BioWare ändrar sig efter kritik - lite

Medlem
Skrivet av conthox:

För att vända lite på det citerar jag samma igen;

Skrivet av the wookiee:

Tillverkaren har ingen jävla aning om du crackar det eller inte.

Men tänk såhär då: om du laddar ned det, så har tillverkaren ingen aning om ifall du har laddat ned det (i protest mot skyddet) eller om du inte har laddat ned det och struntat i spelet.

Att ladda ned spelet är alltså ingen bra metod att protestera mot kopieringsskyddet, då det endast leder till minskade försäljningssiffror och ingen ändring av skyddet.

Jag har aldrig sagt att jag ska ladda ner spelet? Jag är ingen hycklare.

Vad jag tänker göra är att jag tänker avboka min förhandsbokning av Spore på webhallen och skriva ett brev till Will Wright. Förhoppningsvis kommer tillräckligt många klaga för att de ska ändra på sig helt och ta bort det här "DRM light" så jag kan köpa Spore.

Jag ser verkligen fram emot spore och vill spela det :/

Medlem
Skrivet av Fyazquo:

effektivaste sättet är nog att köpa spelet, skicka tebaka det till tillverkaren ( givetvist i obruten förpackning ) med motiveringen att du inte gillar kopieringskyddet och att du vill ha pengarna tillbaka.

Skall man returnera spelet och få pengarna tillbaka skall man returnera den till inköpsstället, inte till tillverkaren.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Du verkar typ påstå att bara för att du slutar köra bil till exempel hjälper inte det miljön att bli bättre, så du kan lika gärna fortsätta, vilket är helt fel det både hjälper och är bra men i mindre skara, ju fler som är på ju bättre blire i långa loppet.

Den liknelsen fungerar inte då det är en stor skillnad emellan att skada lite och att inte skada alls. En bilist skadar miljön lite, en pirat som laddar hem någonting han antingen redan köpt eller alldrig kommer köpa skadar inte alls.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fyazquo:

effektivaste sättet är nog att köpa spelet, skicka tebaka det till tillverkaren ( givetvist i obruten förpackning ) med motiveringen att du inte gillar kopieringskyddet och att du vill ha pengarna tillbaka.

Skall man returnera spelet och få pengarna tillbaka skall man returnera den till inköpsstället, inte till tillverkaren.

medveten om detta, skillnaden är att tillverkarna får en uppsjö med kopior att hantera ( skicka tillbaka me uppmaning om att man skall vända sig till inköpsstället ), för om man skickar den direkt till inköpsstället så är jag inte så säker att tillverkaren får reda på hur många kopior som verkligen skickats tillbaka.

edit. eller för den delen skälet till returningen.

Medlem

Finns det ingen downloadtjänst som man kan köpa spelet?

Medlem
Skrivet av Bazil:
Skrivet av zauii89:

Du verkar typ påstå att bara för att du slutar köra bil till exempel hjälper inte det miljön att bli bättre, så du kan lika gärna fortsätta, vilket är helt fel det både hjälper och är bra men i mindre skara, ju fler som är på ju bättre blire i långa loppet.

Den liknelsen fungerar inte då det är en stor skillnad emellan att skada lite och att inte skada alls. En bilist skadar miljön lite, en pirat som laddar hem någonting han antingen redan köpt eller alldrig kommer köpa skadar inte alls.

Piraten hjälper till att sprida spelet (iaf med P2P) och det är inte säkert att alla andra som laddar ner aldrig tänkt köpa det i första taget.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Jag har aldrig sagt att jag ska ladda ner spelet? Jag är ingen hycklare.

Det var inte riktat till endast dig, eller ens dig alls. Det var riktat mot de som ser piratkopian som ett (bra) alternativ. Felaktig användning av order "du" kanske...

Skrivet av the wookiee:

Vad jag tänker göra är att jag tänker avboka min förhandsbokning av Spore på webhallen och skriva ett brev till Will Wright.

