Svalt intresse för Bully i Sverige

Ett garanterat köp... om det kom till PC...

Och bojkotten av Rockstar-spel; det ligger ju en del i föräldrarnas ansvar att inte köpa spel som inte riktar sig till små barn. Åldersgränserna finns ju där av en anledning.

Medlem

Spelet är ingen mobbninssimulator som vissa felaktigt tror, tom här på FZ

IGN sa att det här kan vara årets spel till PS2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av [Molotov:

"]Spelet är ingen mobbninssimulator som vissa felaktigt tror, tom här på FZ

IGN sa att det här kan vara årets spel till PS2.

Precis, förstår inte folk som har förutfattade åsikter. Så som jag har förstått det så skall man klara sig undan mobbare, och hjälpa andra personer som blir mobbade på skolan.

Inaktiv

Alltså, jag kan förstå att man inte vill dra på sig den negativa publiciteten.
Visst vill man våga visa vart man står, men det är inte alltid så jävla lätt när man har en verksamhet som bygger på stabila inkomster.
Självklart skulle ungdomar, rebelliska som vi är, gå ut och köpa det ändå i många fall, men med den negativa respons Bully får av samhällets moraltanter kommer spelbutikerna i vilket fall som helst förlora ett visst antal kunder på det, och det har jag full förståelse för att man vill undvika.
Sen kan man kanske tycka att det är vekt att inte kunna stå upp och säga det ena eller det andra. Tyvärr är det oftast så att Nej-sidan i såna här frågor aldrig behöver känna av några konsekvenser, men de få Ja-sägarna drabbas betydligt värre.

Medlem

tycker det är dax att styra upp grafikmotorn.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

Vem är?

Gud


signatur

God coded the world in six days

Inaktiv

Jag tycker FZ har lite konstiga rubriker på sina nyheter.

"Svalt intresse för Bully" skriver de för att några butiker inte vill köpa in spelet. Tillgång är inte samma sak som efterfrågan!

IDG skriver ju "Svenska affärer nobbar mobbningsspel".

Jag är övertygad om att det här kan bli årets bästa spel till PS2, och gamespot verkar hålla med.

De intryck jag har läst om spelet är inte annat än goda, och efter att ha sett ungefär en två timmars spelande* så kan jag säga att jag är sjukt sugen att spela själv, och garranterat kommer köpa det när det kommer.
Alla som gillade GTA kommer att älska Bully. Och nej, spelet handlar inte om att mobba folk. Bara de första uppdragen, när man gör uppdrag åt en ond kille, och även då så tycker huvudpersonen att det är fel.

"Mobbningen" i spelet är saker som att slänga bananskal framför folk så att de halkar. Klart det går att stänga in folk i skåp eller doppa deras huvuden i toaleten, men det hör inte riktigt till storyn.

* Om ni är medlemmar på SomethingAwful-forumet så har de en speltråd där de pratar om spelet, och flera av medlemarna har videostreams på när de spelar. Tyvärr kan jag inte ge ut addressen.

Medlem
Skrivet av snyft:
Skrivet av Sashy:

Jag tycker att Elgiganten gör rätt. Det kommer säkert vara flera tusen minderåriga barn som kommer spela detta och fastna mellan verkligheten och spelet.

Tycker du verkligen det? Att de gör rätt i att bannlysa _ALLA_ spel från rockstar? Aja det är ju Elgiganten och Åhlens som förlorar pengar så vem bryr sig.

Ja, det är helt rätt.

I somras köpte jag ett spel från Rockstar. Till min förskräckelse visade det sig inte var något annat än en ren rasist- och misshandelssimulator.

Till en börja med så är vad man skulle kunna kalla huvudrollsinnehavaren symboliskt avbildad som ett huvud. Att det till synes är skilt från kroppen är rent ut sagt morbid i sig, rena styckmördarfasoner.

Färgen är vit, uppenbarligen för att anspela mot vissa etniska grupper.

Spelet i sig går sen ut på att man väljer olika karaktärer från olika folkgrupper som sen utför en misshandel med tillhyggen mot huvudfiguren. Du kan t.o.m spela med en kompis eller online och turas då om att slå på olika sätt.

Själva spelmekaniken erbjuder att du kan utföra misshandeln på olika sätt! Du kan slå mot huvudet i olika vinklar och du kan se indikationer på när t.ex. hjärnsubstans och annat faller ur (har för mig att det är snurrande pilar eller liknande i olika färger, det är väl i tyskland man inte får ha rätt blod så det är väl därför de använt gult, grönt och blått och sånt).

Hela denna omfattande misshandel eller gruppmisshandel är det enda spelet går ut på. Helt bizzart har de utformat det som nån slags tävling där de även har turneringar i det.

...och expeditien som sa att det minsann skulle passa alla i familjen. Jovisst, visar ju bara på hur PR-maskinen har kört över de stackars hemelektronikkedjorna.

Nu drar mig för att överhuvudtaget gå ut. Jag känner att gränsen mellan verklighet och spel har blivit diffus och att jag längre inte kan ta ansvar för mina egna handlingar. Så fort jag sluter ögonen ser jag bara detta eviga slående med det stekpanneliknande föremålet mot det stackars huvudet. Tänk om jag gör detsamma mot mina medmänniskor?

Näe... så tack för att de väljer att helt sluta ta in spel från Rockstar. Egentligen bör de bojkotta alla spel. Även de här TV-apparaterna de säljer också som visar massa elände. Ingen skall kunna komma att skylla på mig minsann om jag skulle göra något dumt, det är i alla fall inte mitt ansvar vad jag gör efter sett detta...

Medlem
Skrivet av stefpet:

I somras köpte jag ett spel från Rockstar. Till min förskräckelse visade det sig inte var något annat än en ren rasist- och misshandelssimulator.

Håller med. Vidrigt spel. Att glorifiera den där dödsmaskinen JO Waldner är bara för mycket. Skämmes ta mig fan, Rockstar!

Medlem
Skrivet av [Molotov:

"]Spelet är ingen mobbninssimulator som vissa felaktigt tror, tom här på FZ

IGN sa att det här kan vara årets spel till PS2.

Idd, fick ta lagen i egna händer och se vad det hela handlade om. Var helt ok spel faktiskt, så ok att jag antagligen kommer inhandla när csn kastar pengar åt mitt håll om ett dygn. Har det släppts än förresten? Annars får jag väl vänta ett tag till.

Se det som en blandning mellan GTA (Antagligen mest San Andreas, fast utan bilarna) och Ondskan, där du då spelar som Jan Guillous alter ego.

Och för att vara lite mer on-topic så tycker jag faktiskt att mobbning är allvarligare än att blåsa skallen av folk, iaf inom de interaktiva medierna. För precis som någon skrev innan mig i denna tråden så ligger mobbning mycket närmare till hands i vardagen än att man går ut och blåser ner en trafikhelikopter med valfri luftvärnskanon alternativt får tag på en AK47 och börjar skrika "Go Go Go" och meja överallt.

Medlem

Alltså, är det inte upp till mig vilka spel mina framtida barn spelar?

Inaktiv
Skrivet av Mysli:

Alltså, är det inte upp till mig vilka spel mina framtida barn spelar?

Spelar du med pungen?

Medlem

Jag tycker att det är mycket bra att de större, sämre kontrollerade, kedjorna hoppar spel av denna typen - bättre att de får distrubueras via kanaler där man kan ha större koll på vem som köper... Visst kan föräldrar "köpa ut" men då ligger ansvaret hos dem. Det gör det förvisso annars också men... Jag tycker att det är bra.

Jag måste bara skjuta in att jag brukar gilla rockstar's spel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Spelar du med pungen?

Gör inte alla det? Jag är en av de få som klarar av att kontrollera storskaliga strider i rts enbart med hjälp av min pung.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker att det är mycket bra att de större, sämre kontrollerade, kedjorna hoppar spel av denna typen - bättre att de får distrubueras via kanaler där man kan ha större koll på vem som köper... Visst kan föräldrar "köpa ut" men då ligger ansvaret hos dem. Det gör det förvisso annars också men... Jag tycker att det är bra.

Jag måste bara skjuta in att jag brukar gilla rockstar's spel.

Lust att berätta vad 'denna typen av spel' är för något?

De som uppmärksammas i pressen utan orsak, aka moralpanik?

Medlem
Skrivet av Zarkow:
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker att det är mycket bra att de större, sämre kontrollerade, kedjorna hoppar spel av denna typen - bättre att de får distrubueras via kanaler där man kan ha större koll på vem som köper... Visst kan föräldrar "köpa ut" men då ligger ansvaret hos dem. Det gör det förvisso annars också men... Jag tycker att det är bra.

Jag måste bara skjuta in att jag brukar gilla rockstar's spel.

Lust att berätta vad 'denna typen av spel' är för något?

De som uppmärksammas i pressen utan orsak, aka moralpanik?

När jag skriver "denna typen av spel" tänker jag på spel där du kan slå ner eller döda andra lite som du vill, kanske får man extra poäng eller någon annan bonus för att man gör någon illa eller så. Jag är inte emot att spel "av denna typen" finns med alla initiativ som kontrollerar vem som spelar dem välkommnar jag då jag anser att barn inte kan avgöra själv vad som är bra för dem och även om det finns undantag så är det inte värt det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Har du ens kört spelet?

...med tanke på att det släpptes tre dagar efter att jag skrev mitt inlägg så... vad tror du?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar