FZ Poll: Kommer piratkopiering döda pc-formatet?
Att piratkoperingen är den enskilda faktorn till att PC formatet minskar är väl "princip" redan bevisat. Som så många redan påpekat så säljer bra spel och inte dåliga spel.
... och som någon annan redan påpekat - i takt med att konsollerna tar över kommer även piratkoperingen på det området att öka. Då kanske det vänder tillbaka vem vet? Själv har jag alltid varit en PC användare då jag inte klarar av handkontrollen.
Det intressanta i sammanhanget är ju varför i herrans namn folk hellre KÖPER till konsol en laddar hem GRATIS till PC. Det jag vill ha sagt är att det är något ruttet med PC som gör att folk inte använder den som spelplattform trots att man kan piratkopiera enkelt.
Ett bra exempel är Call of Duty 4. För att spela det online måste man trots allt köpa det - så där ligger PC och konsollerna lika. Likväl säljer det bättre till konsollerna...
Jag tror det finns några riktiga bovar i sammanhanget:
1.) Spel-pc har blivit galet dyra. Samtidigt har vanliga datorer - och inte minst bärbara - blivit riktigt riktigt billiga. Detta innebär att många sitter med billigare datorer som inte klarar av avancerade spel. WoW och The sims går bra. Crysis funkar inte.
2.) Många teknikintresserade har köpt HD-tv. Inte sällan hemmabio också. Där tv-spel för bara några år sedan var suddigt och litet och med burkigt ljud har det ganska snabbt blivit både större, snyggare och mer väljudande än PC.
3.) Det är bekvämare och mer socialt att spela i soffan än trängas framför datorn. Jag till exempel spelar i princip aldrig spel ensam. Med några få undantag är det bökigt framför datorn, men utmärkt framför tv:n när man är flera.
4.) Om spel-pc blivit dyrare så har konsollerna blivit billigare. När PC stod på topp fick du ge mer för en DVD-spelare än vad du idag ger för en DVD-spelare, Blu-rayspelare, mediaspealre och konsol i ett (PS3). Och för de med sämre ekonomi än så ger Xbox 360 större delen av detta (minus bluray) för mindre än ett hyfsat grafikkort kostar...
Visst, fysiken var rätt verklig i jämförelse med vissa andra spel, men när det krävs 7 kulor med ett gevär i brösthöjd för att stoppa en korean, då är något fel. Army of Two kändes mer verklighetstroget på den punkten
Jaså, kolla in denna filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=gNY1MtsVwG8
Dragonskin kan klara 40st pansarbrytande ak47/7.62mm skott.
Men jag håller med, tycker att om man skjuter på delar av kroppen som inte är skyddade så borde "koreanen" falla ihop eller något.
Det intressanta i sammanhanget är ju varför i herrans namn folk hellre KÖPER till konsol en laddar hem GRATIS till PC.
Det finns en väldig massa människor som inte har en aning om vad "chippa" är eller hur man gör detta, eller var man kan tanka hem spel och hur man bränner spelen till konsolen. Rör man sig mest på spelforum och bara pratar med andra "invigda" nördar så är det kanske lätt att tro att alla har ungefär samma kunskaper, så är det inte. Detta är självklart anledningen till att spelen till konsol säljer bättre, det är inte lika många insatta nördar som har konsol, utan vanliga människor/familjer som vill lira lite spel utan krångel bara.
1.) Spel-pc har blivit galet dyra.
Spelen till PC är bra mycket billigare än till konsol. Runt 129:- (Quake Wars - collectors edition på webhallen, te.x, ett ganska nytt spel) till 400:- för de allra dyraste, medans för konsol är det i snitt runt 600:- vilket är galet mycket dyrare.
Ju större budget ett spel får desto lägre kvalitet verkar det ha, (det finns ju undantag förstås).
Word. Dessutom kommer inte PC:n försvinna så länge den erbjuder genrer som konsolerna inte gör. Strategispel, milsim och flygsimulatorer, stora mängder indieproduktioner, moddar som är både innovativare och vågar mer än vad de stora bolagen gör.
Ekonomin kanske går i botten, men jag ser det faktiskt även som positivt att casualspelare går över mer till konsoler - det bör i slutändan ge ett mognare utbud till PC, och förhållandena mellan PC och konsol kommer mer likna de i början och mitten på 90-talet - och det är faktiskt dit jag längtar tillbaka, till spelglädje. Konsolgänget kan gärna få ta ytliga railshooters som Medal of Honor och Crysis för min del.
welcome to the world forcie...om du inte har märkt det så börjar strategiespel också snart bli stort på konsol..halo wars som kommer släppas kommer ha helt olika kontroll inställningar än förut när det gäller RTS..Om H W blir lyckad så lär blizzard komma till konsol marknaden.
Troligen är det så att piratkopieringen redan har dödat PC som spelplattform. Färre och färre studios gör intressanta pc exklusiva spel och i takt med att omkostnaderna skjuter i höjden för vart projekt så tvingas man prioritera.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Jag citerar mig själv från mitt inlägg om crysis.
Citat:
Min fina teroi är: Tillverkarna är LATA.
På konsoll behöver de bara utveckla för 1 hårdvara och se till att det funkar.
För PC måste de fixa så grejerna funkar med mååånga olika combos / minne / grafik osv ... sen på konsollerna beöver de ju inte bekymra sig om olika piratskydd heller eftersom det är inbyggt.
För PC ställer ju Securom mfl. skydd till det ordentligt för folk , som om inte alla varianter av hårdvara är nog.
Det är min lilla teori , lathet + garanterade intäkter = Konsol.
Slutcitat:
Sen får man ju även lägga till att framtidens PC spel handlar om saker som, Entropia, Quake Live och vårt svenska Battlefield-Heroes, Dvs spel som är gratis och finansieras via PfP eller reklam.
Dessa spel lär bli grymt populära men kommer inte visa ett smack på försäljnings statistiken för PC.
Jag tror nog att pc formatet som det har varit kommer att dö ut. Det betyder inte att det inte kommer att finnas några spel, utan att det troligen kommer vara mycket färre stora produktioner som enbart finns på pc. Trenden har redan pågått länge, där man för att maximera sin vinst gör spel till alla likvärdigt presterande plattformar (x360, ps3, pc)
Jag tror spel som först utvecklas på konsol och portas till pc kommer bli vanligare. Oavsett om det beror på förändrade vanor eller piratkopiering så anser i stort sett alla utvecklare att piratkopiering gör att pc marknaden inte är värd att satsa exklusivt på. Därför borde det vara naturligt att lägga den mesta tiden på en plattform man vet säljer och sedan lägga lite mindre tid på plattformar som säljer mindre.
Det intressanta i sammanhanget är ju varför i herrans namn folk hellre KÖPER till konsol en laddar hem GRATIS till PC.
Det finns en väldig massa människor som inte har en aning om vad "chippa" är eller hur man gör detta, eller var man kan tanka hem spel och hur man bränner spelen till konsolen. Rör man sig mest på spelforum och bara pratar med andra "invigda" nördar så är det kanske lätt att tro att alla har ungefär samma kunskaper, så är det inte. Detta är självklart anledningen till att spelen till konsol säljer bättre, det är inte lika många insatta nördar som har konsol, utan vanliga människor/familjer som vill lira lite spel utan krångel bara.
1.) Spel-pc har blivit galet dyra.
Spelen till PC är bra mycket billigare än till konsol. Runt 129:- (Quake Wars - collectors edition på webhallen, te.x, ett ganska nytt spel) till 400:- för de allra dyraste, medans för konsol är det i snitt runt 600:- vilket är galet mycket dyrare.
Alltså du misförstår mig 100 %. För det första menar jag just det du säger, nämligen att få vet hur man piratkopierar till konsol. Däremot vet de flesta hur man gör det till PC. Det jag sa var alltså att folk väljer en konsol som de måste köpa spelen till, framför en PC där de klarar av (eller känner någon som fixar) att ladda hem piratspel till. Detta säger något om plattformen i sig.
För det andra skrev jag spel-pc och inte pc-spel. Jag syftade på själva hårvaran således och jag tror att det rent psykologiskt spelar större roll. För många är det rätt ok att hosta upp 500:- någon gång ibland, men desto värre att lägga 10 000 på ett bräde för att köpa ny hårvara.
Dessutom så håller jag inte riktigt med om att spelen till konsol är så dyra. Spelen till konsol är rejält dyra när de är helt nya, men sjunker snabbt till liknande nivåer som PC. Dessutom så finns det en fungerande begagnatmarknad till konsol vilket saknas till PC.
För att ta ett exempel. Jag köpte Zelda till Wii när det var supernytt för 599:- Men när jag spelat klart det sålde jag det för 400:- (tillgodo) vilket betalade halva Guitar Hero 3 för min del.
Poängen är att den summan som du lägger extra på konsolspel motsvarar ungefär den summan som du får ut om du byter in det eller säljer begagnat. PC-spel har däremot inget begagnat-värde alls.
Det behövs knappt mer än 10 spel per år till PC och att en del av dem är mod vänliga, alla dussin budget spel företag får gärna uppgå i större koncerner och släppa bra spel till konsoll.
Plus vet inte hur många gånger JAG blivit kapsejsad på att ett spel ska vara bra och så var det 400:- för 15 minuters installation och avinstallation.
Det är samma sak här som i musik- och filmbranschen, bra spel kommer ALLTID att sälja och gå med vinst. (Bra musik och bra filmkommer ALLTID sälja och gå med vinst).
Tyvärr så är det inte så. Många av de spel som är unika, nyskapande och får bra kritik säljer ofta ganska dåligt. Folk vill ha nytt, men är rädda att spendera pengar på det för att de inte vet om de kommer bli nöjda. Där finns även att argument till att de laddar ner, "för att testa de lite".
Mainstream spel däremot är ett säkert kort då många känner igen det och vet vad de kommer få. Typ som McDonalds, det är inte den bästa maten du kan få, men du kommer utan tvekan få det du förväntat dig.
det är inte dyrt med en "spel" dator jag kom hem efter 1år utomland för någon månad sedan och hade inte spenderat något på min dator på 2år jag gick o köpte ett grafik kort för 2000kr sen körde jag Crysis Gears of war och provade även ut3 demot och spelade spelen men acceptabelt hög grafik, så det är inte dyrt me d en dator man även kan spela på men sen så var ut3 sämst online pangar spel och crysis var nog det mest hjärn döda spelet jag spelet någonsin dom släpper dåliga spel. tvi tvi tvi
Vad ingen har påpekat här i tråden är det faktum att Crysis inte har sålt dåligt. Crysis har nu sålt i nästan 1.4 miljoner kopior. Tycker Infinity Ward har mer rätt att vara upprörda då COD 4 ( som är ett mycket bättre spel ) har sålt dryga halv miljonen kopior.
Tror crytek hade räknat med en mycket större försäljning, men gör man ett spel som riktar sig mot den 1-2% av PC marknaden som har datorer som klarar av spelet, så kommer man inte sälja till 5-10% av den totala PC marknaden.
PC-marknaden är enorm, men ca 85 procent av alla PC maskiner i världen går inte att spela på. Dessutom, som många har påpekat ut är utveckling av PC spel dyrar på grund av de ändlöst olika konfigurationer som finns ute på marknaden. Sällan hittar man två maskiner som består av samma komponenter.
Att PC som spelplatform skulle försvinna kommer ju knappast att hända, däremot kommer det nog bli ännu färre single-player spel, och mer utav online spel där det går att hålla någon slags autenticering av att man faktiskt köpt spelet.
Att just Crysis inte blev någon kioskvältare är väl inte heller så konstigt, Crysis är ett nisch spel, inriktat mot prestanda segmentet av nysålda datorer, det finns helt enkelt inte så många att sälja spel till.
welcome to the world forcie...om du inte har märkt det så börjar strategiespel också snart bli stort på konsol..halo wars som kommer släppas kommer ha helt olika kontroll inställningar än förut när det gäller RTS..Om H W blir lyckad så lär blizzard komma till konsol marknaden.
Vilken värld? Det var INTE sandlåde-RTS jag syftade på med strategi. När spel som Hearts of Iron 2 eller Victoria finns tillgängligt på konsol kan du komma med dina dryga welcome to the world-klyschor.
Blizzard har jag för övrigt inte brytt mig om sedan Warcraft 2.
Pirat Kopiering är den förödande nackdelen helt klart och ingen här behöver väl för fan stå och försvara det?, Tyvärr ligger det till så oavsett kvalitè eller inte, COD4 vad te.x ett jätte bra spel men hadde det varit PC exklusivt så hade det säkert krisat hårt med försäljningen.
Tyvärr rasar nog PCn om några år om inte något stort händer , typ STEAM liknande och vi har bara oss själva att skylla på, försök inte hitta några jävla ursäkter som pekar på företagen det är ju bara PATETISKT.
Ska inhandla mig en såndär jedra konsol i sommar ^^, mot min vilja ägde en 360 tidigare men vafan föredrog PC så sålde den men det finns ju några exklusiva titlar som verkar äga.
Jag har kvar kartongen från Dark Forces. Prislappen säger 597:-
Shit, lite avundsjuk man blev där då. Dark Forces = win
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Visst, fysiken var rätt verklig i jämförelse med vissa andra spel, men när det krävs 7 kulor med ett gevär i brösthöjd för att stoppa en korean, då är något fel. Army of Two kändes mer verklighetstroget på den punkten
Jaså, kolla in denna filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=gNY1MtsVwG8
Dragonskin kan klara 40st pansarbrytande ak47/7.62mm skott.
Men jag håller med, tycker att om man skjuter på delar av kroppen som inte är skyddade så borde "koreanen" falla ihop eller något.
Ah, riktigt cool. Bra där!
Jag kan hitta många flaws i spelet iofs, men det känns som att det skulle gå mer off-topic då. Hoppas dragonskin blir standard i am. armén
om pc dör (vilket jag inte tror) så kommer bara piratkopiering bli lika vanligt på konsol som det är på pc.
tyckte jag såg att någon skrev att man inte tar med onlineförsäljningen i pc-siffrorna om så är fallet varför tar man inte med dom? Vet inte hur dom siffrorna ser ut men jag kan tänka mig att det säljs en hel del online. Konsolpropaganda för att försöka döda pc helt och hållet?
Blir ju kul och se hur mycket Far Cry II säljer till PC, borde väl bli vara spiken i kistan för FPS till pc om det blir ett Crysis scenario där också..
"Alla har spelat 'skiit spelet' men ingen har köpt det..."
Spekulations WM visst.. men undra hur konsolförsäljningen skulle se ut om vi kunde "låna och spela igenom" alla nya spel till PS3 och sedan bestämma om vi vill betala 590:-..
Doh!!
"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"