Datorn startar om lite då och då?

Medlem
Datorn startar om lite då och då?

Min dator har börjat starta om när man är i Windows. Jag gör inget speciellt utan den bara rebootar.
Har hänt cirka tre gånger på en veckas tid. Det började efter att jag satt in 1 GB i ram. Fick tips från er här på forumet om vilket minne som borde passa till mina 2 x 512.
Kan det vara något problem där?
Jag komemr formatera datorn om en vecka och jag hoppas problemet försvinner. Har någon varit med om något liknande eller har ni hört om en sån sak kan hända efter hårdvaruuppgradering, typ mer RAM?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Brukar hända mig också, speciellt medans jag lirar battlefield 2 :S

Medlem

Om du nu bytt ut minnet och problemet uppstod efter det så kan man ju anta att detta orsakar problemet. Testa ta ut ett av minnesmodulerna åt gången och se om problemet kvarstår. Testa även med det gamla minnet för att se så att problemet inte finns där också.
Uppstår problemet endast med någon/båda de nya minnesmodulerna så bör du få detta utbytta.


signatur

www.dayofdefeat.nu / www.dod.nu - Svenska Day of Defeat communityt

Medlem

Kör Memtest86 och se om det är något fel på minnena.

Memtest86


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag hade det problemet med WOW förut, det var som nån drog ur strömsladden, den bara dog. Jag installerade om XP och efter det hände det aldrig mer.

Medlem

Jag har nu ominstallerat windows och trodde allt var lugnt för datorn gick så bra. Men idag så började den krångla igen. med omstarter helt plötsligt.

Måste väl öppna burken, skriva bort mitt jätte AGP-kort och ta ut det nya !GB-minnet och testa med mina gamla och se om det fortsätter strula.
Problemet är att det kanske tar fem dagar eller något sånt innan det händer igen så det blir ett svårt test.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Nu har jag testat memtest86 på båda mina minnen. Alltså, först på mina två 512 och sen på mitt ena 1GB. Inga errors hittades men testet fortsätter hela tiden, hur många passes ska man köra ungefär? Jag testade i två timmar ungefär, är det för lite tid?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Googlade på "computer reboots" och fick fram detta:

http://www.duxcw.com/faq/win/xp/restarting.htm

Ska se om datorn fortsätter reboota. Men om något är fel måste det självklart rättas till.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Jag har haft samma problem med den dator jag sitter med just nu. Jag har 2*512mb minne som är identiska och ett 256 minne. Jag löste mina omstarter genom att byta positioner på minena. Jag har inget mobo med dualchannel så om du har det vet jag inte om detta kan hjälpa.

MVH rayyzor

Medlem

Låter som ett bra tips på den där länken. Om det inte skulle funka: Har du kört Memtest med alla minnena instoppade samtidigt? Kan nog vara bra. Sen detdär med hur länge man ska köra, många säger att man ska låta det stå över natten. Kan erkänna att jag inte brukar göra så själv, men säg inte det till nån


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag har ställt in att den inte ska boota vid "error" men jag har inte testat att ha datorn igång tillräckligt länge för att se om det fungerar.
Som sagt, ibland fungerar den i dagar utan problem. Just nu kör jag ytterligare ett Memtest av mitt 1GB-minne. Startade i morse och kommer stå på till ikväll ivarjefall.
Då blir det ytterligare ett Metest under morgondagen där jag testar med alla mina minnen för att se om något konstigt visar sig.
Kommer även testa att flytta lite på minnena så de sitter i olika slottar, som HM tipsade om.
Om inget visar sig så får jag väl starta datorn och gå in i Windows som vanligt och sen låta den stå så ett bra tag, utan att jag startar om för att se om den slutar reboota, med tanke på inställningen jag ändrade i system, att den inte ska reboota vid fel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Ti.
Medlem

Min dator har också en tendens att ibland bara boota om men jag har märkt att Azureus (torrent client) har något med det att göra då, t.ex. idag under en nedladdning startade datorn om två ggr. och sist den gjorde det var när jag hade Azureus på oxå. Mysko, men så ere.

Det går ungefär, som du beskriver, en vecka mellan de plötsliga fallen och jag laddar huvudsakligen (så gott som uteslutande) ner 24-avsnitt efter att de gått på måndagar i USA - de går ju just EN GÅNG I VECKAN.

Medlem

Ti. Intressant! Har hänt flera gånger för mig just när jag haft igång Azureus, OCH laddat ner 24!!!

Men det har även hänt utan att jag haft igång ett enda program.

Men nu har jag flyttat om minnen lite och stängt av att den ska reboota. Får se om problemen fortsätter.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar