The Alters anklagas för att använda AI – och inte vara öppna med det
Kan förstå detta. Det som man anmärker är alltså att man använt AI för att i generera idéer osv. men inte implementerat rent AI-skrivet innehåll i spelet. Jag anser det är okej, använder AI själv när jag deltar i ett översättningsprojekt men det får vara ett extremt bra och ovanligt svar från den om det ska godkännas som helhet. Även då sitter man i ytterligare 99% av fallen och skriver om eller tar en liten del av den.
Ja, det måste ju på något sätt korrekturläsas om inte annat.
Men det är många som gång på gång blundar för hur otroligt dålig kvalitet även människor presterar lite för ofta. Om man ex. ska skicka rättelser till medier eller myndigheter (som jag personligen anser har ett stort ansvar när det kommer till korrekt kommunikation - de har ju dessutom avlönade individer som ska ha kompetensen) när det kommer till språkliga fel och/eller sakfel, då har man att göra. Rejält. Tyvärr. Då ska vi inte prata om korrekturläsning, buggletande eller annan felsökning i samhället...
Så någonstans känner jag också (lite lagom bittert sådär) att: upp till bevis då, människor. Producera bättre/mer resultat. Om innehållet en AI spottat ur sig inte hade blivit skapat annars och/eller hade blivit märkbart sämre/innehållsfattigare om människor hade gjort det, vad är då problemet *egentligen*? Då blir det mer ideologiskt och filosofiskt, och där känner åtminstone jag att en del står för hårt på sina barrikader.
Och det är ju en pågående utveckling, det kommer vi inte ifrån. Exakt om/när/hur den avstannar och/eller hur det kommer se ut... det kan vi mest spekulera i.
TL;DR: rant. Förlåt, jag vet att jag själv sa att det inte borde dras iväg på sidospår. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Vill inte bryta din illusion, men finns inget idag som inte redan är fotat eller målat
Källa?
Jag förstår inte vad du vill säga? Båda är hjälpmedel.
ja om du använder Blender!:)
Har aldrig sett ett spel vara märkt med blender på steam. Har sett loggor för produkter i spel. Men detta är ju för att det är licenser m.m.
Varför i hela friden skulle man fråga just en specifik grupp med tämligen uppenbar partiskhet i frågan?
Det var ett exempel. Fråga läsare då istället.
Snart 50, still a gamer ...
https://www.youtube.com/@seventy5plays
Gilla, prenumerera och dela - om du vill
Jag förstår inte vad du vill säga? Båda är hjälpmedel.
Har aldrig sett ett spel vara märkt med blender på steam. Har sett loggor för produkter i spel. Men detta är ju för att det är licenser m.m.
oj förlåt, nej jag skojade lite med dig för att det du sa var ganska kul. Jag är en 3d designer, och använder Blender ibland. Glöm det. Var bara en rolig grej!
“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci
oj förlåt, nej jag skojade lite med dig för att det du sa var ganska kul. Jag är en 3d designer, och använder Blender ibland. Glöm det. Var bara en rolig grej!
Haha! Ok. Kanske jag som är slö 🙂
"Åh nej, jag köpte ett spel som har använt sig av färdiga 3D assets. Jag som bara vill köpa spel där utvecklarna hyr in 3D modellerare som gör allt jobb från grunden." - Sa ingen någonsin.
Inte för att det är fel att använda färdiga 3D assets men... den vinkeln låter lite... mmm... ingen?
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Med tanke på hur otroligt mycket ren jäkla smörja människor skapat genom åren så förstår jag inte hur en del av princip kan försvara människoskapat innehåll bara/just för att det är människoskapat.
Sen att Internet dränks i slop förnekar jag inte heller. Men vem vet hur det ser ut om några år?
Jag själv har en drös sång- och musiklektioner bakom mig, och jag måste säga att det AI-producerade material som dyker upp nu är *rejält* med skillnad mot vad som hördes bara för något år sedan, det börjar faktiskt bli rent audiovisuellt... bra. AI-generade verk med realistisk vibrato och andningsteknik är... fascinerande. Problemet där (som är lite vad jag menade med vad vi egentligen inte bör dyka in i för mycket) är i mina ögon lite det etiska och juridiska - där många står rätt handfallna.
1) Vad är det för verktyg/vilka? Hur fungerar dessa mer exakt?
2) Vad är det för källmaterial?
3) Hur ser processen ut mellan A och B? Mellan källmaterial och slutresultat?
Många frågetecken som ytterst sällan rätas ut, och det kan jag också köpa är problematiskt. Men att stå på barrikaderna av princip och antingen kriga för "mänsklighetens bevarande" kontra "teknologins utveckling"... det känner jag nästan blir löjligt.
Tycker du är lite hård. Det hela är val inte konstigare än att det finns folk som uppskattar hantverk över industriproduktion eller att formel 1 är snabbare än löpning men folk kollar ändå på 100 meter sprint. finns mängder av anledningar för folk att göra sådana val och att avskriva det som löjligt är att ta i, tycker jag.
..vilket för oss on-topic; problemet här är ju inte användning av AI utan transparens i användning av AI.
Tycker du är lite hård. Det hela är val inte konstigare än att det finns folk som uppskattar hantverk över industriproduktion eller att formel 1 är snabbare än löpning men folk kollar ändå på 100 meter sprint. finns mängder av anledningar för folk att göra sådana val och att avskriva det som löjligt är att ta i, tycker jag.
..vilket för oss on-topic; problemet här är ju inte användning av AI utan transparens i användning av AI.
Nja, vad jag anser är löjligt är de som kämpar så förbaskat för att det andra inte ska få existera eller att det måste tryckas undan. Inte att man föredrar eller förespråkar det ena eller det andra - för all del.
Och ja, inte inte vara transparent med det tycker jag också är en jäkla blunder.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Nja, vad jag anser är löjligt är de som kämpar så förbaskat för att det andra inte ska få existera eller att det måste tryckas undan. Inte att man föredrar eller förespråkar det ena eller det andra - för all del.
Och ja, inte inte vara transparent med det tycker jag också är en jäkla blunder.
Lite trött såhär års, feltolkade dig nog då