Infinity Ward om piratkopieringen av CoD4

Medlem

Ganska kasst av utvecklaren att göra ett spel som man med en crackad kopia kan spela multiplayer på servrarna med. Personligen tillhör jag den kategorin av gamers som ibland laddat ner och provat på spel, men jag köper de spel som är bra eller erbjuder en bra multiplayer del som ger bra livslängd på ett spel. Man har provat på otaliga spel genom åren som man avinstallerat direkt inom en timme och är glad över att man inte slängde ut onödiga pengar på. Idag kan man tex inte lita på recensioner för fem öre utan man måste pröva på ett spel först. Tyvärr går vi mot en framtid med konsolspel som man klarar på 6 timmar och sen måste betala dyra pengar för att spela online mot andra utan att man får nytt spelmaterial.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har köpt massor med spel som fått stå i hyllan och samla damm för att de varit rent ut sagt skit. Nu skulle det aldrig i livet falla mig in att köpa alla spel som jag vill kika på. Tankar friskt hem nya saker dagligen för att se om det är nått att ha. Sen, ifall liret är bra, så lägger jag en beställning på den. Ungefär som att belöna utvecklarna för nånting jag tycker de gjort bra. Skulle faktiskt hellre se att utvecklarna fick en större del av pengarna som man betalar. Utgivarana skulle kunna plockas bort ur kedjan helt - precis som i musikbranchen.
Oavsett - ser absolut inget moraliskt fel med att vilja veta vad man köper innan man slänger ut 500pix på ett spel.
Dåliga spel ska man inte köpa - bra spel förtjänar att köpas!

Det hade givetvist varit perfekt om alla speltillverkare släppte ett demo på sitt spel 2 veckor innan det kunde köpas så att man verkligen fick testa det innan man gick och köpte det. Men detta rättfärdigar fortfarande inte att man provar på olagligt vis. Vet man inte om spelet är bra så får man helt enkelt vänta tills ett demo släpps, för det gör det oftast, även om det i vissa fall kan ta onödigt lång tid. Eller så får man lite på recensioner.

Jag kan fortfarande inte få provsmaka den nya dyra likören på Systemet för att veta om den är god oavsett om den kostar 439:-, utan jag får helt enkelt chansa eller höra med mina kompisar om dom har testat den och vad dom tyckte om den.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Om vi nu skall förlänga det hela lite till: Så om jag ser en tavla och målar av den så jag får en exakt lika dan kopia, skulle det i så fall vara olagligt, stöld? Kopia som kopia.

Antar att du kopierar pengar också?

Medlem
Skrivet av savox:

Ganska kasst av utvecklaren att göra ett spel som man med en crackad kopia kan spela multiplayer på servrarna med.

Ganska kasst av ICA att inte ha larmade varor så att man bara kan gå ut med sakerna när kassören tittar åt ett annat håll? Hade dom däremot larmat allt och satt in kontroller lite oftare så hade det inte varit några problem eller? Ja, förutom att mjölken hade kostat 25:- litern då.

Jag tycker det är bättre att speltillverkare satsar på spelet framför att skydda det mot eventuella piratkopierare, då de som vägrar betala och vill de ha något, kommer de att ta detta ändå. Samma visa i butiken. Bättre att satsa på billigare mat då de som verkligen vill sno saker gör detta ändå.

edit: syftningsfel


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv

Tankade hem det, gillade det som fan, spelade 2-3 dagar till tills jag hade läge att köpa. Gick och köpte det. Fanns ju fasen inte ens ett MP-demo, och uppdraget man fick spela i SP-demot var det allra tråkigaste på hela kampanjen.

Skulle jag fortfarande gått på studiebidrag tror jag dock inte att jag hade köpt det, men men. Jag skulle snarare vara mer intresserad av att höra hur många som köpt spelet överhuvudtaget på PC.

Medlem

[quote=savox]Ganska kasst av utvecklaren att göra ett spel som man med en crackad kopia kan spela multiplayer på servrarna med.. . . . . [quote]

Allt går tyvärr att "cracka" nuförtiden.
Allt...

Medlem
Skrivet av Zpyder:

Om vi inte köper spel kommer nog inga nya bra utvecklas heller.
Varför skulle utvecklarna vilja jobba gratis, det vill inte jag iaf.

Är spelet bra och vi tycker om det, förtjänar väl företaget pengarna för det också?

Så mycket som jag lirade COD2 har jag för mig att jag betalade ungefär 1 kr/timmen för det spelet totalt. Dyrt va?, skitsnack!

Ha det!

I Second that emotion...

Medlem
Skrivet av hansen:
Skrivet av savox:

Ganska kasst av utvecklaren att göra ett spel som man med en crackad kopia kan spela multiplayer på servrarna med.. . . . .

Allt går tyvärr att "cracka" nuförtiden.
Allt...

Medlem

Borde inte det finnas någon spärr för piratkopierade versioner? Wow, piraterna har gått framåt

Medlem

Jag har mest svårt för moralpredikanter som säger att "det är stöld och därmed basta" utan att vara villiga att ha en nyanserad diskussion. I PRINCIP ska man inte konsumera en kommersiell produkt utan att först ha betalat för den men det är faktiskt så att piratkopiering inte behöver innebära utebliven inkomst. De där testa-och-köpa-argumentet vet jag inte om jag köper för jag tror inte så många är pigga på att betala för ett spel när de väl är klara med det. Men å andra sidan kan det vara ett tecken på spelets kvalitet då spel som Civ, Crysis (tack vare sandlådan), OP: Flashpoint osv. har ett återspelningsvärde.

Det borde nästan finnas någon form restriktioner för hur man får ta betalt för spel: filmlicensspel får bara kosta 3/4 av ett vanligt spel, single playersshooters med korta kampanjer får bara kosta 1/2 osv. Eftersom livsmedel verkar vara en populär liknelse här omkring kan man ju hävda att branschen har reglerat sig själv. Du skulle inte kunna ta 15 spänn för en liter mjölk och de få gånger då det är motiverat (ekologiskt exempelvis) så anges varför det kostar mer.

Men nej, att en vara kostar mer än vad man har råd med är inte i sig ett argument för att konsumera den utan att betala. Alla kan inte ha råd med allting. Spel är ingen mänsklig rättighet.

Men till den mest sjuka prylen: alla som köper sina spel lagligt får ju helt värdelösa versioner av dem. Manualer är ju på väg ut och det är inte ofta det följer med riktigt välproducerade sådana längre. Vad får man då? Jo, nån Spyw... förlåt, "kopieringsskydd" som slöar ner datorn och gör en massa bakom kulisserna som man nog inte vill veta. Samma med musik och film. Laddar man hem får man en "ren" kopia utan sånt bjäfs.

Jag tycker att företagen borde satsa på att producera vettiga produkter istället för att göra livet surt för de som faktiskt betalar för sig. De kommer aldrig kunna stoppa piratkopieringen. Bättre att göra bättre grejer som folk faktiskt vill betala för. Och kanske se över alla onödiga utgifter. Jag tror knappast många av de stora företagens spels budgetar går främst till att producera spel.

Nå ja, wall of text och ej strukturerat.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av nudelsdesign:

Om vi nu skall förlänga det hela lite till: Så om jag ser en tavla och målar av den så jag får en exakt lika dan kopia, skulle det i så fall vara olagligt, stöld? Kopia som kopia.

Antar att du kopierar pengar också?

Bra kommentar.

Sakerna (spelen) har ett egenvärde. De är värda något, precis som pengar.

Om du målar av en tavla så är den inte värd lika mycket som originalet. Och om man försöker ge den samma värde som originalet (d.v.s. att den är äkta) så är det olagligt.

Men sedan så är det ju så att personer som piratkopierar vanligtvis inte alls tar betalt för det som kopieras.

Det är helt enkelt så att de gamla lagar som fanns/uppkom innan elektronisk kopiering av programvara INTE fungerar/kan tillämpas på programvara. Dock så kan man kritisera marknaden och politiker för att de inte agerat snabbt nog för att skapa lagar som täcker just dessa nya situationer.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Skrivet av fanboy:

Jag tror allt fler utvecklare kommer att inrikta sig på konsollerna i framtiden eftersom det är färre som piratkopierar där.

Enkell formula: utvecklingskostnad - intäkter = +/- på deras konto

Om utvecklarna inriktar sig mer på konsoler så gör ju piraterna det med fattar du väl. Det kopieras säkert konsolspel just som vi skriver detta. Det enda som skulle minska piratkopieringen är om internet stängdes ner, men det lär ju inte hända någon gång snart eller hur.


signatur
Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Brukar du betala 300kr för din drickyoghurt eller 500kr på din fläskfile?
En drickjoghurt vågar folk riskera, men inte 300-500+ spänn.

Det beror väl på var smärtgränsen går, alla har olika. Med ditt resonemang så är det alltså mer okey att tanka ner tex photoshop som kostar typ 6000:- mot att tanka ner Call of Duty värt 4-500:-.

