Dual core + mig = problem?

Medlem

Har du testat stänga av Cool and Quiet i BIOS?

Det jag gjorde för att få lagget i BF2 att gå bort var att jag:

1. Formaterade
2. AMD optimizern
3. Stängde av Cool and Quiet i BIOS
4. Speedfan 4.31

Medlem

Vart hittar du den i bios då? Jag har letat runt lite, men hittar inte särskilt mycket där. Försämras datorn på något sätt om funktionen tas bort, eller spelar det ingen större roll?

Nåja, förstår fortfarande varför det inte fungerar.
Fungerade ju som vanligt förr, första gången men att den krånglar nu... usch.

signatur

snestreck woicer

nj
Medlem
Skrivet av woicer:

Vart hittar du den i bios då? Jag har letat runt lite, men hittar inte särskilt mycket där. Försämras datorn på något sätt om funktionen tas bort, eller spelar det ingen större roll?

Nåja, förstår fortfarande varför det inte fungerar.
Fungerade ju som vanligt förr, första gången men att den krånglar nu... usch.

Cool and Quiet är AMDs processorfunktion för att klocka ner processorn, samt sänka spänningen, för att processorfläktar som är temperaturstyrda bla ska sänka sitt varvtal och göra datorn tystare.
Normalt ska detta bara göras när processorn inte alls belastas, men det är inte helt okänt att funktionen buggat och lämnat processorn i nedklockat läge bla.

Medlem

Tack för svaret, då förstår jag. Enligt er haxxors verkar det finnas allt i bios, men jag hittar inte ett skit. Har jag en konstig version, är det för att jag har hempc eller är det att jag är allmänt dum i huvudet? Så här såg det ut på sidan med mest alternativ.

http://img237.imageshack.us/img237/1051/p1010525zb6.jpg

signatur

snestreck woicer

nj
Medlem
Skrivet av woicer:

Tack för svaret, då förstår jag. Enligt er haxxors verkar det finnas allt i bios, men jag hittar inte ett skit. Har jag en konstig version, är det för att jag har hempc eller är det att jag är allmänt dum i huvudet? Så här såg det ut på sidan med mest alternativ.

http://img237.imageshack.us/img237/1051/p1010525zb6.jpg

I normala fall så brukar sånt gå att ställa in via bios, dock så brukar märkesdatorer ha rätt stympade bios där iaf alla överklockningsmöjligheter är borttagna, sedan så kan lite annat smått och gott vara borta med.
Dock så kräver Cool 'n Quiet en drivrutin i Windows för att överhuvudtaget fungera, om den inte är installerade så är jag lite osäker på om den används. Iofs så kan det kanske vara så att brist på drivrutinen också kan ställa till med problem, är dock allt annat än säker på saken.

Inaktiv

Alla brukar iaf rekomendera att stänga av den funktionen. Just varför vet i fan. Förmodligen är det som nj säger, dvs det kanske bugga ur ibland för vissa.

signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

speedfan fixade mitt problem i bf2 iaf...men nu står min PSU fläkt still........WTF!?

Medlem

Okej. Jo, några nämnde att det blev bättre av att stänga av den, hur vet jag inte. Kanske kan vara att den blockerar något på nåt sätt.. nåja, så jag är alltså kört, jag kan alltså inte göra något.

signatur

snestreck woicer

Medlem

vad har du för PING?

signatur
Medlem

När jag spelar? Servarna pingar runt 30 - 50. På en utländsk server pingar jag runt 25, och på en svensk är det från 3 till 15.
Pingade 3 på DICE's server.
(detta har dock inget med problemet att göra då det laggar på singeplayer också)

signatur

snestreck woicer

Medlem

Här står det hur du gör för X2 cpun.
Finns en svensk version av hotfixen också men sidan den finns på är inte upp.
Skickar med länken dit i alla fall.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429
http://andreas.lightsoft.se/?p=57

Medlem

Har installerat vista, och testade. Gick inte igång med fullscreen, buggade sig då. Testade med window-mode och då gick det, men ser fördjävligt ut. Det laggade även sönder, mer än vad det gör när jag kör här på XP.
Betyder detta att felet ligger i hårdvaran, att det är något fel på processorn eller nåt, eller suger vista också?

signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Sånt som inte funkar som det ska i XP lär knappast fungera bättre i Vista. Är det fel på nån hårdvara borde det ju inte funka alls typ.
Orkar inte läsa tråden igen, vart fick du datorn ifrån? Hembygge eller Hem-pc eller nått? Du har hur som helst rätt till support från den du köpt den av.

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Har du bara problem i BF ?!

isåfall kan det vara att kylningen inte anpassar sig till tempen...testa installera nått fläkt/kylningsprogram...tänkte det kan väl vara värt ett försök eftersom det funkade för mig

Medlem

Pappa fick erbjudande på jobbet om hempc-paket, något som kommer var tredje år. Vi har aldrig haft problem med dom datorerna, dom har alltid fungerat bra och samma sak gäller den här tills nu. Paddan, jag läste att vista skulle ha stöd för dual core och att jag skulle slippa tanka patchar och skit för att få det att fungera, men nu buggar ju sig spelet.
Det är väl antagligen dual core som är problemet, om jag förståt det hela rätt.

