Enkät - vad tycker du om flashreklam?

Medlem

Stör mig inte alls på reklamen. Märker den knappt och klickar aldrig på den.

Så länge ni inte har sån där OTROLIGT irriterande flashreklam som poppar upp som ett eget fönster så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av Mabec:

Vad är det för snack? Varför fungerade det så bra dem 5 (?) åren innan reklamen tog över alla websidor?

Det handlar om mindre jobb för mer pengar.
(vilket iofs är allas mål)

Nu har du fel.

Bara FZ:s filserver pumpar ut ungefär 30 terabyte i månaden. Tror du den bandbredden är gratis? I dag har "alla" bredband och alla förväntar sig hög hastighet och korta responstider.

Vi gör dessutom ständigt förändringar med sidan, utveckling kostar pengar. Precis som löner och frilansarvoden.

Detta måste självklart kosta massvis med pengar men jag tror att 98% är här för att läsa nyheter. De absolut flesta hittar lätt någon mirror via google istället för att använda FZ's FTP. Om filservern nu kostar så otroligt mycket så ta bort den. Jag tror den tar _otroligt_ mycket mer än den ger. Tänk bara alla icke-FZ-läsare som bara leechar från den även om dem inte ens kan svenska enbart för den råkade komma upp på google. Tror runt 75% av all trafik är av sådana leechers. Bara om en eller två adds skulle tas bort skulle avsaknaden av filservern vara minimal.

Kör gärna någon omrösning på detta.

Inaktiv

Det ironiska med detta är att NU vill John lyssna på användarna och ha deras ljuva åsikter så att fler ska kunna klicka på de olika reklamerna och stödja fz. För tydligen så gick det inte så bra att sälja sig till EA och köra deras WHOP ASS reklam och få in mängder med pengar. Då folket sa ifrån genom att installera adblock plus och blockera hela skiten. Frågan är kommer användarna ge in? Kommer de hjälpa den stora diktatorn som säger åt folket att ta det som det är.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Surfar bara korta sessioner fz med min bärbara eftersom flash-annonserna får alla jäkla fläktar i datorn att gå på maxvarv. Annars är väl flash-annonser ok om de inte låter.

Prestandakrävande flash är det värsta jag vet. Jag sitter inte på någon monsterdator, den saktar lätt ner när flash går igång på alla möjliga håll och kanter och det är för mig inte värt det.

Gif.-reklam, varför är sånt omöjligt? Varför ska allt vara i flash nuförtiden? För att det är flashigt?

Edit: efter att ha kollat är eran reklam inte så farligt krävande att min dator dör. Blinkar gör den däremot.

Medlem

Jag använder adblock i vanliga fall. Finns en god andledning till det...

Bara för att testa om det blivit bättre eller inte så stängde jag precis av adblock och gick till huvudsidan. Svårt som tusan att bara scrolla upp och ner... kändes som det var på gränsen att browsern skulle hänga sig.

Känns lite fånigt att uppgradera datorn för att kunna surfa på sidor med flash-reklam.

Medlem

Irriterande med flash reklam med ljud - resten stör mig inte eftersom jag endå bara ignorerar den

påtal om reklam - någon som vet hur man kan ta bort den där irriterande reklamen längst ner på msn?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Hatar all blinkande "titta på mej" reklam som blivit poppis på senare tid.
Har lett till att jag blockerar nästan all reklam
Får nästan lite utav känslan att reklamen på internet kommer strypa ihjäl sej självt genom det.
Tror inte heller jag känner nån i min umgängeskrets som inte kör adblock.

Medlem

jag brukade ofta läsa FZ medans jag spelade WoW (grinda, flyga eller något annat som inte kräver så stor uppmärksamhet) men det är nu omöjligt för jag får 2fps när jag går in hit.

jag stör mig inte så mycket på lite rörelser eller att det blinkar, men när det påverkar prestandan så mycket som det gör nu funderar jag alvarligt på att installera en flash-blocker


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Brukar i regel alltid blockera all reklam, men om nu FZ kommer att rikta in sig på att inte ha flash-reklam och med så lite blink blink och störande animationer, så skulle jag kunna tänka mig att ställa in mitt reklamfilter så att reklamen på FZ visas men inte reklam på andra sidor. På så sätt stödjer jag FZ och "icke-irriterande reklam".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Väldigt irriterande kan det vara ibland..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Det viktiga är väl inte att folk ser reklamen utan bara att den finns? För att folk besöker en sida med reklamannonser räcker väl för att ni (crew/red/whatever) ska få betalt?

För övrigt kommer jag och min vän Adblock fortsätta besöka FZ, mest för att det är den största och minst dåliga spelsiten på svenska.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av antila:

Jag installerade precis in Adblock. Inte för att jag stör mig på själva flashreklamen i sig, utan för att så fort jag går in på FZ så låser den i stort sett hela Firefox. Har jag FZ uppe i FF kan jag inte göra nånting annat. Inga andra flikar får vara uppe, och att göra nått annat på datorn som att spela eller kolla på film är bara att glömma.

De enda andra sidorna jag har det här problemet med är de som ligger på *.feber.se.

Kan det vara nåt sånt jag drabbats av? Sen ca 2-3 veckor tillbaka så har Firefox börjat krabba på min dator, det blir typ små pauser, eller vad mans ska kalla det, ibland med bara några sekunders mellanrum. Jag kan trycka på flikar, länkar och andra menyer under de här "pauserna" men det händer ingenting, sen när den väl reagerar igen så utför den alla kommandon jag gjort under tiden. Youtube och liknande tjänster är omöjliga att använda eftersom filmerna (precis som allt annat) stannar upp med jämna mellanrum. Och som sagt det är bara FF som strular, inget annat. Har aldrig ens tänkt tanken att det kanske skulle kunna vara FZ:S reklam som skulle kunna vara problemet, får väl ta och installera om FF och se om det hjälper...

Edit: Heh, så enkelt var det att lösa. Stängde bara av fliken där jag har FZ:s första sida öppen och så försvann problemen....

Medlem

hehe, har haft samma problem på jobbet ungefär lika länge
Här hemma är det dock aldrig problem~


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Satt härromdagen och tittade på en dvd film på datorn och med 20 minuter in i filmen hade jag hört ett irriterande *swiiisch!* ljud lite då och då.. pausade filmen och undrade vad möget var! ...hade glömt att stänga ner FZ's sida....

Annars använder jag firefox och såfort jag är inne på FZ sidan segar allting ihopa riktigt mycket, ibland krashar även alltihopa. Men är fortfarande inne på FZ även om det finns fler bra gaming sidor. Förr i tiden klarade ni er bra utan reklam, och om ni nu måste ha reklam för att överleva varför då inte fixa lite jobbig reklam som inte sabbar ert rykte och nöjet med att surfa på er sida lika mycket?

Cheers!

Cheers!


signatur

Jäh..

Medlem

Jag försökte nyss se på filmklippet på http://www.fz.se/wtf/page.fz?id=1365 och datorn höll på att dö på fläcken.

Det är väl inte så mycket fel på flash-reklam men det finns en anledning till att de flesta sidor verkar begränsa sig till EN åt gången.

Medlem

Jag registrerade mig enbart för att kunna skriva ett inlägg här, so here we go.

Har varit på FZ sedan Quake1 tog fart "back in the days" och alltid haft FZ som en sida att besöka till och från för att läsa nytt.

Ang flash-reklamen så är just flashreklam med ljud något som jag stör mig fruktansvärt på. Hemsidor som har ljud slutar jag att besöka rakt av. Inga undantag.

Sedan så har jag stora problem på ena burken (en 1.4 GHz) att har jag igång Aftonbladet/Expressen eller någon sida med mkt flash så blir hela datorn obrukbar. Går inte ens att scrolla och CPUn går på 100%. Detta upptäckte jag dock var en "bugg" i FF 2.0 och IE 7.0. Så fort som jag gick tillbaka till IE 6.0 och FF 1.5 så gick CPUn på 100%, men jag kunde ändå surfa på sidorna och använda datorn.

Så det som jag skulle se är:
- Dra ned på prestandan
- Skippa alla ljud!
- Skippa alla onmouseover/hover-effekter!
- Skippa alla reklamer som inte håller sig i "sin ruta".

Om detta eskalerar och det blir mer ljud och mer prestandaproblem (ex jag tvingas uppgradera till IE 7 eller FF 2.0) så blir det adblock som gäller.
Synd, för en del reklam är intressant och jag klickar faktiskt på reklam då och då när det är något som fångar mitt intresse.

Tack för mig.
Mvh Fredrik

ps.
Kan man inte få tillbaka så att alla rubrikerna har samma färg igen? Så otroligt störande för mig att se en sida som har olika färger på alla rubriker. Lägg dit en liten logotype för om det är konsoll /PC etc istället
ds.

Medlem
Skrivet av fiend:

(ex jag tvingas uppgradera till IE 7 eller FF 2.0) så blir det adblock som gäller.

Varför inte testa Opera istället?

Skrivet av fiend:

Så otroligt störande för mig att se en sida som har olika färger på alla rubriker. Lägg dit en liten logotype för om det är konsoll /PC etc istället

Detta har diskuterats tidigare när "bollarna" vid rubrikerna kom, ta en titt i nyhetsarkivet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av fiend:

(ex jag tvingas uppgradera till IE 7 eller FF 2.0) så blir det adblock som gäller.

Varför inte testa Opera istället?

Skrivet av fiend:

Så otroligt störande för mig att se en sida som har olika färger på alla rubriker. Lägg dit en liten logotype för om det är konsoll /PC etc istället

Detta har diskuterats tidigare när "bollarna" vid rubrikerna kom, ta en titt i nyhetsarkivet.

Jag kör redan Opera på den datorn. Samma problem där i senaste versionerna.

