Dark Messiah of Might & Magic: Elements
I en bransch där det går tretton militärbaserade actiontitlar på dussinet framstår en fantasybaserad spelvärld som ett välkommet inslag - eller?
Själv så var jag jätte glad när jag hörde att det skulle komma till 360 som en extended version. Men så kom demot och det fick mig på helt andra tankar, usch och fy. Bildspel. :/
Undrar lite om det verkligen kan vara så stor skillnad mot PC-versionen? Den var ju helt OK! (Bortsett från ett antal buggar som de nu dessutom säger sig ha fixat.) Den absolut största behållningen av PC-versionen (enligt mig iaf) var ju det flexibla och variationsrika stridssystemet. Funkar det inte att styra med handkontroll eller??
Provade demot, var ungefär samma sak som pc versionen. Kontrollen funkade utmärkt även om det var lite svårt att röra lika smidigt och ändå hålla koll på fienden ibland som på pc (ingen direk överraskning).
Däremot förstörde dom en mycket stor del av spelet genom att ta bort erfarenhetspoängen man fick placera ut själv i originalet på pc. Istället väljer man en färdig klass när man startar kampanjen och får automatiskt nya färdigheter. Otroligt tråkigt då man i originalet kunde utveckla sin karaktär lite som man ville och kunde få en lite mix av magi och närstrid om man så ville. Nej ett gigantiskt kliv bakåt som känns väldigt typiskt för spel som släpps på konsoll och ska försöka bli "mainstream".
Dock har det ju samma problem med fighterna som originalet. Att "insta-kill" manövrerna är ofta det enda sättet att döda monster om man inte vill stå och hugga på dom i 10 minuter. (på de högre svårighetsgraderna såklart). Det känns inte så konstigt på easy när man kan antingen hugga en vakt 2-3 gånger eller sparka han på en eld eller in i taggar. Men när man måste hugga vakten 10-20 gånger innan han dör så känns det väldigt konstigt att han dör så fort han råkar nudda en eld eller taggar. Blir liksom väldigt onaturligt och känns väldigt billigt att döda fiender på det sättet. Annars har väl Dark Messiah ett av de bättre närstridssystemen för fps spel.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Jag klarade aldrig ut Dark Messiah Might & Magic till PC. Det blev för tråkigt när de där odödliga lymlarna kom in, som _jozo_ påpekade tidigare. Spelet var dock grymt roligt när man fick kämpa emot massvis av orcer. Jag älskade hur man kunde använda miljön till att vinna stiderna. Strider som var väldigt underhållande. Jag kommer speciellt ihåg en bana där man skulle inta ett skepp. Min favoritsysselsättning var att sparka ner dumma soldater i vattnet.
Verkar dock inte som att det är något i Elements som vi PC-användare missar. Inte sett till kommentarerna här eller recensionen i alla fall. Skönt då man slipper bli sur.
Fick med Dark Messiah of Might & Magic till mitt 8800GTX, hade inga höga förväntningar över spelet, men det var faktiskt kul. Så kul att man faktiskt körde igenom det tre gånger. Zombier var inga problem med eldsvärdet och eldbågen (glömt namnet), dock så var de irriterande med sina gift attacker.
Striderna var ju lite annorlunda jfm COD och BF spelen där man kan plocka motståndarna på distans (går iof att göra med pilbågen i DM), här fick man plötligt kämpa lite för att ta kål på dom samt planera för att inte få på sig allt för många fiender på samma gång.:)
How can we win when fools can be kings?