det är Medal of honor allied assault


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra skrivet!

Ta tillbaks FragZone till den storslagna quake eran o få alla att spela TF igen! (på tal om ingenting)
Bra skrivet som sagt.8)

Inaktiv

Välskrivet om iDs spelmotorer. Företagets styrka ligger onekligen i tekniken vilket man nog får tacka John Carmack för mestadels. Deras senare spelprodukter är dock inte lika bra som förr. Personligen tycker jag att de borde, kanske i likhet med det sjangserande Epic, mer satsa på att sälja sin nog så välfungerande teknik istället för mediokra spel.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Skrivet av Nolite:

Välskrivet om iDs spelmotorer. Företagets styrka ligger onekligen i tekniken vilket man nog får tacka John Carmack för mestadels. Deras senare spelprodukter är dock inte lika bra som förr. Personligen tycker jag att de borde, kanske i likhet med det sjangserande Epic, mer satsa på att sälja sin nog så välfungerande teknik istället för mediokra spel.

Händelsevis så satsar de mer på det den här generationen, med betydligt bättre arbetsverktyg än tidigare. I allmänhet satsar de med tech5 på att göra en motor som är flexibel och enkel att utveckla i för att korta ned utvecklingstiden/göra mer resurser tillgängliga på att göra andra delar av spelen bättre för samma pris, etc.

Inaktiv

Låter mkt bra


signatur

The only one: DutyEA

Inaktiv
Skrivet av Mania_C:

doom3 motorn med extra shaders och Dx10 godis om ni frågar mig...

"John Carmack mentioned in his keynote at QuakeCon 2007 that the id Tech 5 engine will be OpenGL based, thus not requiring DirectX 10 to run."

Tack John

Medlem
Skrivet av repet:
Skrivet av Mania_C:

doom3 motorn med extra shaders och Dx10 godis om ni frågar mig...

"John Carmack mentioned in his keynote at QuakeCon 2007 that the id Tech 5 engine will be OpenGL based, thus not requiring DirectX 10 to run."

Tack John

Det där kändes som ett skäl så gott som något att faktiskt köpa rage. Ingen aning ifall det är min typ av spel men jag gillar verkligen inte microsofts ovilja att släppa dx10 till XP.

Medlem

är det bara jag som är konstig eller ger Rage en liten fallout känsla

(hoppas ni fattar vad jag menar...)

12
Skriv svar