EA-chef: "Vi tråkar ut folk"
Att säga att WoW är nyskapande var väl att gå lite till överdrift.
Nja, beror på hur man ser det...
Var väl ändå första MMORPGt åt "vanliga" personer, lättare att hitta på något att göra utan att behöva sitta där i timmar, lättare att komma in i spelet osv. Inte så "komplicerat" som de var förr i tiden.
Tycker ändå WoW bör ses som en milstolpe i MMOs historia.
Om man bortser från det faktum att det baserades på en annan populär spelserie förstås...
"In his first in-depth comments since taking the job in April, John Riccitiello"
Ny person med i gamet, så något uppvaknande handlar det väl inte om?
"We're boring people to death and making games that are harder and harder to play"
Vilka spel skulle det vara?
"He said he believes making sequels is still a sound strategy, as long as they are more innovative than in the recent past."
Det gamla förblir?
Lika mycket som man kan skylla på EA att dom bara gör uppföljare så tycker jag vi kan skylla på alla som faktiskt köper varenda ny version av gamla spel. Om konsumenterna inte visar vad dom vill ha genom sina köp hur kan vi då klandra företagen för att dom ger "oss vad vi vill ha".
Det finns ju uppenbarligen massor av människor som köper varje need for speed som kommer ut och alla fifa och nhl och allt vad det heter.
Till Gullefjun och Wartex: Visst WoW kopierade mycket från tidigare spel och förbättrade något som redan fanns. Men visst kan man kalla WoW för nyskapande ; de lyckades nämligen få över 8 miljoner spelare, något ingen trodde var möjligt för ett MMO-spel. Man lyckades ta spelindustrin till en ny nivå, innan WoW kom satt alla bossar på spelföretag och gnällde om att det inte går att tjäna pengar på PC-spel för kidsen bara laddar ner och kopierar. WoW bevisade att det går att tjäna pengar om man gör välgjorda spel och inte bara dussinprodukter. Sedan har WoW också lyckats med att skapa en kultur kring spelet som inget PC-spel innan lyckats med. Så ge det lite mer erkännande tack.
Han sa också att spelen blir svårare och svårare... Han kan nog snacka för sig själv då. Jag upplever att det är tvärtemot det upplysta påståendet...
Jag antar att han menar att spelen blir mer komplicerade. Jämför det gamla goda Pong, där det bara var att styra sin paddle upp och ner med dagens flygsimulatorer där varje knapp på tangentbordet har en eller flera funktioner.
Om han dock verkligen menar att de får högre svårighetsgrad, har jag ingen aning om vad han talar om. =/
Saken är väl den också att folk ska köpa spelen de tillverkar. Gamer-folket är grymt bra på att klanka ner på nya saker i spel och varför tillverka något då om det floppar? Men ja.. VI BEHÖVER NÅTT NYTT! Grejjen är väl bara det att alla vill ha nått nytt men vet inte riktigt vad så är det iallafall med mig.
Till Gullefjun och Wartex: Visst WoW kopierade mycket från tidigare spel och förbättrade något som redan fanns. Men visst kan man kalla WoW för nyskapande ; de lyckades nämligen få över 8 miljoner spelare, något ingen trodde var möjligt för ett MMO-spel. Man lyckades ta spelindustrin till en ny nivå, innan WoW kom satt alla bossar på spelföretag och gnällde om att det inte går att tjäna pengar på PC-spel för kidsen bara laddar ner och kopierar. WoW bevisade att det går att tjäna pengar om man gör välgjorda spel och inte bara dussinprodukter. Sedan har WoW också lyckats med att skapa en kultur kring spelet som inget PC-spel innan lyckats med. Så ge det lite mer erkännande tack.
MMO's har väl alltid varit bra för buisness, har funnits en mängd lyckade MMO spel innan WoW kom ut som inte piratkopierades i särskilt stor utsträckning. Så det kan man inte ge blizz cred för. Dock så lyckades de fånga en satans massa uppmärksamhet och jag måste tyvärr erkänna att det är det bästa MMOget idag.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
wow hit å wow dit.
tacka vet jag ultima online när det var som störst.
det va grejer det,
man kunde köpa egna hus och möblera dom,
var görfräckt att ha ett stort guild hus där man hade guildmöten.
fanns en hel del att göra i spelet, och expansioner var det ingen brist på.
har kört UO , EverQuest 2, SWG , WoW och nu Lotro.
men inget av dom kommer i närheten av UO.
vad jag vet så lever UO fortfarande och mår rätt så bra ?
ett spel som EA gjorde var ju Road Rash till megadrive.
ett Road Rash med dagens grafik kan bli kalaskul.
åka mc och slå ner snutar eller andra mc knuttar.
skaffa bättre mcs och vara allmänt galen.
Road Rash var grymt roligt. kan bara hålla med
Bättre sent än aldrig!
[...] Sedan har WoW också lyckats med att skapa en kultur kring spelet som inget PC-spel innan lyckats med. Så ge det lite mer erkännande tack.
Visst ska WoW ha erkännande, men det mest för att lyckats locka mest människor. och drivit in en stor mängd pengar till utvecklarna. Visst kanske WoW var en aning nyskapande för sin tid, men sedan det kom ut 2004 kan man undra hurpass nyskapande har det varit? Inte särskilt mycket tycker jag, men antalet folk som spelar det ökar hela tiden så spelet gör något rätt, helt klart.
Sen så har ju historien visat att hur bra ett spel är har nästan ingenting med hur många som köper och spelar det att göra. Marknadsföring är nyckeln till framgång nu för tiden.
Säga vad man vill om EA, men jag gillar trots allt deras NHL och NFl spel...det enda som är dålgt med dem är att de är för enkla, men de har all korrekt stats och fulla licenser.
Men det betyder inte att de inte ska försöka vara nyskapande när det gäller andra spel, de ska nog inte pilla för mycket med NHL och liknande, se bara vad som hände med NHL07
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942