Nej, men risken att det sker är större desto dyrare programvaran är.

Skrivet av Ghengis Khan:

Sen har vi det där med målgrupper. Du kanske mer är utav yoghurtmålgruppen och inte spelmålgruppen. För att ta ett klassiskt bilexempel. Jag kör en liten billig Colt för att jag inte tillhör den målgruppen BMW riktar sig till. Detta är något jag får acceptera att BMW inte vill sälja bilar till mig som inte har råd. Speltillverkarna som lägger sitt pris på 4-500 kronor vill inte sälja sitt spel till en som bara har råd med 10:-. Så enkelt är det. Har man inte råd med ett spel som riktar sig till den målgruppen som har råd med 4-500:- så får man kanske istället köpa en yoghurt för 10:- och vara nöjd där eller spara dessa 10:- tills de är 500:-.

Menar du att spel inte har barn som målgrupp?

Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Fortfarande så laddar folk inte hem spel som inte är värda att köpa. Folk laddar ner för att veta om det är värt att köpa. Tänker du baklänges eller?

Okey, och det där tror du på själv? Jag tycker du tänker lite väl naivt om du tror att alla som laddar hem ett spel tänker köpa det om dom tycker det är bra(jag säger alla efter som du säger att folk inte laddar, det tolkar jag som att du menar alla eftersom du inte specificerar vilka folk ). Läste själv några kommentarer upp om någon som sa att det inte är värt att lägga 500 spänn på något som bara varar 5 timmar. Samma person sa även att multiplayer inte är intressant. Tror du denna person kommer köpa spelet efter han har spelat igenom det på 5 timmar och tycker det är asbra?

Alla som laddar ner köper inte. Visst är det så och detta kan bero på att spelet var dåligt, för att någon är fattiga eller för att man är egoist. Men du säger "Sen undrar jag varför man vill ladda ner ett spel som inte är värt att köpa överhuvudtaget?"`
Vem tänker så? Hur kan man veta att det inte är värt att köpa om man inte testat det?

Inaktiv

Provsmaka helst inte fläskfilen på ICA, då blir ni antagligen sjuka.

Tror det är mycket svårare att pirata sig på konsolerna måste man inte chippa, flasha, dansa någon speciell dans för att göra det?

PS3 tror jag inte ens det går att pirata spel på, men min kunskap är inte speciellt stor inom det området.

Alltså jag bryr mig inte om folk piratkopierar spel på det sättet att utvecklare förlorar pengar osv, utan att vi som köper spelen får ibland dras med piratkopieringsskydd som sabbar datorn. Men Steam tycker jag var ett lysande initiativ mera sånt i framtiden, om dom förenklar för oss lata drönare så kanske folk köper spelen online om dom är lite billigare och bara behövs ladda ner.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Menar du att spel inte har barn som målgrupp?

Tänkte sticka in ett kommentar där. Från en köpande synvinkel är nog inte målgruppen barn. Inte ens dom dussinproducerade licensspelen som riktar sig mot 5åringar har barnen som köpande målgrupp. Målgruppen där är ju föräldrar med barn. På samma sätt är andra spels målgrupper är personer som gillar spel och som betalar för sig.
Jag har förståelse till att alla inte har råd att köpa alla spel dom vill ha men det är ju bara en orsak, inte en ursäkt.

Sen angående det inte är någon rättighet att få demos till pc spel bara för man inte får provsmaka saker i matbutikerna.
För att köra ett mer spelrelaterat exempel så är det ju inte ofta man får testa demos på ett konsolspel innan man köper (förra generationen i alla fall).
Skillnaden där är ju att ser man en trailer på ett konsolspel så vet man att spelet kommer se ut så på sin konsol och att det kommer fungera. En trailer för ett pc spel garanterar inte detta, eftersom det finns oändliga kombinationer hårdvara man kan ha i burken. Dessutom är det inte ens en garanti att det fungerar om man ens har en dator som klarar alla systemkraven.

Ett exempel på det var att jag var väldigt intresserad av att skaffa Gears of war till pc när det kom. Hade provat UT3 demot och räknade med att gow skulle flyta lika bra på min dator eftersom det är i stort sett samma motor.
Piraterna fick givetvis spelet tidigt och man fick reda på att massor hade problem med spelet. Så jag bestämde mig för att vänta. Till slut köpte en polare spelet och jag fick prova hans spel som demo för att kolla om spelet fungerade på min dator.
Spelet startade inte ens utan jag fick massa felmeddelanden. Detta är jag inte ensam om om man kollar på gows forum och jag är glad att jag inte köpte spelet utan att ha provat det först, och ett demo hade underlättat så jag sluppit låna det av en kompis.
Sålänge pc-spelutvecklarna inte kan garantera att ett spel fungerar ifall man har en dator över utsatta systemkrav tycker jag det är deras skyldighet att fixa demos.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Menar du att spel inte har barn som målgrupp?

Inte som betalande målgrupp. Det är ändå föräldern som har ansvaret och väljer ut vilka spel som deras barn skall få spela.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Alla som laddar ner köper inte. Visst är det så och detta kan bero på att spelet var dåligt, för att någon är fattiga eller för att man är egoist. Men du säger "Sen undrar jag varför man vill ladda ner ett spel som inte är värt att köpa överhuvudtaget?"`
Vem tänker så? Hur kan man veta att det inte är värt att köpa om man inte testat det?

Det vet man inte, men bara för det menar jag att man inte har rätt att kolla upp det mot speltillverkarnas vilja. Demo, recensioner kompisars tips osv är helt lagliga sätt att kolla upp detta med.

Jag fungerar iaf så att jag tar bort en hel del spel som jag inte tror på. Det gör att de flesta spelen jag har är bra spel. Något bottennapp måste man räkna med. Detta innebär ju samtidigt dock att jag säkert missar ett och annat guldkorn men blir jag en mindre lycklig människa för detta?

Kort och gott så kan man inte rättfärdiga ett brott, oavsett storlek med att "Det fanns inget annat sätt att testa den på" eller liknande bortförklaringar.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Sen angående det inte är någon rättighet att få demos till pc spel bara för man inte får provsmaka saker i matbutikerna.
För att köra ett mer spelrelaterat exempel så är det ju inte ofta man får testa demos på ett konsolspel innan man köper (förra generationen i alla fall).
Skillnaden där är ju att ser man en trailer på ett konsolspel så vet man att spelet kommer se ut så på sin konsol och att det kommer fungera. En trailer för ett pc spel garanterar inte detta, eftersom det finns oändliga kombinationer hårdvara man kan ha i burken. Dessutom är det inte ens en garanti att det fungerar om man ens har en dator som klarar alla systemkraven.

Ett exempel på det var att jag var väldigt intresserad av att skaffa Gears of war till pc när det kom. Hade provat UT3 demot och räknade med att gow skulle flyta lika bra på min dator eftersom det är i stort sett samma motor.
Piraterna fick givetvis spelet tidigt och man fick reda på att massor hade problem med spelet. Så jag bestämde mig för att vänta. Till slut köpte en polare spelet och jag fick prova hans spel som demo för att kolla om spelet fungerade på min dator.
Spelet startade inte ens utan jag fick massa felmeddelanden. Detta är jag inte ensam om om man kollar på gows forum och jag är glad att jag inte köpte spelet utan att ha provat det först, och ett demo hade underlättat så jag sluppit låna det av en kompis.
Sålänge pc-spelutvecklarna inte kan garantera att ett spel fungerar ifall man har en dator över utsatta systemkrav tycker jag det är deras skyldighet att fixa demos.

Jo du har ju rätt i skillnaden på konsollspel och pc-spel. Men eftersom vi gillar att jämföra med mat så kör jag en sådan jämförelse till. GoW går säkert jättebra till en mängd olika konfigurationer, men inte din. En Oxfilé fungerar oftast jättebra och blir uppskattad till de flestas konfiguration av smaklökar. Men, inte till allas. Skillnaden här är att på PC-spelet finns ett systemkrav. På Oxfilén finns inget som visar att just den människan man skall bjuda på mat tycker om detta. Jo jag vet, den är jätteusel jämförelse men

Som sagt, jag håller med om att det borde vara en skyldighet att fixa demos, hur man nu skall få de att lyssna på detta.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

gör det smidigare att köpa spel så kommer nån procent mer att köpa fler spel då det är så enkelt att ladda ner idag.
steam tex

Inaktiv

Han har ju rätt.

Om spelen på konsoll säljer 5 ggr mer än på PC förstår man faktiskt varför utvecklare mer och mer satsar på konsollspel först och främst.

Sen ser man många som gnäller på "konsolliserade" PC-spel, varav säkert de flesta sitter med piratkopierade versioner.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Menar du att spel inte har barn som målgrupp?