Det är det klart bästa sättet, fler borde göra så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Bazil:

Det är en bra poäng, även om de spel som är framgångsrika nästan alldrig landar i "budgetlådan" och kane&lynch kanske inte är det bästa exemplet på ett framgångsrikt spel då det skulle ta andra spel mycket längre tid att halveras i pris.

Det är sant. Men det brukar ju vara spel som inte riktigt är värda sitt fulla pris som snabbt hamnar i budgetlådan. Alltså sånna spel som du beskriver här:

Skrivet av Bazil:

bara för att ett spel inte är värt den mängden pengar, betyder inte att spelet i fråga inte skulle vara roligt att spela.

Bra spel med lång livslängd brukar det, som du sa, ta betydligt längre tid för att få ett helverat pris. Men det är ju också dessa spel som nästan alltid är värda att köpa även innan prissänkningar.

Medlem

Det är inte nedladdningen som är problemet, utan det är företagens oförmåga (inkompetens?) att kunna ta betalt!

Varje nedladdning är en potentiel kund, företaget går inte minste om några pengar vid en nedladdning. Företagen går miste om pengar för att de inte ger något utrymme för betalning.

Tex. så var jag jäkligt sugen på TES4 oblivion men då jag hade en klen dator och det inte fanns något demo så hade jag inte någon lust med att köpa ett spel bara för att upptäcka att det inte var spelbart. Så jag laddade ner och efter lite tweakande så funkade spelet helt ok. Blev ca 25 h speltid innan jag tröttna. Jag hade gärnat betalat för de 25 h men köpa ett nytt spel och sen kasta det i soporna är inte aktuellt.

Tänk om jag kunde ha laddat ner spelet och sen fått x timmar gratis speltid (demo) och sen ha fått välja om jag vill köpa hela spelet eller köpa till speltid. Vägrar att tro att något sådant skulle vara svårt att implementera i ett spel!

Läser man VD intervjuver från alla andra branscher så pratar alla om hur viktigt det är att hitta nya sätt att ta kunna ta betalt på och kunna erbjuda kunden flexibla och attraktiva lösningar. Man kan ju undra vilken planet de kommer ifrån om man beaktrar spel, musik och filmbranschen.

Faktum är att spelindustrin för pc var mer modern och flexibel i början av 90-t då man kunde ladda ner och betala för tex. doom i shareware format.

Sen är det bara spel, musik och filmbolaget som lyckas med att ta fram en produkt där orginalet är sämre än kopian...köper en dvd och först åker man på en "stöld att ladda ner" i några minuter, sen några helt ointressanta trailers (om de skall vara med så lägg dem EFTER filmen) och snart så blir det väl inlagda reklamavbrott också, laddar man ner så börjar filmen direkt. Inte direkt något svårt val, priset är som sagt inte allt.

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

Piraten hjälper till att sprida spelet (iaf med P2P) och det är inte säkert att alla andra som laddar ner aldrig tänkt köpa det i första taget.

Det är inte relevant till diskussionen om det är moraliskt eller omoraliskt att ladda hem saker, att ladda upp till andra är en separat fråga.

Medlem

Suget att skaffa detta spel till PC försvann helt nu. Får nöja mej med 360-versionen med sitt disc error hela tiden. Inte för att det är nåt fel på spelet, men Xbox 360 är inte precis den mest stabilaste konsol som finns.


signatur

Mucha shaka paka

Inaktiv
Skrivet av Whimsical:

Det är sant. Men det brukar ju vara spel som inte riktigt är värda sitt fulla pris som snabbt hamnar i budgetlådan. Alltså sånna spel som du beskriver här:

Bra spel med lång livslängd brukar det, som du sa, ta betydligt längre tid för att få ett helverat pris. Men det är ju också dessa spel som nästan alltid är värda att köpa även innan prissänkningar.

Som sagt du hade en bra poäng.

Men ta bioshock till exempel, sägs av många vara värt vartenda öre och ett fantastiskt spel som man kan spela länge och sedan om igen. Det varade cirka 2-3 timmar för mig sen tröttnade jag, och spelet kostar fortfarande vid skrivande stund 400kr på webhallen.

Jag menar att det finns undantag till regeln att det är de spel som inte är värda pengarna som snabbt sänks i pris. På grund av personlig smak

Medlem

Detta är verkligen tråkigt =/.
Nu är det första gången jag inte köper ett
Bioware-spel som kommer ut. Jag kan helt
enkelt inte köpa det. Jag uppgraderar datorn flera
gånger om året och formaterar varannan månad.

Jag är nu i princip tvungen att piratkopiera det =/.
GG bioware.

Medlem

Blodet kokar...

Medlem
Skrivet av Bazil:

Jag menar att det finns undantag till regeln att det är de spel som inte är värda pengarna som snabbt sänks i pris. På grund av personlig smak

Agreed.

Medlem
Skrivet av gigurra:

Detta är verkligen tråkigt =/.
Nu är det första gången jag inte köper ett
Bioware-spel som kommer ut. Jag kan helt
enkelt inte köpa det. Jag uppgraderar datorn flera
gånger om året och formaterar varannan månad.

Jag är nu i princip tvungen att piratkopiera det =/.
GG bioware.

Haha sämsta ursäkten ever...
Och hur fan sköter du din dator om du måste formatera den så mkt???

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Smexy:

Varför bryr ni er så mycket om att man måste aktivera det online? Köper man spelet så blir det ju inga problem.

Fel, piratkopierar man spelet blir det inga problem, köper man spelet så får du ringa och bråka med supporten om ett halvår då du vill installera spelet en fjärde gång.

/ LordDaimos

Så sant så sant. piratskydden drabbar bara de som köper spelen. De som laddar ner spelen får allt sånt borttaget.

Medlem

Ooooh, Oooh, jag kan riktigt se det
"Nä, Mass Effect sålde inte bra på PC, men det var på grund av all piratkopiering och hade inget alls att göra med att vårat fuckade kopieringsskydd skrämde bort köparna"
*asg*

Men som jag sagt tidigare,, Mass Effect är inget spel värt att köpa i ändå, så spendera pengarna på bättre spel istället.
Skitspel imho

Medlem

Har inte lirat Bioshock pågrund av kopieringsskydet och kommer inte lira Mass Effect eller Spore heller pågrund av kopieringsskydden...

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Du redmac, du är värst. Du hävdar att du jobbar i en spelbutik, men du argumenterar som om du jobbar på antipiratbyrån. Om jag hade vart en vettigare version av dig, hade jag varit oroad av att fler skulle lockas att ladda ner spelet och inte köpa det i DIN butik (vilket är precis vad som kommer att hända).

Jag är inte en pirat som vill finna ursäkter. Jag har haft en pre-order på Spore hos Webhallen sedan de först lagt upp det efter den där Spore-videon på google video för 3 år sen. Den tänker jag avbeställa tills jag vet att jag inte tvingas på någon sorts licens eller authentication-process.

Orolig att folk inte skulle köpa mass effect till PC? Snarare tvärt om, då detta spel kommer brutalt tankas ned av var enda snyltare som har en dator så blir jag förvånad om vi säljer något av det. Storspel som assassins creed har inte sålts speciellt bra till PC trots att det gjorde storslam till konsollerna. Detta visar att PC marknaden är död för SP spel och man kan förstå biowares och EA:s oro att släppa spelet på pc.

Att jag är värst visar bara din oförmåga att förstå att jag är en hängiven gamer som är riktigt trött och ledsen att PC spelandet har kommat att lida så otroligt mycket. Idag lönar det sig bara att släppa MMO eller renodlade MP spel (CS, BF2)vilket jag verkligen inte välkomnar. Att jag dessutom jobbar med att bl.a sälja spel så märker jag hur otroligt hårt ansatt pc spelandet är. Att man dessutom hör fräcka kunder gå runt och snacka om vilka spel de tanka hem och spelar online på crackade servrar så blir man bara förbannad.