Det var bara en tips. Har inte suttit och letat igenom hela nyhetsarkivet.:)

Mvh Fredrik

Medlem

Tycker reklamen är intressant och kul att se och jag kör inte adblock just för att stödja FZ och andra sidor så de kan överleva. Jag är en av få människor som tänker på andra...känns det som. Dock störde jag mig på EA:s woop ass reklam, inte bara för att 2142 är ett skit spel utan för att den hela tiden hoppade runt och störde.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Har inte tid att läsa hela tråden nu, men jag tycker att reklam som inte stör texten du läser. Exempel på fruktansvärt dålig placering av reklam är ign.com i t ex deras recensionstexter.

Hoppas lösningen blir så bra som ni strävar mot

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Gratistidningar som Metro hade ju knappast funnits kvar om alla hade kunnat använda adblock på dem... samma sak här

Fast så har ju inte heller Metro Flashannonser i tidningen...

Själv så tycker jag att rörliga annonser är ganska irriterande. De drar hela tiden till sig uppmärksamheten - vilket naturligtvis är hela idén - men just att det när man försöker läsa en text gör dem irriterande och ger badwill för vad det nu är som utannonseras.

Det går ju faktiskt att göra reklam som inte är påträngande. Men tyvärr så tycks ju reklammakarna ta inspiration från flipperspel och actiontrailers snarare än att försöka göra ett gott intryck. De slåss med näbbar och klor för att sno åt sig uppmärksamheten, men även om de säkert kan mäta sig till hur många som uppmärksammat annonsen så tror jag inte de mäter goodwill vs. badwill som genereras.

Annonser som använder ljud borde vara förbjudet i Genevekonventionen.
:evil:

Annonser med "mouseover" är också förbenat jobbiga. "Whoop ass" var ett riktigt bottennapp. Synd, för jag tycker BF2142 och Northern Strike är riktiga höjdare.

För att summera:
Statisk reklam : Ja
Animerad reklam : Nej (såvida den inte är subtil)
Mouseover reklam : Nej
Reklam med ljud : Absolut jättenej

Medlem

Håller med dig RazorShard.

Måste säga en sak till. Jag sk*ter fullständigt i att företag vill sprida sina produkter. Jag ser på reklam när jag vill det, inte när företag vill att jag skall se den. Jag köper deras spel när jag vill det.. inte för att reklamen var bra. Visst kan man uppleva reklamen som intressant och riktigt bra utförd. Den kan fånga ens intresse men jag är inte så dum att jag inte förstår att de vill ha mina pengar. Gillar inte heller företagens knep att manipulera människor till att köpa deras produkter. Vilket de gör det genom att trycka på de rätta knapparna (de mänskliga svagheterna).

Medlem

Jag brukade köra med Adblock, men sen insåg jag att sidorna har reklam av en anledning. Som tidigare sagt så ser även jag den reklamen jag är intresserad av, och övrig reklam lägger jag inte märke till. Efter 11 år online så har man utvecklat ett slags inbyggt filter i hjärnan.

Men till topic. Flashreklam rent allmänt stör mig inte. Avger den ljud så bryr jag mig och blir irriterad. Blinkar den som fan så bryr jag mig.

Sätt en stor röd knapp i bannern med text som säger "DO NOT PUSH THIS BUTTON!", så har du en garanterad klickning. Hur i helvete kan någon motstå en stor röd knapp med varningstext? Det går inte!

Medlem

Jag har inte någon superdator men den är väl hyfsad, dock så mosar denna reklam prestandan totalt om man har igång ett spel eller något dylikt vilket är synd. Då jag spelar mmorpg's så brukar jag ofta tabba ur för att surfa lite som omväxling då det händer lite, men dessa reklamer gör att man helst inte besöker sidan.

Samtidigt förstår man givetvis att det är något som behövs för att underlätta driftkostnader, men jag förstår egentligen inte varför man inte satsar på mer informativa, intressanta reklamer utan dessa störande rörliga bilder. Jag blir så förbannat anti mot sådant som finns i flashreklam att den får motsatt effekt. Och jag tvivlar på att jag är ensam.

Medlem

Jahapp... nu är det för sent att rösta.

Medlem

Hmm. Reklamen för 300 höll på att sänka min browser fyra gånger nu, dags att dra igång Ad Mucher igen...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Zarkow:

Tänkte skriva långt om flash-ad's som tog 70-85% av CPU på min gamla workstation när...

http://www.digitalsoftware.se/dump/fz_ad_sucks.jpg

EOD.

Precis den rutan jag fick upp ett par gånger.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har adblock men har inte brytt mig om att ställa in så allt försvinner (vet inte ens om det går). Det jag gör är att klicka på den lilla adblock tabben på reklamer som stör mig (blinkande, rörliga reklamer vanligvis) och stänga av dem. Det är itne så ofta jag behöver göra det men det händer.
Ljud är extremt irriterande eftersom det än så länge inte finns nåt bra sätt att bara stänga av ljudet till t.ex. browsern (går i IE 7.0 tror jag)


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

12
Skriv svar