Jag är nog lite efter men 1GB i minne på 7950?!

Medlem
Jag är nog lite efter men 1GB i minne på 7950?!

Eftersom jag inte ska uppgradera datorn för tillfället så är jag inte lika påläst om ny hårdvara. Men att det nu kommit ett graffe med 1GB i minne tycker jag är coolt! Har även fått för mig att man kan koppla ihop det med ytterligare ett, alltså via SLI. Men herregud!
Är det någon som ahr detta kort?
Är det så bra som det ser ut på papper?
Hur mycket PSU kräver det?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

kan nog säga hej å hå! och menar med det att det är helt meninslöst, pga det inte finns spel som stödjer så mycket


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Om man tänker på att 512mb är i överkant och bara ett fåtal spel får någon bättre prestanta med det så kan man lungt säga att 1gb är onödigt. Om du inte gör 3d modeller hemma eller liknande.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Men finns det 3d-program som använder så mycket minne på ett grafikkort?
Adobe AfterEffects tror jag bara kan använda 3GB och då är det i RAM-minne.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Har hellre en bra kyld 512 än en sketadyr o varm 1gb.

512 kommer räcka i minst 2-4 år. Pengarna som blir över lägger du på ram o cpu!hostkylninghost

Inaktiv

Har alla 7959 1GB minne? Trodde 7950 var ett slags fusion av två kort, så det fungerade som SLI med tog en plats ellrt nått... dvs 7950= 2kort á 512 mb, där av 1gb? Har läst något om det men kan vara helt fel


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av WeDDe:

512 kommer räcka i minst 2-4 år.

Nja, man kan hoppas, men med tanke på hur fort allt utvecklas, både inom hårdvara och mjukvara (spel & OS), så kommer nog inte 512MB på grafikkort räcka så länge till.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

128 funkar ju bra än )


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

7950 gx2 korten är det som man kan bygga quad sli av.
Så det är 2 st 512 mb kort som sitter ihop på en.
Satsa på ett 256-512 kort istället, så har du pengar över till annat.

Medlem

Shit värdelöst vänta på DX10 korten istället så du kan spela Crysis om och om igen för resten av ditt liv! DISCH!


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Inaktiv

om man vill ha alla effekter på ultra i doom 3 så behäver man 1 gb video minne ;D


signatur

dator : spelbar.

Medlem
Skrivet av komplettmannen:

om man vill ha alla effekter på ultra i doom 3 så behäver man 1 gb video minne ;D

Nej, men 512. Påstår dem.

Gen
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av komplettmannen:

om man vill ha alla effekter på ultra i doom 3 så behäver man 1 gb video minne ;D

Nej, men 512. Påstår dem.

Asså? Jag kör det på mitt 7900GTE 256MB utan problem.

oT - Fyfan vad snyggt det är med tanke på att det ändå är ett "gammalt" spel.

Inaktiv

ah ;D


signatur

dator : spelbar.

Medlem

Jag vet inte hur jag kollar hur mycket minne som används av mina 512 MB, men jag kan tänka mig att 1 GB inte är -helt- onödigt. Om inte annat så är det ju lite av en penisförlängare, och det är väl av -något- värde..

*väntar på den obligatoriska "mjo, men somliga av oss behöver inte penisförlängare.. ;)"*

Medlem

hehe, alla behöver/vill ha penisförlängare, frågan är bara till vilket pris


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

hur många bittar är 1GB ramminnet på?


signatur

ASUS A8N-SLI DELUXE, AMD64 3500+@2500GHz , Twin mos 2048DDR minne, GeForce 7900GT, Audigy 2ZS

Inaktiv
Medlem

Eftersom ett 7950 är två ihopskruvade 7900:or så är det ganska naturligt att de får 1GB minne (dvs 2x512MB). Visst är det lite penisförlängare med 512 per GPU, men det finns säkert nån kul spelmakare som kommer på att utnyttja det snart. Det som kan vara kul med 7950 är dels att du kan koppla ihop 2 st och få 4 GPU:er som samarbetar, dels att du kan köra SLI på ett icke SLI-kompatibelt moderkort, eftersom du redan har två hopkopplade GPU:er på samma kort.

1
Skriv svar