Id Software om piratkopiering

Robot
Inaktiv
Id Software om piratkopiering

Så piraterna är ansvariga för Gears of war? Får hoppas de fortsätter då

Inaktiv

Mindre piratkopiering på konsoler? Jag tycker närmast alla spel till konsoler finns att hämta på nästan vilken torrentsida som helst idag...

Inaktiv

Risk för samma diskussion som i Epic-tråden. Jag lämnar mitt svar där.

Tyvärr är det så med stora utvecklare idag, ett spel görs inte för att man vill göra det, det görs med invägda risker _bara_ för att tjäna pengar, kunde man tjäna pengar utan att ens lägga in en gnutta nyskapande skulle företagen göra det.

Medlem

Detta är BS.. de tjänar fortfarande pengar på att göra spel till PC också. Så enkelt att tycka synd om sig själv när man har nåt att skylla på.

Medlem

Man kan ju börja med att släppa bra spel till PC om man vill att någon ska köpa dom.

Medlem

Det är skitsnack att piratkopieringen gör så att det säljs mindre spel av den här typen. Onlinespel är ju värdelöst att piratkopiera.

Medlem

*gäsp* Oj, va poppis det börjar bli för företag som tappat gnistan och sitt nyskapande att skylla på piratkopiering. Själv köper jag *alla* mina spel men det är såna som jag som får lida tack vare alla skitjobbiga kopieringskydd och utvecklare som byter plattform. Tappat en DVD spelare tack vare starforce.

SÄNK PRISET, LÄTTA PÅ KOPIERINGSSKYDDET.. J***a retards som aldrig lär sig. Ni kan aldrig vinna mot snåla och lätt omoraliska pirater.

Medlem

För onlinespel så kan jag inte tänka mig att piratkopieringen har någon negativ inverkan på försäljningen, snarare tvärtom. När det gäller SP-spel är det förståss en annan fråga. Långsiktigt tror jag inte på att det är någon lösning att gå över till konsoll, eftersom spelen kan piratkopieras relativt enkelt ändå.

Testpilot

ID är stora pga Pc och piratkopieringen ... men så är det , små företag med bra ide'er vinner på PC sidan och då man är stor nog går man över till den mörka sidan och utvecklar till konsoler och annat otyg där de tror de gör sig själva en tjänst men missar hur de målar in sig i ett hörn sig pga konsolernas låsta natur.

Medlem

jag tycker det är rätt. det är synd men det är rätt.
äger själv ingen konsol så skippa allt emotionellt skitsnack som en sån kommentar annars skulle ge upphov till.

det är fel att stjäla, case closed. och dataspel är väldigt lätta att stjäla. sen tycker jag att det verkarsom om att konsolspelare (en otrolig generalisering följer så ta inte illa upp) är mer köpsugna än vad pc spelare är. alla jag känner som äger konsol köper massvis med, i mina ögon, dussinspel. 600 spänn för table tennis, 600 spänn för nåt halvtaskigt bilspel, 600 spänn för nåt annat som jag inte ens tyckte var värt att memorera. medans samtliga datorspelare som jag känner köper mycket mindre spel, men då främst, i mina ögon, mer kvalitativa spel, som ger lite mer upplevelse för pengarna. detta är en generalisering, det finns mycket bra spel till konsol som köps men fy fan vad mycket skräp som impulsivt hamnar i kundvagnen.

själv köper jag väldigt få spel och de jag köper har fått riktigt bra betyg på diverse sidor och givit ut ett starkt multiplayer.

så vi får se hur det går med utvecklingen. snart blir det väl en 360.

Medlem

Det är inte mindre piratkopiering på konsol. Skulle tro att det är 50/50.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Det är inte mindre piratkopiering på konsol. Skulle tro att det är 50/50.

Det är ju betydligt svårare att piratkopiera på konsol.
Man måste chippa möget och sånt vilket inte vem som hälst fixar/orkar göra.

Inaktiv

Det är sant, bara de som är villiga att lägga ut pengar på att vara snåla kan piratkopiera på konsoll.

Medlem

"spel som kräver nätanslutning" eh . jaha

omoget svagt av ID att de måste de hitta på en ursäkt för att man börjat missanpassa sina FPS-spel till handkontroller för att tjäna mer pengar

Medlem

Jag tror det är så enkelt som att de som betalat 15 000:- för att kunna spela det senaste pc-spelet, helt enkelt inte tänker betala för själva spelet också Konsolspel kan man gärna betala för då varje "höjdarspel" inte innebär nytt grafikkort för 3000:-, och man dessutom kan få ut ~40% av priset på begagnatmarknaden om man inte skulle bli allt för fäst vid det.

Säger inte att det är rätt, men jag tror många känner igen sig.

