Hjälp medicinforskningen med din PS3

Robot
Hjälp medicinforskningen med din PS3
Medlem
Hjälp medicinforskningen med din PS3

Fyfan va häftigt!!!!!:up:

Inaktiv

orkar inte läsa!
men bilden va fin

Inaktiv

Varför gjorde de inte det här till xbox360? Skulle gärna låtit min stå på om den gjorde någon nyttigt istället för att låta som en matberedare.

Medlem

Men då lär man väl få en fet elräkning?

Medlem

Väldigt nice, faktist.


signatur

// Peace

Medlem

Trevligt med välgörenhet...

Inaktiv

hadde en skärmsläckare som var ett sånt hära program...
dock orkar jag inte med skärmsläckare så jag har den av


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Det här är fanimej genialt...att utnyttja PS3orna till vettig forskning. Kommer helt klart dela med mig av min PS3 in the name of science!

Medlem

hur långt tid tar det jämfört med en c2d?

Medlem
Skrivet av doggelito:

hur långt tid tar det jämfört med en c2d?

x10 så snabbt.

Medlem
Skrivet av doggelito:

hur långt tid tar det jämfört med en c2d?

Beror på vilken slags C2D.

Medlem
Skrivet av MacCoy:

hadde en skärmsläckare som var ett sånt hära program...
dock orkar jag inte med skärmsläckare så jag har den av

Exakt samma som detta är, faktiskt. Körde med det för några år sen, men tvivlar på att det faktiskt gör någon skillnad. (Då menar jag för forskningen)

Medlem

"Because the process of folding proteins is so complex, computers are used to perform simulations to study the process. Since these simulations can take up to 30 years for a single computer to complete, Folding@home enables this task to be shared among thousands of computers connected via the network, utilizing distributed computing technology. Once the data is processed, the information is sent back via the Internet to the central computer."

Nog gör det skillnad, iallafall i beräkningstid och med tanke på att SETI prodjektet Sparat in x antal tusen år av beräkningstid mot om de skulle fått beräkna det på sina egna datorer.

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av MacCoy:

hadde en skärmsläckare som var ett sånt hära program...
dock orkar jag inte med skärmsläckare så jag har den av

Exakt samma som detta är, faktiskt. Körde med det för några år sen, men tvivlar på att det faktiskt gör någon skillnad. (Då menar jag för forskningen)

Det ni pratar om är "SETI@home". Och vad den "skärmsläckaren" gjorde va att analysera rymdbrus.
Dom håller på fortfarande, och man måste inte ha skärmsläckaren igång för att de ska fungera.
Idag kör man med ett program som heter BOINC.
Det ligger och kör i bakgrunden och änvänder processorn på väldigt låg prioritet. Dvs så fort du gör något med datorn, som spelar spel, änvänder PS eller vad som, så avslutar programmet sina beräkningar. Och när datorn är "idle" så kör den igång.
Sedan måste man inte beräkna just SETI's rymdbrus, utan man kan köra andra projekt som tex för medecin och massa andra områden.

Pooslice:
Självklart gör det skillnad. Om vi tar SETI i detta fall, så lägger dom ned miljonbelopp årligen för att få detta projekt att gå runt. Och dom berkänar 1000-tals gånger mer data med hjälp av alla frivillga som ställer upp med sina hemdatorer och sparar enorma mängder pengar på det, så de själva slipper köpa in sig på "superdatorer" och dyligt för det. Sedan om att man kommer finna liv i rymden går ju diskutera. De lär vi ju inte veta förrän dagen kommer

Alla dessa projekt handlar om att vi vanliga döda, lånar ut våra datorer när vi inte använder dom till forskningen för beräkning av data, just för att dom ska spara pengar. Och det är ett rätt smidigt sätt av dom att få "bidrag" för sin forskning.
Ja tror folk är mer villiga att låta sina datorer hjälpa till lite då och då, istället för att sätta in pengar på ett postgiro

Edit: Aah.. sorry IMercy. Såg inte att du kommenterat de redan

Medlem

och ps3'an drar en hel del mer ström än 360'n, om jag inte har missuppfattat det hela. Dvs, Man kan vänta sig elräkningar på 6-7000kr/kvartalet

Inaktiv
Skrivet av Jokkocze:

och ps3'an drar en hel del mer ström än 360'n, om jag inte har missuppfattat det hela. Dvs, Man kan vänta sig elräkningar på 6-7000kr/kvartalet

Hur får du fram den här underbara siffran om man får fråga? Låter som en jävla gissning...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Kan man bry sig mindre?...skaffar man Ps3 så är det väl för spelen/Blue ray filmernas skull.

Medlem
Skrivet av Toxic78:
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av MacCoy:

hadde en skärmsläckare som var ett sånt hära program...
dock orkar jag inte med skärmsläckare så jag har den av

Exakt samma som detta är, faktiskt. Körde med det för några år sen, men tvivlar på att det faktiskt gör någon skillnad. (Då menar jag för forskningen)

Det ni pratar om är "SETI@home". Och vad den "skärmsläckaren" gjorde va att analysera rymdbrus.
Dom håller på fortfarande, och man måste inte ha skärmsläckaren igång för att de ska fungera.
Idag kör man med ett program som heter BOINC.
Det ligger och kör i bakgrunden och änvänder processorn på väldigt låg prioritet. Dvs så fort du gör något med datorn, som spelar spel, änvänder PS eller vad som, så avslutar programmet sina beräkningar. Och när datorn är "idle" så kör den igång.
Sedan måste man inte beräkna just SETI's rymdbrus, utan man kan köra andra projekt som tex för medecin och massa andra områden.

Pooslice:
Självklart gör det skillnad. Om vi tar SETI i detta fall, så lägger dom ned miljonbelopp årligen för att få detta projekt att gå runt. Och dom berkänar 1000-tals gånger mer data med hjälp av alla frivillga som ställer upp med sina hemdatorer och sparar enorma mängder pengar på det, så de själva slipper köpa in sig på "superdatorer" och dyligt för det. Sedan om att man kommer finna liv i rymden går ju diskutera. De lär vi ju inte veta förrän dagen kommer

Alla dessa projekt handlar om att vi vanliga döda, lånar ut våra datorer när vi inte använder dom till forskningen för beräkning av data, just för att dom ska spara pengar. Och det är ett rätt smidigt sätt av dom att få "bidrag" för sin forskning.
Ja tror folk är mer villiga att låta sina datorer hjälpa till lite då och då, istället för att sätta in pengar på ett postgiro

Edit: Aah.. sorry IMercy. Såg inte att du kommenterat de redan

Nej, vi snackar inte om nåt jäkla SETI@home, iaf inte jag. Jag snackar om just FaH. Varför skulle vi snacka om seti, jag fattar inte vart du fick det ifrån? Kör FaH just nu faktiskt, men till vilken nytta?
Det du just skrev är skitsnack. Hade det varit viktigt nog, hade de nog fått tillgång till så många datorer de velat.
Sedan kan du även läsa vad de åstadkommit med hjälp av just FaH-programmet. Papers
Om du frågar mig, så kommer inte FaH inte åstadkomma nånting banbrytande. Alzheimer's, Parkinson's, Cancer? Nej, detta är inte svaret.

Medlem
Skrivet av Jokkocze:

och ps3'an drar en hel del mer ström än 360'n, om jag inte har missuppfattat det hela. Dvs, Man kan vänta sig elräkningar på 6-7000kr/kvartalet

Xbox360 drar runt 185W och PS3 runt 195W så skillnaden är knappast "en hel del". En vanlig dator ligger runt där också.

Om 1kwh = 1kr så är 195W i 3 månader runt 420kr.

Dock så bör det påpekas att Wii drar bara runt 18W. Men så är det ju knappast något nytt över den förutom kontrollen. I stort sett en överklockad GameCube.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Jokkocze:

och ps3'an drar en hel del mer ström än 360'n, om jag inte har missuppfattat det hela. Dvs, Man kan vänta sig elräkningar på 6-7000kr/kvartalet

Xbox360 drar runt 185W och PS3 runt 195W så skillnaden är knappast "en hel del". En vanlig dator ligger runt där också.

Om 1kwh = 1kr så är 195W i 3 månader runt 420kr.

Dock så bör det påpekas att Wii drar bara runt 18W. Men så är det ju knappast något nytt över den förutom kontrollen. I stort sett en överklockad GameCube.

En dator drar väll endå mycket mer änn 200W~ ?

Medlem
Skrivet av Alcr:

En dator drar väll endå mycket mer änn 200W~ ?

Kan den ju göra. Det beror ju givetvis på vad det är för komponenter i den, så det är svårt att säga någon exakt siffra.

En dator med Intel X6800, GeForce 7950GT, 4GB och diverse andra saker som ljudkort och så drar runt 210W när det spelas för fullt och runt 145W när Windows bara står på och inget krävande görs, vilket är lägre än Xbox360 och PS3 när de inte gör något förutom att stå på.

Medlem

Är PC folk med i FZ laget också?

1
Skriv svar