Försäljningen av pc-spel ökar i USA

Robot
Försäljningen av pc-spel ökar i USA
Medlem
Försäljningen av pc-spel ökar i USA

Gott att höra

QRT
Medlem

Ja hoppas det fortsätter så.

Medlem

Mindre pirat-kopiering nuförtiden än för 1 år sedan eller?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Ahh


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

48% ? ööö undrar om det är wow som satt en rejäl stämpel

Inaktiv
Medlem

Mycket trevligt.

Medlem

Tror det är rätt många som väntat in PS3 (och eventuellt Wii), men nu med facit i hand bestämmer sig för att inte köpa någon konsol och fortsätter med sin PC.

Personligen står jag i valet och kvalet om att köpa Xbox 360 eller PS3 för att komplettera min Wii med, då min PC är bra till film - men mitt grafikkort fixar inte mkt mer än HD-film

Medlem

Tycker fortfarande att konsoller är till för småungar som varken har kunskap eller tålamod för att använda PC. Börjar man bli gammal kanske?


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Tycker fortfarande att konsoller är till för småungar som varken har kunskap eller tålamod för att använda PC. Börjar man bli gammal kanske?

haha, kunde inte ha skrivit det bättre själv.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Tycker fortfarande att konsoller är till för småungar som varken har kunskap eller tålamod för att använda PC. Börjar man bli gammal kanske?

Käns ändå inte så genomtänkt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Anledningen är väl att alla psykopater har läst i tidningen eller sett på tv att man kan lära sig begå massakrer om man spelar dataspel i USA...

Dålig humor?

Skrivet av Juggernawt:

Tycker fortfarande att konsoller är till för småungar som varken har kunskap eller tålamod för att använda PC. Börjar man bli gammal kanske?

Snarare är det så att PC'n är till för de småungar som har tid att meka mjukvara och hårdvara halva sin lediga tid. Inte finns det en hög koncentration människor som i vuxen ålder orkar hålla sig uppdaterade med vilket grafik-kort man ska äga, rensa spyware och åka på LAN-party.

Inaktiv

Skulle vara kul att se vilken typ av spel som står för ökningen.

Vore ju tragiskt om sp-spel försvinner från PC...

Medlem

RTFA!

"domestic retail sales of------>>>>> PC games <<<<<<---------- reached $203 million, a 48 percent increase"

Medlem
Skrivet av m0rfar:

RTFA!

"domestic retail sales of------>>>>> PC games <<<<<<---------- reached $203 million, a 48 percent increase"

Va?

Medlem

S.T.A.L.K.E.R har jag hört har sålt bra i staterna.. Säkert det spelet också har hjälpt... Men kul o höra, hoppas trenden fortsätter så... Kanske pc inte dör lika snabbt som jag trott ändå.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Juggernawt:

Tycker fortfarande att konsoller är till för småungar som varken har kunskap eller tålamod för att använda PC. Börjar man bli gammal kanske?

Snarare är det så att PC'n är till för de småungar som har tid att meka mjukvara och hårdvara halva sin lediga tid. Inte finns det en hög koncentration människor som i vuxen ålder orkar hålla sig uppdaterade med vilket grafik-kort man ska äga, rensa spyware och åka på LAN-party.

Wörd.

Känner själv att det börjar bli tröttsamt att behöva köpa nytt var och vartannat år och att hela tiden hålla sig uppdaterad så att man vet att man inte köper skitkomponenter till datorn när man väl ska uppgradera. Lägg sen till all bortkastad tid till ständiga nedladdningar, uppdateringar, installationer, felsökning vid problem etc. Börjar minst sagt kännas lite drygt och jag har faktiskt varken tålamod eller tid till det längre.

Idagsläget har jag bara en laptop för surf, msn, mail, bildbehandling och poker. Men när jag väl spelar blir det på konsoll just för enkelhetens skull och att det sen är betydligt skönare att ligga i en soffa/säng och slöspela på en fet hdtv än att sitta vid ett skrivbord och glo i en liten jäkla skärm gör ju inte direkt saken sämre.

Jag är nog den som börjar bli gammal.

Inaktiv

När jag spelar blir det mest nostalgitrippar på PCn. Spelar t.ex. igenom gamla Half Life, eller Lucas Arts klassiker via ScummVM. Blir inte så mycket nyare spel öht trots att jag har en ganska modern dator. Nyare konsoller är jag inte intresserad av alls. Det modernaste jag har på den fronten är en XBox som mest används till emulering av NES/SNES.

De få gånger jag verkligen fastnar för ett nyare spel är det mest FPS/TPS på PCn, senast Max Payne 2 och Half Life 2. Den typen av spel funkar inte (eller är iaf inte alls samma sak) på en konsoll.

Medlem

Nja, beror ju på vad man jobbar med och vilka hobbies man har. Tycker själv att datorn är utmärkt till både arbete och avkoppling. Problemet är väl att fritid och arbetstid flyter ihop så att man aldrig riktigt slutar att jobba.
Förstår inte nöjet med LAN, om man sitter på en bra lina så känns det jefligt onödigt att släpa runt datorskrället.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Men är det inte så att det behövs nya konsolenheter efter 2-3 år också? Iaf på sistone så tycker jag de bygger nya rätt fort.. Det beror säkert på vad man tänkt göra med respektive enhet, men använder pc:n till så pass mycket att det lätt är mer värt för mig. Och att hålla mig till pc och konsol samtidigt är lite väl dyrt för min ekonomi.

Inaktiv

Vill ha min dator. Datorn är mer än en spelplattform för mig, det är allmän mediaplattform, jag studerar med den, håller kontakten med vänner i andra länder med den, ringer med den (Skype <3 ), sköter _alla_ mina bankärenden och investeringar med den.

Vill jag ha bättre grafik så köper jag ett nytt graffekort, för bättre grafik är precis vad de nya konsollerna är, det är fortfarande inget nytänkande, bara fler pixlar på skärmen och fler svulstiga tekniktermer (som tyvärr går förlorade på många av kidsen som bara kollar på bling-blinget). Om någon säger Next-gen en gång till kräks jag.

Dessutom fungerar inte mina två favoritgenrer - RTS och FPS - bra utan mus och tangentbord.

Ny PS3 konsol: 6.000
Nytt grafikkort (någon månad gammalt, räcker MER än väl) + nytt ram: 6.000 (cirka).

(Ja, jag vet att Wii'n är nyskapande. Så fort det kommer lite fler spel till den som utnyttjar kontrollen så skaffar jag den, så runt jul förmodligen)

Medlem
Medlem

Undrar hur mycket av detta som beror på WoW expansionen?

Medlem
Skrivet av Fardion:

Skulle vara kul att se vilken typ av spel som står för ökningen.

Vore ju tragiskt om sp-spel försvinner från PC...

Visst kommer det att komma en massa mmorpg:n till pc:n, men jag tror iaf inte att man behöver oroa sig för att utbudet i framtiden. Speciellt inte då det idag är lättare att utveckla till både konsoler och pc samt nya distributionssätt via internet. Det är dock inte någon garanti för att slippa en dålig portning av ett konsolspel...

Skrivet av HaZe303:

Kanske pc inte dör lika snabbt som jag trott ändå.

Jo, man har ju hört om pc:n död sen standarden sattes, men har det inte hänt än så behöver man nog inte hålla andan...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Undrar hur mycket av detta som beror på WoW expansionen?

En del troligen... men det är som med alla andra spel som såldes till PC, det bidrar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

PC är framtiden.


signatur

Meep!

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Undrar hur mycket av detta som beror på WoW expansionen?

Nu blev jag nyfiken och beslutade mig för att ta reda på hur det ligger till på den amerikanska PC-marknaden (tänk på att Burning Crusade släpptes i Januari och inte räknas med i 2006-statistiken).

Försäljning 2006 USA:
1. WoW (2,4% av boxarna, 3,3% av åf-omsättning)
2. Sims 2 (1,5% av box, 2,4% av omsättning)
3. Elder Scrolls: Oblivion (1,1% av box, 2,1% av omsättning)
4. Star Wars: Empire At War (1,1% av box, 1,9% av omsättning)
5. Age Of Empires III (0,9% av box, 1,8% av omsättning)

Hur man läser detta: % av boxar innebär hur stor del av antalet totala boxar som såldes. åf-omsättning innebär hur stor del av den totala intäkten till åf titeln stod för. Således har AoE högre omsättning/såld box än t ex Star Wars: EaW. Högst snittpris/såld box hade Elder Scrolls Oblivion.

Mvh
Er statistiker i verkligheten,

Fredrik
Paradox


signatur

Our generation has had no Great War and no Great Depression. Our war is spiritual - our depression is our lives.

Flakmonkey
Skrivet av Fredrik II:

Nu blev jag nyfiken och beslutade mig för att ta reda på hur det ligger till på den amerikanska PC-marknaden (tänk på att Burning Crusade släpptes i Januari och inte räknas med i 2006-statistiken).

Försäljning 2006 USA:
1. WoW (2,4% av boxarna, 3,3% av åf-omsättning)
2. Sims 2 (1,5% av box, 2,4% av omsättning)
3. Elder Scrolls: Oblivion (1,1% av box, 2,1% av omsättning)
4. Star Wars: Empire At War (1,1% av box, 1,9% av omsättning)
5. Age Of Empires III (0,9% av box, 1,8% av omsättning)

Hur man läser detta: % av boxar innebär hur stor del av antalet totala boxar som såldes. åf-omsättning innebär hur stor del av den totala intäkten till åf titeln stod för. Således har AoE högre omsättning/såld box än t ex Star Wars: EaW. Högst snittpris/såld box hade Elder Scrolls Oblivion.

Mvh
Er statistiker i verkligheten,

Fredrik
Paradox

Som vår statistiker i verkligeten kan du kanske ta reda på hur stor del i den svenska omsättning av PC-spel The Sims med tillhörande expansioner står för?

12
Skriv svar