Inaktiv
Icewind Dale 1

Tänkte att jag skulle sätta tänderna i detta Rpg man aldrig spelat tidigare. Ni som spelat Icewind Dale 1 eller Icewind Dale 2, vad tycker ni om de spelen?

Dock måste jag säga att karaktärs skapandets "porträtt" är vassare än Baldurs Gate seriens då de känns mer gothic/intressantare ut.

Eftersom du nämner Baldurs gate serien så behöver jag inte nämna den shock när det kommer till grafiken, jämfört med en new born roll player.

Icewind dale är old school D&D så det krävs lite av spelaren att se bortom det som ritas upp på skärmen. Att ordna ett balancerat party med olika förmågor är essentiellt för att komma långt.

över 70 monster varianter att möta styrka och list emot och Storyn i spelen är så old-school D&D det kan bli, nästan fantasy cheesy.

dialog screen

inventory screen
Helt klart värt för den inbitna rollspel´s räven.:up:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Mjo precis, synd bara dock att det ej kommer fler liknande spel som använder D&D.

Edit: När man fick höra musiken i menyn så rös man till, så grymt härlig.

Medlem

Bästa spelet som skapats.


signatur

Det är någon bakom dig. Bäst att kolla.

Inaktiv

IWD1 + Expansionen klarad. IWD2 nästa!

Medlem

ett bra spel, har dock inte orkat lira klart något av dem

fann att storyn brast när jag jämförde dessa med BG1+2

kanske är dags att ta upp dem igen ellleer


signatur

Suup homie

Medlem

Bland de bästa rollspel som skapats helt klart, ingen som gillar rollspel bör bli besviken på IWD


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

IWD1 var nice, men har de gjort med IWD2?

Spelet flyter på dåligt i Windows 7 jämnfört med IWD1. Dock för att det ska flyta på bra så ska man tydligen avaktivera "hardware acceleration" i dxdiag vilket gör så att spelet flyter på bättre men mus pekaren blippar. Dock går det inte i W7 så får väl installera Xp och dual boota eller köra virtuellt.

Medlem

Drygt när äldre spel har problem med nyare versioner av windows, men vad ska man göra? ^^


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv
Skrivet av Hukkie:

Drygt när äldre spel har problem med nyare versioner av windows, men vad ska man göra? ^^

Tror IWD2 krånglar med alla Windows som har "Hardware Acceleration", konstigt att IWD1 ej gör det då det är äldre. :S

Medlem

Hårdvarugudarna äro outgrundliga?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

Om musen blinkar eler om man man ser stora svarta boxar och grejor kan man fixa det genom att slå av Direct Draw i Dxdiag har jag för mig.

Om man redan kört IWD2 en gång så bör man testa tactics modden till det, den ändrar om nästan alla fiender i spelet och gör det mycket svårare utan att det blir hårslitarsvårt.
Länk

Inaktiv

Köpte Icewind dale compilation på GoG. Men har inte en aning om vad jag bör köra för klasser. Tips?

Inaktiv
Skrivet av Exzyz:

Köpte Icewind dale compilation på GoG. Men har inte en aning om vad jag bör köra för klasser. Tips?

Det beror lite på vad man gillar, själv så försökte jag skapa en grupp med varje klass.

Medlem

I IWD gäller det generellt att man ska ha ett balanserat party. En mage, en cleric, en thief, resten slagskämpar av något slag. Eftersom saker och ting kan multiclassas, kan man kombinera i all oändlighet.

Inaktiv

Försökte mig på IWD2 men ångrar alltid party skapandet efter en stund och försöker göra ett annat. Tror inte jag gillar att man ska skapa sitt eget party från grunden. BG1 är något jag gillar då man endast behöver skapa 1 party medlem och plocka upp resten på vägen. Dock har jag varken klarat ut BG1 eller BG2 så det är nog ett måste!

1
Skriv svar