LucasArts gör rätt!

Medlem
LucasArts gör rätt!

Som ni kanske redan har läst i Tommys blogginlägg härom dagen, så har <b>LucasArts</b> efter många års tjat (inte minst från mig) släppt några av sina gamla äventyrsspel i nya utgåvor. Och det bästa av allt är att de har gjort det via mitt favoritonlinedistributionssystem <b>Steam</b>, och dessutom för en rimlig peng. Ladda ner Steam, om du inte redan har det, och köp allihop (ok, du behöver inte köpa <i>Battlefield</i>-klonen <i>Battlefront</i> om du inte vill) nu! <i>Loom</i> är ett av de bästa spel som gjorts överhuvudtaget, och <i>Indy</i>-spelen är riktigt, riktigt bra äventyrsspel av den klassiska skolan - vilket visserligen innebär ett och annat irriterande ologiskt pussel och någon actionsekvens här och där, men jag lovar att du kommer att förlåta LucasArts för det innan du spelat färdigt.

Nu ska jag hem och återuppliva min kärlekshistoria med <i>Loom</i>.

#blogg

Medlem
LucasArts gör rätt!

Jag förlät knappt Lucasarts för Last Crusade.

signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Medlem

Vadå, det var väl okej? Förutom när man tvingades slåss då... Det enda LucasArts-spel som har gjort fightingsekvenserna rätt är det ovan!

Inaktiv

Alltså - jag hoppas att LucasArts inser att de alla flesta har betraktat de här titlarna som abandonware en längre tid nu. Det är väl fint att de lägger upp dem på Steam för en billig peng nu när de märker att det finns en möjlighet att tjäna ännu mer pengar på gammal skåpmat, men de här spelen har likväl varit tillgängliga hela tiden tack vare en fanatisk fanbase och kulturgärningar som SCUMMVM.

Medlem

Last Crusade kändes riktigt föråldrat, tyvärr. Labyrinten i Venedigs katakomber och vandringen i slottet hjälpte inte heller. Fyfan, actionsekvenserna, haha. Blev mycket bättre i och med det mycket bättre spelet Fate of Atlantis.

signatur

Inaktiv

Jag tycker Last Crusade håller ganska bra ändå. Schysst grafik och atmosfär, rolig dialog och hyggliga pussel. Det som suger är de fåtal dead ends som finns. När jag spelade det på min Amiga back in the days klarade jag mig aldrig förbi vägspärrarna precis i slutet efter flygturen (minns jag rätt nu?). Man måste ha med sig ett antal mutor eller Hitlers autograf till vakterna, vilket man inte fattar förrän det är för sent. Det värsta med gamla äventyrsspel är inte att man kan dö -- det är de pusselmässiga återvändsgränderna.

Inaktiv

När jag sedan spelade om det med en walkthrough många år senare så visade det sig att jag hade fastnat under spelets typ fem sista minuter...

Medlem

Det var väl iofs lite av LucasArts storhet det där, att man blev upprörd över återvändsgränder och ologiska dödsfall. I Sierra-spelen var ju sånt regel snarare än undantag :).

Medlem

Ja precis. Till exempel, jag hade tagit slut på alla medpacks (ja i ett äventyrsspel) I slottet, och det var då omöjligt att besegra slutvakten om man hade lite hälsa. Sedan så fastnade jag för att jag inte hade puttat yxan från rustningen som visar var man ska ställa sig och sin fastbundne far.

signatur

1
Skriv svar