Tiny: Jag är inte helt säker på att det endast är BF just nu.
En tidigare formatering som heller inte gick lyckad så laggade det i source, låg fps. Tror det gäller dom flesta spelen, men jag kan ju testa nu.

Sen undrar jag, finns det något sätt att kolla upp vad som kan vara fel? Det finns ju temperaturprogram, men dom kan man ju bara titta på i live-tid, eller kan man spara 'historia' så man ser hur resans gång har varit?

signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Speedfan har väl en history?

signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tackar, jo, speedfan hade en sån funktion.
Körde med vista och spelet i windows-mode (det enda som fungerar) och fick detta resultat. Vad jag kan se är det inget större fel med temperaturerna....
http://img228.imageshack.us/img228/4715/untitleddr9.png

signatur

snestreck woicer

Medlem

Tja dem där remote grejjerna ligger på 120/80 c ..... lite väl högt kanske

Medlem

Antagligen en bugg, hade inte så höga temperaturer i everest.
Och om jag hade, så skulle jag nog inte suttit och skrivit det här.
Vad jag har läst på visa sajter så är det flera som haft lite problem med 4400+ processorn. Men jag har fortfarande inte hittat en lösning. Kan det bero på något annat? Jag har kört ett minnes-test, som jag fick av någon i en länk och det var inga problem med dom.

Finns det något program då du kan testa t.ex endast grafikkortet, och sedan se om du når upp i det grafikkortet ska?

signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Hur då menar du? 3DMark06 ska ju vara extremt beroende av grafikkort... Vad får du för poäng?

signatur

Medlem

Får inte särskilt mycket, och sämst är det ju på CPU testet.
Ca 3 bilder sekund:
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=608232

Och här är mitt 3Dmark05 test från när datorn fungerade, dvs första gången jag fick den, innan första formateringen:
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=2171737

Det är inte särskilt mycket som skiljer sig. Är väl i stort sätt bara drivrutinen på nvidia-kortet, och jag har testat med den versionen. Ingen skillnad.

EDIT: Hittade ett annat, äldre test från 3dmark06.
Tror detta gjordes vid fullt fungerade dator.
Här märker man skillnaden i CPU poäng.

Gamla testet:
1477

Nya:
832

Det är väl då vi processorn felet ligger, antar jag.

signatur

snestreck woicer

Inaktiv

3DMark06 lägger mest vikt på grafikkortet vad jag har förstått. Din dator är mycket kraftigare än min, men jag får lika många poäng. Har du fått fram någon temperatur på grafikkortet än?

EDIT: DU HANN REDIGERA MEDANS JAG SKREV, SKIT I OVANSTÅENDE.

Har du kontaktat de du köpte den av?

signatur

Medlem

nop, inte hp. Kanske ska slänga iväg ett mail, dock tar det ju sin tid då du måste fylla i alla siffror. Det jag undrar är om det är fel på processorn, eller om det är någon patch jag missat.
Man bör ju kunna testa om den går som den ska så att säga.

signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Du har betalat för support förmodligen. De är skyldiga att ge dig en fungerande produkt. Å andra sidan var den väl fungerande när du fick den sa du? Varför formaterade du om den om den fungerade från början? Du skrev att den fungerade först men inte efter en formatering..

signatur

Medlem

Jo, det var så att det flöt på bra. Sen började det plötsligt bli sämre, dvs låg fps. Så jag tänkte att det kunde vara något jag installerat, minns dock inte att jag installerade något speciellt då.
Ja, då formaterade jag om, och sen dess har det fungerat dåligt.
Ska maila med supporten och höra.

signatur

snestreck woicer

Medlem

Jag hade nått jäkla larm som gick igång när jag installerade speedfan (när jag spela asså) men så skruva jag upp fläktarna till 46 % eller lite mer kanske och så var det borta...

du har inget larm som går igång eller nått...du kan ju testa skruva upp fläktarna iaf

Inaktiv

Det "jäkla larmet" ska du vara glad över att det fanns skulle jag tro... Överhettningsvarning

signatur

Medlem

Nej, jag har inget larm och jag tror CPUN ligger på en bra temperatur. Den låg runt 56-59 på båda kärnorna när jag körde.
En annan sak var att det gick lite bättre i windows-mode.
Fick runt 70 i FPS i windows-mode och 60 i fullscreen.
Tänker dock inte köra windows-mode eftersom det är omöjligt.
Det är ju inte så mycket bild som skiljer dom åt.

signatur

snestreck woicer

Medlem

vad som var konstigt för mig att jag fick larmet var att det gick av när den högsta (enligt speedfan) tempen jag hade var 53 grader

Medlem

Tiny, har du speedfan på när du spelar, eller räckte det för dig att bara installera det? Du sa ju att det hjälpte.

signatur

snestreck woicer

Skriv svar