Det går inte att konkurrera med något som är gratis. Människans girighet och omoral visas tydligt med piratkopieringen.

Skrivet av Katana:
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Smexy:

Varför bryr ni er så mycket om att man måste aktivera det online? Köper man spelet så blir det ju inga problem.

Fel, piratkopierar man spelet blir det inga problem, köper man spelet så får du ringa och bråka med supporten om ett halvår då du vill installera spelet en fjärde gång.

/ LordDaimos

Så sant så sant. piratskydden drabbar bara de som köper spelen. De som laddar ner spelen får allt sånt borttaget.

Eller så KÖPER NI SPELET och crackar det om ni ogillar skyddet så mycket. Så korkad ursäkt för att kunna rättfärdiga piratkopiering.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Eller så KÖPER NI SPELET och crackar det om ni ogillar skyddet så mycket. Så korkad ursäkt för att kunna rättfärdiga piratkopiering.

Jag blir precis lika irriterad som dig när folk försöker rättfärdiga sitt piratkopierande med svepande undanflykter, men just i detta fall finns det faktiskt en poäng. Att bestraffa de betalande kunderna med omständliga kopieringsskyddsmekanismer är oacceptabelt, och för att EA ska känna av detta krävs tyvärr att man avstår från att köpa spelet.

Trots att agerandet kan tyckas vara kontraproduktivt är det nog vad som i långa loppet är bäst för PC-spelskonsumenter.

Medlem

redmac, tyvärr så kommer bara utvecklarna ta ditt nerladdare crack du använder till din legala kopia som ännu en missad försäljning. ingen bra ide de heller.

Medlem

det som håller på att döda PC marknaden e mycket. visst piratkopieringen i avsikt för att inte betala för sig förekommer, osäkert i vilken omfattning dock, det är en faktor.
företag som använder mer och mer aggresiva DRM-skydd är en annan faktor.
och för mig personligen kan ja säja att spel som är anpassade till att kunna portas till Konsoll e en annan är en tredje faktor.

sen att skylla på den "andra" sidan är väl inget som hjälper heller. t.ex. företag som skyller på piratkopieringen för att använda ett nytt aggresivare drm, eller piratkopieraren som skyller på att DRMet är för aggresivt och känner sig tvingade att piratkopiera. jag hoppas ni ser den negativa spiralen i detta.

Medlem
Skrivet av redmac:

Orolig att folk inte skulle köpa mass effect till PC? Snarare tvärt om, då detta spel kommer brutalt tankas ned av var enda snyltare som har en dator så blir jag förvånad om vi säljer något av det. Storspel som assassins creed har

Det kan inte vara så att dem som ville spela Assassin’s Creed köpte det när det kom till Xbox360 och PS3 i höstas och nu när det kommer till PC nästan ett halvår senare så är det inte riktigt lika het längre?
Och vart är reklamen för att det har kommit till PC?
Gick ju hur mycket reklam som helst i höstas om att det skulle komma till PS3.
Nä, utgivarna har inget intresse för att hålla PCn vid liv som spelplattform. Då hade dem inte släppt spelen till PC långt senare och sen gnällt om att ingen köper det när folk redan har köpt det till PS3 och Xbox360 och inte är sugna på att köpa en ny kopia till PC.
Kan slå vad om att Burnout Paradise inte kommer bli någon hit till PC då dem flesta som är intresserade av det redan har köpt det till konsoll.

Medlem

Hel sanslöst att dom inte tar bort det där antal max gångerna 3 st räcker inte !! fan jag byter nästan prylar jämt på datorn sen måste man ringa in !! Hel jävla stört ! Finns inte en chans att jag köper det här nu !