Tänkte sticka in ett kommentar där. Från en köpande synvinkel är nog inte målgruppen barn. Inte ens dom dussinproducerade licensspelen som riktar sig mot 5åringar har barnen som köpande målgrupp. Målgruppen där är ju föräldrar med barn. På samma sätt är andra spels målgrupper är personer som gillar spel och som betalar för sig.
Jag har förståelse till att alla inte har råd att köpa alla spel dom vill ha men det är ju bara en orsak, inte en ursäkt.

Jo, men riktas någon specifik reklam mot föräldrarna? Är speltidningar för föräldrar? På vilket sätt försöker man få föräldrar att köpa spelen?.
Och frågar föräldrar sina ungar om de vill ha WoW, CoD4 eller Track Mania United? Jag är tveksam. Tror snarare att piratandet leder till att unga upptäcker spel som de vill ha och tigger om (eller så upptäcker de spelen hemma hos andra, på lan eller "spelklubbar"om ni varit med i en sådan ).
edit: Vad jag menar är att målgruppen, om det nu skulle vara föräldrarna, inte nås och att målgruppen inte gör något för att öka sin konsumtion.

Apropå konsolspel så kunde man på 90-talet provspela dessa i timtal i spelbutiker. Så redan då hade konsolgamers det lättare PC gamers.

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av Mr. Bravo:

Kalla det stöld om ni vill, men jag tycker fan jag ska ha rätten att prova något innan jag köper det.

Bara en liten fundering, brukar du be om att få smaka på fläskfilén innan du köper den från din ICA-handlare? Provdricka den där nya drickyoghurten innan något köp blir av? Testa det nya grafikkortet om det fungerar som du vill(om du inte köper via nätet vill säga)? Med andra ord så finns det inget som stödjer att man skall ha rätt att prova något innan man köper, gillar man inte det så får man låta bli att köpa grisen i säcken. Det är en fin gest av företagen som låter dig provsmaka på osten innan du köper den, demot innan du köper spelet osv osv.

Jag arbetar inte inom spelbranshen men är bara så trött på alla som tycker sig ha rätt till det och det och får dom inte det så tar dom sig den rätten ändå, oavsett bransh.

Sen undrar jag varför man vill ladda ner ett spel som inte är värt att köpa överhuvudtaget? Nu tänker jag på de som spelar igenom kampanjen på 5 timmar och inte använder det nedladdade som ett "demo". Eftersom ett demo är en del av en produkt och inte hela produkten/osten/fläskfilén, utan bara ett smakprov. Det är lite motsägelsefullt att först kalla massa spel för skit och sen ändå tanka hem de.

Sen drabbar säkert inte det här Infinity Ward eller dom andra stora aktörer något märkbart, men jag tror inte att de som piratkopierar skiljer något på om spelet är producerat av ett stort multinationellt företag eller en liten utvecklare som står och faller med ett spel, oavsett hur grymt det är, bara för att detta företag inte har råd att marknadsföra det lika mycket som de stora aktörerna och på så vis få en stor försäljning bara för det.

Om jag skulle vara missnöjd med min yoghurt eller min fläskfilé kan jag i 99% av fallen lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka medans om jag köper ett spel som råkar vara värsta skitspelet så kan jag inte lämna tillbaka det och få pengarna tillbaks ( kan sälja det begagnat och förlora nån hundring).

Inaktiv
Skrivet av Cane:

Om jag skulle vara missnöjd med min yoghurt eller min fläskfilé kan jag i 99% av fallen lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka medans om jag köper ett spel som råkar vara värsta skitspelet så kan jag inte lämna tillbaka det och få pengarna tillbaks ( kan sälja det begagnat och förlora nån hundring).

Här är en länk till demot:
http://www.fz.se/filer/archive.fz?id=4841

Varsågod att prova.

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

Bah, detta är ett simpelt PR trick för att få folket emot pirat kopiering.

Jag håller med dig, ett jädra whine om piratkopiering hit och dit. Folk har sån jädra dubbelmoral nu för tiden. Klart fattigt folk hellre tankar än att köpa, folk är väl inte dumma. Flame on!

Inaktiv

ahuehaeuah jag är rank 55 och jag är en pirat

yarr!

Medlem
Skrivet av Cane:

Om jag skulle vara missnöjd med min yoghurt eller min fläskfilé kan jag i 99% av fallen lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka medans om jag köper ett spel som råkar vara värsta skitspelet så kan jag inte lämna tillbaka det och få pengarna tillbaks ( kan sälja det begagnat och förlora nån hundring).

Det är ju för att affären du handlar i är schysst, inte för att du har rätt till det. Hade din TV-spelshandlare varit lika schysst så hade det inte varit något problem där heller.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av Cane:

Om jag skulle vara missnöjd med min yoghurt eller min fläskfilé kan jag i 99% av fallen lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka medans om jag köper ett spel som råkar vara värsta skitspelet så kan jag inte lämna tillbaka det och få pengarna tillbaks ( kan sälja det begagnat och förlora nån hundring).

Det är ju för att affären du handlar i är schysst, inte för att du har rätt till det. Hade din TV-spelshandlare varit lika schysst så hade det inte varit något problem där heller.

Hur in i helvete kan man jämföra att ta en tugga av en köttabit med att ladda hem ett spel? Vem fasicken vill köpa en halvgnagd fläskfilé? Att piratat spel påverkar inte de upptryckta exen.

Medlem

Ojoj... man kan älta detta tills domedagen kommer.

The bottom line is: folk piratkopierar för att dom är bekväma, det är enkelt och gratis. Sen kan man gnälla om att det är omoraliskt hit och dit (säger inte att det är det) men det är verkligheten och att sitta å jämföra det med att sno fläskfilé å skit på ICA är bara löjligt.

Så länge vi har internet och spelbranshen inte konkar eller gör något radikalt kommer det sakteligen förlöpa vidare såhär.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av saru:

Ojoj... man kan älta detta tills domedagen kommer.

The bottom line is: folk piratkopierar för att dom är bekväma, det är enkelt och gratis. Sen kan man gnälla om att det är omoraliskt hit och dit (säger inte att det är det) men det är verkligheten och att sitta å jämföra det med att sno fläskfilé å skit på ICA är bara löjligt.

Så länge vi har internet och spelbranshen inte konkar eller gör något radikalt kommer det sakteligen förlöpa vidare såhär.

Tack. äntligen någon som förstår. Spelbranchen måste acceptera att folk inte kommer sluta piratkopiera. Och det är meningslöst att diskutera om det är rätt eller fel eftersom det inte finns något svar på det.

Jag köper själv för mycket spel, Lägger nog några tusen i månaden på det. Men jag har ett problem, jag är extremt lat och har inget tålamod att prata om.vill jag ha ett spel vill jag ha det på 30 minuter utan att behöva röra mig. köper jag spelet på steam går det alldeles för segt att få ner det. köper jag det i affären måste jag röra mig. orka då. Piraterna ger mig ett bättre alternativ.

tyvärr. jag bryr mig inte så mycket om pengarna så om utgivarna hade ansträngt sig lite och gjort det möjligt för mig att ladda ner snabbt(!) och enkelt så hade jag gjort det.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jo, men riktas någon specifik reklam mot föräldrarna? Är speltidningar för föräldrar? På vilket sätt försöker man få föräldrar att köpa spelen?.
Och frågar föräldrar sina ungar om de vill ha WoW, CoD4 eller Track Mania United? Jag är tveksam. Tror snarare att piratandet leder till att unga upptäcker spel som de vill ha och tigger om (eller så upptäcker de spelen hemma hos andra, på lan eller "spelklubbar"om ni varit med i en sådan ).
edit: Vad jag menar är att målgruppen, om det nu skulle vara föräldrarna, inte nås och att målgruppen inte gör något för att öka sin konsumtion.

Apropå konsolspel så kunde man på 90-talet provspela dessa i timtal i spelbutiker. Så redan då hade konsolgamers det lättare PC gamers.

Nej du har rätt att ingen reklam riktas direkt mot föräldrar, utan indirekt genom att locka barn att önska sig dom av sina föräldrar. Men jag menar att målgruppen är troligen inte barn eller ungdommar utan pengar.
Sen hänger kanske denna diskussion lite på vad man räknar som barn. Vissa räknar in alla tonåringar i gruppen barn, vilket inte jag gör.

Tillbaka till speldemos
Jag kommer ihåg nes maskinerna där man kunde välja mellan 20 spel eller likande och så fick man provspela i ca 5 min innan maskinen automatiskt startade om. Det var bra demonstrationer av konsolspel som nu är borta. Nu är det i stort sett alltid samma spel i demobåsen.

Inaktiv

piratkopiera är fel,
men det är också fel att ta betalt för spel som typ wow,
för där tjänar ju typ blizzard 1 miljard i månaden i månadsavgift, så där borde det ju vara smartare att spelet går att tankas hem helt gratis,
för stålarna kommer ju ändå in med månadsavgiften.

Skriv svar