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Jag tror det är så enkelt som att de som betalat 15 000:- för att kunna spela det senaste pc-spelet, helt enkelt inte tänker betala för själva spelet också Konsolspel kan man gärna betala för då varje "höjdarspel" inte innebär nytt grafikkort för 3000:-, och man dessutom kan få ut ~40% av priset på begagnatmarknaden om man inte skulle bli allt för fäst vid det.

Säger inte att det är rätt, men jag tror många känner igen sig.

Jag tror snarare problemet är att spelen har blivit för lika, jag vill inte köpa ett spel för att sedan märka att detta är precis som spel Y fast med annan grafik. Å sen har vi det där med de evinerliga patchandet. Kolla tillbaka på Lucas Arts gamla spel. Det är bara de nya spelen som har patchar, de gamla behövde det knappt.

Det sjukaste exemplet hitills är Double Agent, till PC och Xbox360 så är det ett spel och till de andra konsollerna ett annat... Man skulle tro att det till 360n var bäst men det är det till Xboxen som är bäst, helt sjukt. Man var säkert tvungen att ta bort alla coop banor för att få plats med HD texturerna på DVDn... å Microsoft som sade att HDDVD inte behövdes...

Inaktiv

Jag kan ärligt utan att shämmas säga att jag har konsol, det första jag gjorde var att skruva upp den sätta in tre saker och bränner här med mina spel.

Jag köpte Resident Evil 4 för att ha något att spela medans jag väntade på mina saker.

Antar att det är många fler som gör detta och skulle inte förstå varför piratkopiering skulle vara så mycket mindre på konsol.
Med ett Xbox är det ännu smidigare då det bara är att fixa din disk så behöver du inte äns fjäbbla med skivor och skit.
Borde vara istort sätt lika mycket pirat kopiering till den.

/Over and out
Sharing is Caring!

Medlem
Skrivet av Latex:

Det är skitsnack att piratkopieringen gör så att det säljs mindre spel av den här typen. Onlinespel är ju värdelöst att piratkopiera.

Det är skitsnack att det säljs mindre pga vilken källa du har?

oan
Medlem

brukar inte id's spel gå rätt bra försäljningsmässigt?
jag blir irriterad när företag som det ändå går ganska bra för går ut med sådana här uttalanden.

det som är bra köper jag, allt annat lägger jag inte tid på.

(doom3 var faktiskt ett ganska pissigt spel egentligen. det var väl roligt en stund, men det saknade allt jag ville ha i en doom-uppföljare) .. nu lär jag få spö av diverse id-älskare, men enligt mig är id's storhetstid är förbi för länge sedan. det gick utför vid q3arena.

ner med dagens grafik! länge leve dosbox!

Inaktiv
Skrivet av Psychoholic:

Antar att det är många fler som gör detta och skulle inte förstå varför piratkopiering skulle vara så mycket mindre på konsol.

Eftersom många som köper xbox360 inte är så insatta när det gäller "scenen" och då ofta inte ens vet om firmware hacken eller chippet som kom ut. För att vara pirat på dator krävs det bara att man hittar till thepiratebay.org.

Själv så köper jag spel också, jag tänker köpa Mass effect när det kommer ut, helt värt pengarna och jag vill så gärna stödja Bioware.

id's ståndpunkt gällande piratkopiering har varit känd sedan åtminstone ett och ett halvt år tillbaka, om jag minns rätt. Det finns mer pengar att hämta i konsolbranschen, bland annat på grund av utspridd piratkopiering på PC-sidan men mer imo på grund av att konsolernas användarbas är långt mycket större (och dummare ).

Medlem

Vad är det för fel på er egentligen? Sluta klaga på Id, bara för att de är ett företag som gör datorspel eller spel i allmänhet, så menas det INTE att de INTE vill ha inkomster eller tjäna pengar på det de gör.
Det är absolut inte LÄTT att klara sig i denna branchen, det är dem som har EA eller VUG eller andra MASSIVA publishers i ryggen som klarar sig, men det är även dom, om deras spel visar sig vara för kasst, som försvinner in i andra företag.
Om man ser på hur mycket tid man får ut av ETT spel om man jämför med filmer, så är det ofta mycket mer. Det är inte många filmer jag äger skulle vilja se mer än 2-3 gånger, medans jag istället äger många spel jag har installerat eller spelat om 4-5 gånger, och de är både längre och roligare än en film.
På samma sätt som att NI är rädda om era pengar, är DE också rädda om sina pengar, eller potentiella pengar.

Sen ska jag inte gå in på de moraliska bitarna eller att man kanske i slutändan köper ett spel man har piratat.

Medlem
Skrivet av Segas:

Mindre piratkopiering på konsoler? Jag tycker närmast alla spel till konsoler finns att hämta på nästan vilken torrentsida som helst idag...

Jojo, men vad har du för nytta av dom om du inte har chippat eller flashat din enhet? Gör du det så kan ju maskinen först och främst gå sönder och har du öppnat enheten så får du inte ut någon garanti. Inte lika omständigt att piratkopiera till PC som till konsoll, och just därför är det inte lika vanligt.

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Segas:

Mindre piratkopiering på konsoler? Jag tycker närmast alla spel till konsoler finns att hämta på nästan vilken torrentsida som helst idag...

Jojo, men vad har du för nytta av dom om du inte har chippat eller flashat din enhet? Gör du det så kan ju maskinen först och främst gå sönder och har du öppnat enheten så får du inte ut någon garanti. Inte lika omständigt att piratkopiera till PC som till konsoll, och just därför är det inte lika vanligt.

Det där är lite dumt uttalat imo, du kan idag och har kunnat väldigt länge chippa och ha kvar garantin, chip + installation kostar ca 1000:-, inte ens TVÅ spel, så att påstå att det är svårt och dyrt att chippa till konsoller håller inte riktigt.

Medlem

Deras senaste spel av värde i min mening var Q2... Sen har det gått utför och dom har levt på sina glansdagar... Menar kommer det från ID måste det ju vara bra! Dom skulle kanske koncentera sig på vad dom är bra på. Spelmotorer.

Nu kommer säkert Quake Wars bli jätte bra! I så fall kommer jag köpa det. Men det troligare är att man går in på världens största torrentsida och laddar ner det och upptäcker efter 60 min att det inte är värt 399:- och det blir kvar oanvänt tills nästa gång man formaterar om datorn.

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Segas:

Mindre piratkopiering på konsoler? Jag tycker närmast alla spel till konsoler finns att hämta på nästan vilken torrentsida som helst idag...

Jojo, men vad har du för nytta av dom om du inte har chippat eller flashat din enhet? Gör du det så kan ju maskinen först och främst gå sönder och har du öppnat enheten så får du inte ut någon garanti. Inte lika omständigt att piratkopiera till PC som till konsoll, och just därför är det inte lika vanligt.

Det där är lite dumt uttalat imo, du kan idag och har kunnat väldigt länge chippa och ha kvar garantin, chip + installation kostar ca 1000:-, inte ens TVÅ spel, så att påstå att det är svårt och dyrt att chippa till konsoller håller inte riktigt.

Påstod aldrig att det va svårt och dyrt, och du har inte kvar garantin om du öppnar konsollen. Företagen som chippar kan ge garanti, men då ska felet bero på dom och inte fabriksfel. Chippa/flasha är något man inte bör göra förens garantin löpt ut, alltså efter ett år. Och man ska verkligen vara försiktig med att chippa/flasha 360n som rätt vad de är kan sluta fungera.

Medlem
Skrivet av Guran:

Deras senaste spel av värde i min mening var Q2... Sen har det gått utför och dom har levt på sina glansdagar... Menar kommer det från ID måste det ju vara bra!

Och det har spelen varit också. Du har helt enkelt fel i att spelen varit av sämre kvalité.

Q3 är underbart.
RtCW är underbart.
Doom3 är mycket bra.
Q4 är iallafall bra.

Medlem
Skrivet av edsf:
Skrivet av Guran:

Deras senaste spel av värde i min mening var Q2... Sen har det gått utför och dom har levt på sina glansdagar... Menar kommer det från ID måste det ju vara bra!

Och det har spelen varit också. Du har helt enkelt fel i att spelen varit av sämre kvalité.

Q3 är underbart.
RtCW är underbart.
Doom3 är mycket bra.
Q4 är iallafall bra.

Måhända att du tycker att min "åsikt" är fel..

Försök med ord som "jag tycker", " i min mening", "jag tror" m.m.. öva.. det är inte så svårt.

" jag tycker" Q3 är underbart.
RtCW är underbart "anser jag."
Doom3 är mycket bra "i min mening."
Q4 är iallafall bra "tycker jag".

Din åsikter är inte nödvändigtvis nåt som alla livsformer i universum delar.. Kunde ha uttryckt mig bättre själv jag vet.

Medlem

Jag tycker man får ut mycket mer av ett spel man köpt. Det får ett högre värde och man spelar spelet mer inlevelsefullt.

Å andra sidan är det svårt att i förväg veta om spelet är tillräckligt bra för att vara värt ett inköp.
Titlar som verkar intressanta (efter att ha sett trailers eller läst previews eller spelat betatestversioner) brukar man ju antingen testa demot på eller piratkopiera för att utvärdera.
Blir man fäst i spelet eller att det på annat sätt väcker "vill ha"-känsla brukar det ofta leda till ett köp. Om spelet å andra sidan inte ger något mervärde eller känns roligt att spela slutar man att spela ganska fort och avinstallerar det.

Det är ytterst sällan som jag spelat färdigt ett spel som jag införskaffat på gratis väg.

12
Skriv svar