Inaktiv

Lite bättre, men... Vafan, det är ändå sämst. Vi kan inte hålla på fixa med spelet hela tiden för att kunna spela.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Tja man kan ju undra vem som skjuter sig själv i foten, det är ändå spelbolagen som har misslyckats. Det går inte att skylla dalande försäljning på piratkopiering, det är ett misslyckande från företagen att det inte klarar av att sälja sina produkter. En av det största anledningarna är att dom är giriga och kan inte tänka sig att tjäna hyfsat på ett spel utan måste tjäna extremt massa pengar. Därför utvecklar det inte genres som inte säljer massivt mycket, vilket sedan leder till att dom tappar massa kunder efter som det inte finns något one fits all marknad när det kommer till spel.

Däremot är det enklare att sälja spel på tvspel efter som majoriteten av spelarna där inte har i närheten av samma krav på spel som många PC spelare har. Utan är i regel mera action betonade, vilket själv klart även en hel del PC ägare är också. Sedan har vi hårdvarukraven vilket tillex spel utvecklaren bakom Crysis har fått på bakfoten. Ett spel med de kraven kan man inte räkna med att sälja just så mycket mera än 1 miljon ex. Sedan skall det räcka med att sälja en miljon ex också.

Medlem

De är kul och läsa att var och varannan av er kommer med "JAG NU ÄR JAG JÄTTE GLAD FÖR NU HAR JAG EN ANLEDNING ATT TANKA NER DET" kommentarer.

Live with it för fan, det är la inte så jävla jobbigt att ringa supporten om du måste istallera det en 4de gång,, jag tror inte ens jag installerad Call of Duty 4 två gånger.

Herre gud skärp er, era pirat snyltare.

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av redmac:

Eller så KÖPER NI SPELET och crackar det om ni ogillar skyddet så mycket. Så korkad ursäkt för att kunna rättfärdiga piratkopiering.

Jag blir precis lika irriterad som dig när folk försöker rättfärdiga sitt piratkopierande med svepande undanflykter, men just i detta fall finns det faktiskt en poäng. Att bestraffa de betalande kunderna med omständliga kopieringsskyddsmekanismer är oacceptabelt, och för att EA ska känna av detta krävs tyvärr att man avstår från att köpa spelet.

Trots att agerandet kan tyckas vara kontraproduktivt är det nog vad som i långa loppet är bäst för PC-spelskonsumenter.

Exakt, om vi betalande konsumenter väljer att stödja tillverkarna genom att köpa spelet ska det väl ändå inte vara vi som får ta skiten?

Redmac, jag förstår inte hur du kan resonera som du gör? Köper jag ett spel ska jag inte behöva ta till onödiga och jobbiga åtgärder bara för att kunna avnjuta spelet. Jag förstår mycket väl att tillverkarna vill skydda sitt spel mot piratkopiering, men de förlorar säkerligen fler kunder på att slänga med ett skydd som begränsar ditt spelande än om de hade valt att gå helt utan skydd.

Skrivet av zauii89:

De är kul och läsa att var och varannan av er kommer med "JAG NU ÄR JAG JÄTTE GLAD FÖR NU HAR JAG EN ANLEDNING ATT TANKA NER DET" kommentarer.

Live with it för fan, det är la inte så jävla jobbigt att ringa supporten om du måste istallera det en 4de gång,, jag tror inte ens jag installerad Call of Duty 4 två gånger.

Herre gud skärp er, era pirat snyltare.

Inte för att jag håller med om att man ska tanka det, men det är fortfarande fel av tillverkarna att straffa de betalande kunderna. Piraterna kommer inte märka någon större skillnad av det här beslutet, skydden kommer alltid knäckas på ett eller något annat sätt. Men varför ska vi betalande konsumenter behöva ta en massa omvägar som att ringa supporten för att få tillåtelse att installera spelet när inte piraterna behöver det? Det är ju vi som stöjder deras skapeleser och betelar deras löner. Varför ska vi behöva ta skit för att vi hjälper dem?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Aresz:

Från PC Gamers nyhetsbrev, och jag håller med måste jag säga:

Att skjuta sig i foten
Inte helt oväntat blev det en livlig diskussion på Biowares forum efter att företaget gått ut med att PC-versionen av Mass Effect kräver validering via nätet. Spelarna rasar över det extra lager av säkerhet som krävs för att visa upp att de faktiskt är betalande kunder. Men egentligen, vad är det de gnäller på? Produktaktiveringen kommer att gå på ett kick och den validering som krävs var tionde dag sker ju mer eller mindre automatiskt. Jag kan förstå om någon stackars modemare känner sig förbisprungen, men de som sitter på bredband bör nog tänka efter innan de skriker ut sin vrede.
Det kan tyckas att EA skjuter själva i foten när de använder metoder som egentligen inte biter på nämnvärt piratkopieringen, men de argument som haglar på Biowares forum och andra platser på nätet är häpnadsväckande korkade. Många gastar om att de nu känner sig tvingade att piratkopiera spelet, vilket verkligen får mig att ilskna. Det är ju ingen som tvingar någon att piratkopiera. Mass Effect har ett kopieringsskydd som kräver aktivering. För att spela det måste spelaren acceptera det och avtalet vid köp. Om det känns orimligt är det bara att strunta i spelet och köpa något annat. Det är ingen mänsklig rättighet att få lira Mass Effect. Jag bojkottade spel som använde StarForce av principskäl. De spelen är och förblir svartlistade för mig. Att piratkopiera spelet för att "kritisera" kopieringsskyddet kommer bara att få Bioware att tänka både en och två gånger innan de utvecklar för PC igen.

Inget kopieringsskydd i världen kan förhindra piratverksamheten. Ett lås kan alltid brytas upp hur komplicerat det än är. Däremot förstår jag varför utgivaren väljer den här metoden och jag tror att det är något vi PC-spelare får vänja oss vid. Vi straffas kollektivt för att somliga inte kan hålla fingrarna borta ur syltburken. Fast om valet står mellan att tvingas validera ett spel på nätet och inte få spelet alls till spelplattformen blir nog valet enkelt för de flesta. Det gäller bara att folk inser vikten av att vända trenden nu.
Det handlar om att förändra folks syn på mjukvara. Många av dagens unga spelare har en mentalitet som förstör plattformen och driver bort utvecklarna. När jag läser forumen märker jag att vissa tycker sig ha rätten att få spela alla spel och till försvar kommer väldigt underliga argument.

"Jag har inte råd med alla spel."
Nej, och det är det inte många människor som har, men varför skulle det ge dig rätten att spela ändå?
"Spelutvecklare är rika."
Jo, tjena. De tjänar inte mycket mer än andra programmerare.
"Jag skulle ändå inte ha köpt spelet."
Varför tankar du det då? Om det inte är värt att köpa lär det väl knappast vara värt att spela.
"Jag kommer ändå att köpa spelet senare"
Kanske, kanske inte. Om alla skulle köpa spelen de tyckte om hade vi inte haft någon kopieringsdebatt alls.
"PC-spelen säljer sämre för att spelen är sämre." Nej, försäljningslistorna visar att ett spel som säljs till både konsol och PC alltid säljer mindre på PC. Om du nu tycker att det är dynga kan du ju roa dig med något annat istället.
"Om de hade slutat göra så många actionspel och skapat fler äventyrsspel som Monkey Island och Grim Fandango..."
Låt mig stoppa dig där. Anledningen till varför det inte görs så många äventyrsspel av den dyrare klassen är just att de säljer dåligt. Många tycks spela dem, men ytterst få köper dem.

Nåväl, vi får väl se hur försäljningssiffrorna kommer att se ut för Mass Effect och Spore senare i år. Jag befarar det värsta, att det skulle bli dåliga siffror och fler företag lämnar plattformen. Då är det inte spelutvecklarna som har skjutit sig i foten, utan spelarna själva.

Måste quota ditt igen, otroligt bra sagt folk bör läsa detta igen.

Skriv svar