Windows Vista får svensk prislapp

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

the wookie där hoppas jag jäklar det var ironi

Om han inte var ironisk så måste någon spöa ner honom....

Medlem

jag ska för en gångs skull köra laglig å köpa mig en lisens, och då kommer det nog bli premium.
jag är faktiskt trött på windows xp... känner för någe nytt

Inaktiv
Skrivet av xarl:

jag ska för en gångs skull köra laglig å köpa mig en lisens, och då kommer det nog bli premium.
jag är faktiskt trött på windows xp... känner för någe nytt

"Grattis till ditt köp du har just blivit blåst på flera tusen din lilla skit MUAHAHAHAHAHA!" Så kommer det låta när du startar ditt windows

Medlem
Skrivet av W2k:
Skrivet av SFL|Krusty:

Fan va alla käftar om att ett OS håller i 4-5 år!

Under vilken sten har ni levt dom senaste åren?

Ett OS (iaf Windows) tokrepareras i 4-5 år och när det är dags för nästa windows version att släppas så börjar det gamla systemet fungera som det utlovades för 4-5 år sen

Vet inte riktigt vad du har rökt, jag har kört Windows XP de senaste fyra åren och installerat om EN gång, då på grund av hårdvarufel. Funkat prima hela vägen.

Att sedan Microsoft kontinuerligt släpper gratis uppdateringar i form av service packs är bara att tacka och ta emot, då dessa paket i många fall innehåller betydligt mer än bara buggfixar.

Skulle du hellre betala 3 000;- per år för en ny Windows-version?

Men sen får man ha i åtanke att det inte är alla som kan hålla liv i ett operativsystem i 4-5år utan ominstallation, man installerar program, spel etc, ändrar registret, datorn blir med tiden mer seg allt som oftast, och då har jag inte räknat med ominstallation pga hårdvara.
Man får ju tyvärr inte installera om mer än ett fåtal gånger eller byta ut mer än ett visst antal saker för att det ska räknas som en ny dator och därav kräver de ett helt nytt köp av windows också, vilket jag tycker är väldigt fult. //Micke


signatur

Retro.

Avstängd

Visst kan jag betala 5k för ett OP, om det är bundlat med ett DX10 kort och Crysis.

Medlem

Ja den delen är jag jäkligt oroad över, så fort man köper ny processor så måste man ha nytt windows, skit skoj...

ungefär som EA downloader där du bara får ladda ner ett spel 20 gågner eller vad det var sen måste du köpa det igen... har man lite hårdvaru problem så går de där 20 gångerna åt ganska fort...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Olivaw:

Dyrt som satan.
Tror nog att Reloaded och liknande anhang får måånga kunder..Jag lär inte betala en sån idiotsumma..

Reloaded crackar inte program >_<


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Vill helst inte bli bannad, men det är sant. Detta är en eventuell uppgradering jag inte kommer betala för...

Inaktiv

OKEJ! Jag har inte läst igenom alla inlägg... förlåt mig!

Men jag läste igenom första och andra sidan (på ett ungefär). Det jag vill säga är att folk verkar inte riktigt veta var priset på ett operativsystem ligger idag. Har ni ens kollat vad dustin tar för ett Windows XP Home SP2 RETAIL? Just det... 2495:-

En XP-licens som du köper idag för runt 1000:- är en OEM-licens. Alltså en subventionerad licens som bara får säljas med hårdvara (alltså en ny dator enligt microsoft men det går att komma förbi). Priserna de tillkännagivit är troligtvis RETAIL-priserna vilka inte alls förvånar mig om man ser på vad XP kostar idag. Märks hur få personer som kör Retail, skulle tro att 50% kör OEM och 50% kör pirat. Men rätt fett med spekulation.

Hur som helst. Ja! Priserna är för höga ;\ Men jag ska försöka få tag på nån OEM-licens om de släpper sådana (och det lär de göra). så räkna runt 1500:- för OEM som är precis vad XP Prof kostar idag. [edit2] För en Home Premium alltså[/edit2]

[EDIT]
Sen vill jag bara gå å skjuta den på microsoft som hittade på att man bara får byta hårdvara två gånger eller vad det är innan man måste ha en ny licens. Förhoppningsvis funkar det inte rent praktiskt! (t.ex. OEM får man aldrig byta hårdvara med men det går som en dans att göra ändå)

W2k
Medlem
Skrivet av Final_Frontier:

Microsofts monopol är bara för mycket, med DX10 och allt har de spelutvecklarna i ett järngrepp. Om en massa spelutvecklare gick ihop och kom överens om att göra sina spel kompatibla med Linux skulle jag byta OS utan att så mycket som tveka en sekund.

Jag förstår inte varför folk tror att Microsoft har ett monopol på någonting. Bristen på spel för Linux är något som utvecklarna av Linux delvis själva har sett till genom att göra det svårt eller omöjligt att släppa drivrutiner för t ex grafik och ljud som inte är helt öppna (vilket är praktiskt omöjligt av konkurrensskäl).


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Vem har en piratversion av sitt operativsystem? Det är ju typ... efterblivet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av Howser:
Skrivet av EATTJ:

3-4000 för operativsystemet? det är 1/5 - 1/4 av priset för hela datorn om man köper en ny. rimligt? knappast med tanke på att utan os fungerar inte resten.

20-25% av det totala priset för en ny dator består av en helt essentiell komponent, på vilket sätt är det orimligt? Tycker som det skrivits tidigare i tråden att det rimmar lite illa att folk är beredda att ge vad som helst för det senaste grafikkortet och diskar på 100-tals GB men skriker över priset på operativsystemet som kommer överleva ovan nämnda komponenter flera gånger om.

Kan bara minnas tillbaka till windows 3.11 och dos som tillsammans kanske kostade en 500 spänn. visst, det är länge sen och riktig så billigt ska det väl kanske inte vara idag. men över 2000 känns bara löjligt. speciellt som du inte kan göra så mkt med själva OS... du behöver bildbehandlingsprogram officeprogram m.m som även dom kostar tusentals kronor (om du inte använder gratis saker som open office och gimp)

ett os är bara till för att möjliggöra användandet av andra program. att det då skall vara så dyrt gör det helt enkelt orimligt.

dessutom kostade en ny bra dator 10-15-20.000 för 15 år sen åxå. hur skulle ni reagera om hårdvarupriserna gick upp i samma takt som priserna på windows gått upp? 60.000 för en ny dator?? rimligt?

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

Produkten är antagligen prissatt efter kvalitén och den mängd arbete som gått in i den. Typ som alla andra produkter i världen.

Hahaha jo Vista erbjuder ju mycket nytt förutom directx 10 och aero.


signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

Fattar inte alla som klagar på Microsoft hela tiden, är det en trend eller har jag missat något? Försöker folk som vanligt känna sig lite bättre än alla andra?

Vad Microsoft har gjort och kan göra för allt datoranvändande i världen går ju inte ens att överblicka. Om inte Microsoft skulle funnits skulle utveckligen ligga flera år bakom dagens läge. Att det finns en enhetlig standard är inte något som hämmar utveckligen, snarare tvärt om. Sen ska man inte glömma att mycket av pengarna som Microsoft intäkter går till Bill Gates bistånds projekt som vad jag fattat det är mycket framgångsrika, iofs en parantes i sammanhanget men det rimmar illa med " Det Stora Onda M$".´

För övrigt verkar det som wookie är den ända (iaf en av få) sunda människor här.

Inaktiv

Pris: "Piratkopiera mig".

Har ändå inget DX10 kort så bryr mig inte så mkt.

Medlem

Så länge WoW och Burning Crusade funkar på XP så ser jag ingen anledning till att uppgradera, eftersom jag bara spelar WoW.

Köpa nya, krävande spel kommer jag ändå aldrig göra eftersom en Amiga 500 är snabbare än min nuvarande PC.

Och eftersom jag ändå aldrig kommer att få ihop dom pengarna som krävs för att köpa en splitterny dator.

Bortkastade pengar är det med. För jag börjar lessna mer och mer på PC-spel.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Slinfo ser inte så mycker microsoft hat här utan det är mest det faktum att man inte har något val, och att 3000+ kr är lite mycket. Knappast något specifikt anti microsoft där.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

W2k
Medlem
Skrivet av Golvis:

Man får ju tyvärr inte installera om mer än ett fåtal gånger eller byta ut mer än ett visst antal saker för att det ska räknas som en ny dator och därav kräver de ett helt nytt köp av windows också, vilket jag tycker är väldigt fult.

Detta är en lögn som nån nedknarkad Microsoft-hatare har hittat på i sin källare. Man behöver inte köpa nytt Windows för att man byter ut hårdvara. Man behöver bara aktivera det igen, precis som första gången det installerats. Man behöver inte heller köpa en ny Windows-licens om man installerar det på en helt annan dator (men man får förstås inte använda samma licens på två datorer samtidigt).

Det som kan hända om man gör detta många gånger (jag tror det var 10 gånger) är att man får aktivera via telefon. Detta har jag gjort en gång på en bekants dator, det var inga problem och en människa svarade i telefonen, trots att det var helg och sent på eftermiddagen.

Se den här länken och den här för mer fakta.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv
Skrivet av W2k:
Skrivet av Golvis:

Man får ju tyvärr inte installera om mer än ett fåtal gånger eller byta ut mer än ett visst antal saker för att det ska räknas som en ny dator och därav kräver de ett helt nytt köp av windows också, vilket jag tycker är väldigt fult.

Detta är en lögn som nån nedknarkad Microsoft-hatare har hittat på i sin källare. Man behöver inte köpa nytt Windows för att man byter ut hårdvara. Man behöver bara aktivera det igen, precis som första gången det installerats. Man behöver inte heller köpa en ny Windows-licens om man installerar det på en helt annan dator (men man får förstås inte använda samma licens på två datorer samtidigt).

Det som kan hända om man gör detta många gånger (jag tror det var 10 gånger) är att man får aktivera via telefon. Detta har jag gjort en gång på en bekants dator, det var inga problem och en människa svarade i telefonen, trots att det var helg och sent på eftermiddagen.

Se den här länken och den här för mer fakta.

Så du kallar Mikrodatorn (idg.se) för nedknarkad microsofthatare? (länk kommer inom kort om jag hittar en)

[EDIT] Hittar varken tidningen eller länken jag läste det i men jag är 100% säker att det var en av idg.ses sidor så min poäng kvarstår.

[EDIT2] My bad: http://www.idg.se/2.1085/1.80921
ett steg i rätt riktning!

Medlem

Herrejösses... Det blir en strikt nudeldiet ända tills påsk ifall man ska dansa vals med dessa utpressare.

W2k
Medlem
Skrivet av Wardancer:

Slinfo ser inte så mycker microsoft hat här utan det är mest det faktum att man inte har något val, och att 3000+ kr är lite mycket.

1) Du har visst ett val. Byt till Linux, Mac OS etc eller fortsätt använda Windows 2000 eller XP. Microsoft erbjuder fortfarande uppdateringar och support för Windows 2000, fram till minst juni 2010. Windows XP ännu längre. Kom inte med någon bullshit om att du måste ha Vista, men elaka Microsoft tvingar dig att betala för det. Du kommer till och med att kunna spela DX10-spel på Windows XP.

2) Ingen normal person kommer att betala 3 000 kr, det fattar vem som helst. Dels är det ett startpris, det lär sjunka när Vista inte är splitter nytt längre. Dels kommer de flesta att köpa OEM-licenser tillsammans med nya datorer eller datordelar. Dels kommer många att piratkopiera det.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Här är en länk till hur de 4 versionerna kommer se ut, + de 2 olika office paketen man kan välja mellan.

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_office2007_pack...

Jag håller inte med de personer som säger att 4000kr är inte mycket pengar, genom att man kollar hur mycket man betalar per dag, som några har gjort.
Om man tänker så, så kan jag köpa en bil för 1000000kr och spara 100kr om dagen i 10000dagar.
(dåligt exempel med bra poäng:)

Det jag tycker det handlar om är hur prisvärd produkten är, och hur folk sätter prisvärdhet på en produkt, det går nog efter deras ekonomi.
Är det värt i min mening att lägga ut mer än 2000kr på ett operativsystem, nej det tycker jag inte, jag köpte xp home för 1000kr och är nöjd.

Sen är det ju upp till M$ att övertyga mig att jag behöver WV, vilket jag nog komma finna svårt för dem att göra det.

Vad jag tror gällande de fyra versionerna så är den 1a som xp home, 2a som xp pro, 3e xp pro med office, ultimate inte en aning vad som följer med extra i det.

Sen får ju de sätta vilket pris som helst på sin produkt tycker man att det är dåligt pris, enkelt köp inte. Man kan inte som privat person skylla på ett högt pris och sedan tro att man har rätt att tanka det för att man inte har råd.

Jag tycker att det är bara en fördel att köpa ett operativ system orginal, skönt med windows uppdate, har inte haft besvär med min burk.

Sen ska ni nog ackta er tankare för att skaffa wv M$ har skälva gått ut med att WV är fullt med spyware program så Bill Gates har lupp i arslet på er, det kommer vara svårt att tanka med vista och över huvudtaget instalera sådana program.

De lockar WV med DX10 och spel som crysis.
Tänk efter spel konsoler säljs efter spel man gillar.
Metroid, zelda, Mario = nintendo
Halo, Gears of war = XBOX 360
Metal gear, fantasy spel =Play station
Crysis, fet graffe i kommande spel = Vista

W2k
Medlem
Skrivet av Camelen:

Så du kallar Mikrodatorn (idg.se) för nedknarkad microsofthatare? (länk kommer inom kort om jag hittar en)

Ser fram emot länken. Se gärna de två jag postade i mitt inlägg också - tror nog att Microsoft har mer koll på sina egna produkter än vad IDG har. Dessutom brukar IDG inte ha nån koll på nånting till att börja med, vad jag har erfarit.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av Spectral:

Fler företag borde dock göra som Blizzard, göra spelen kompatibla både med win och mac os. Det kan ju inte annat än öka försäljningen plus att folk inte behöver slänga ut oerhört mycket pengar på skräp.

alla spelutvecklare har inte samma budget zom blizzard har. blizzard är en av de stora giganterna där ute

Medlem
Citat:

Fattar inte alla som klagar på Microsoft hela tiden, är det en trend eller har jag missat något? Försöker folk som vanligt känna sig lite bättre än alla andra?

Vad Microsoft har gjort och kan göra för allt datoranvändande i världen går ju inte ens att överblicka. Om inte Microsoft skulle funnits skulle utveckligen ligga flera år bakom dagens läge. Att det finns en enhetlig standard är inte något som hämmar utveckligen, snarare tvärt om. Sen ska man inte glömma att mycket av pengarna som Microsoft intäkter går till Bill Gates bistånds projekt som vad jag fattat det är mycket framgångsrika, iofs en parantes i sammanhanget men det rimmar illa med " Det Stora Onda M$".´

Jag håller med dej till fullo!
Det är trendigt att gnälla på stora elaka Microsoft av nån anledning. Rätt tröttsamt i längden, efter som det inte finns några större belägg för det.
Jag tycker Windows är grymt bra, och har alltid varit det (med reservation för formsvackan Windows ME). Windows 2000 tyckte jag var grymt bra och Windows XP utvecklades till det närmaste perfekt operativsystem. Har fullt förtroende att Vista inte blir sämre.

Visst är 3000 - 5000 kronor mycket pengar - men i sammanhanget, räknat på hur mycket man använder sitt operativsystem, vad man får för pengarna och hur många manårs slit det ligger bakom tycker jag inte det är överdrivet.
Adobe Photoshop kostar tex runt 6000 kronor.

Lustigt att många av dom som gormar om att Windows Vista blir för dyrt att dom minsann tänker piratkopiera det istället - sitter på piratkopierat Windows XP och knappast betalat för nått operativsystem tidigare heller...


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

De har ju redan övertalat vissa spel att vara vista only, samt att deras nya "games for windows" får inte ha någon notis om att det funkar på annat än vista osv.

Visst det flesta kommer ha OEM licenser, vilket jag inte är riktigt vän med (jag menar du får en dator utan windows skiva, krabbar nåt så kan du inte göra ett skit oftast utan får återställa allt till factory defaults eller skicka in, tok skoj). Visst har du ett val, men vill du fortsätta spela spel så är det i princip bara punga upp.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Katana:

löjligt dyrt indeed.. samma sak med tex photoshop, inte sjutton betalar jag 5000+ för ett program jag använder lite då och då, sänk priset till 500 och få 20x fler köpare liksom >_<

å win vs linux när det gäller spel, som någon tidigare sa, de spelutvecklare som inte har gigantisk budget har ingen som helst anledning att släppa spel till linux, där finns inte tillräckligt med pengar att hämta.

som en utvecklare på gaspowered games sa när jag frågade ifall spelet skulle finnas till linux,

"sorry, I guess most people just don't understand the economics of game devleopment. Linux makes no sense for us"

Playstation 3 kör Linux. Han ska väl inte göra spel till Playstation 3 då eftersom det inte finns några pengar att hämta genom att göra konsolspel :|:|:|:|

ID och EPIC är som sagt smarta som gör motorer som funkar på de flesta plattformar. Blir så mycket enklare att porta det till konsoller då.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Fler företag borde dock göra som Blizzard, göra spelen kompatibla både med win och mac os. Det kan ju inte annat än öka försäljningen plus att folk inte behöver slänga ut oerhört mycket pengar på skräp.

Linux då??


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Spectral:

Fler företag borde dock göra som Blizzard, göra spelen kompatibla både med win och mac os. Det kan ju inte annat än öka försäljningen plus att folk inte behöver slänga ut oerhört mycket pengar på skräp.

Linux då??

Om det funkar på Mac OS X(OpenGL) så funkar det förmodligen också bättre på Linux.

W2k
Medlem
Skrivet av Wardancer:

De har ju redan övertalat vissa spel att vara vista only, samt att deras nya "games for windows" får inte ha någon notis om att det funkar på annat än vista osv.

Så låt bli att spela de spelen då, om du vill undvika Vista till varje pris. Själv roar jag mig kungligt med gamla spel mest hela tiden, senast Deus Ex och Max Payne ... Det är fortfarande inget som tvingar dig att skaffa Vista.

Skrivet av Wardancer:

Visst det flesta kommer ha OEM licenser, vilket jag inte är riktigt vän med (jag menar du får en dator utan windows skiva, krabbar nåt så kan du inte göra ett skit oftast utan får återställa allt till factory defaults eller skicka in, tok skoj).

Sist jag köpte färdigbyggd dator (en bärbar Dell) med OEM-licens för Windows XP följde en Windows-skiva med i kartongen. En riktig installationsskiva alltså, inte en "system restore disc", allt som var specifikt för datorn såsom drivrutiner låg på en separat CD.

Det går annars utmärkt att ta en vanlig XP-skiva, modda den lite och använda den för att installera om en OEM-installation. Inte precis olagligt i min mening, du har ju en licens, så vad spelar det för roll om du laddar hem din egen skiva eller får den i paket?


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Skriv svar