Grymt öde väntar en Episode Two-karaktär
Satsar mina slantar på att det är Alyx pappa som stryker med. Har man som jag läst filmvetenskap så är det lätt att se att det låter mest troligt att döda honom. Gör man det får vi genast en gråtande Alyx med stort hämdbegär. Ska man dessutom döda någon kär karakrär kommer de göra det under extravaganta företeelser, inte att denne ramlar och bryter ryggraden. Denne kommer dö på nått häftigt/storslaget sätt för att påverka spelarens känslor så mycket som möjligt. Mycket dramatik annars kommer spelaren bara bli uppretad.
Hmm... jag sa ju samma sak ungefär, alldeles utan stöd från filmvetenskapen. Skillnaden är bara att om det inte är Eli som dör så är det i mitt fall bara en gissning som slog fel, medan du får äta upp din filmvetenskap ;).
Läser man den här tråden så får man skylla sig själv för spoilers.
Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att i någon utav filmerna från Episode 2 så dör ju Dr. Mossman, och Eli säger att vi skulle inte lämnat henne. Men hon är ändå ingen återkommande, stor karaktär så hon är ju inte riktigt aktuell. Troligtvis blir det Eli, även om det vore lite tråkigt för han tillför egentligen inget till serien, även om jag gillar hans betryggande sätt skarpt. Det vore även tråkigt eftersom då blir Alyx ännu mer svag och lidande, känns som det varit nog med det redan.
Något som jag egentligen inte vill, men som skulle vara bra för serien och faktiskt ganska logiskt vore om just Alyx dör. Som spelare har man (i alla fall de flesta av oss) fått ganska starka känslor för henne, och genom hennes död känner man sig mycket mer utelämnad och hopplös. Skulle Alyx dö nu vill man ännu mer bänga skiten ur utomjordingarna. Spelserien handlar ju trots allt om Gordon.
Mossman dör inte i Episode 2-trailern, det är bara så det ska se ut. Eli Vance och Kleiner ser exakt samma video som alla spelare såg i Episode 1 tillsammans med Alyx i Gordon's skepnad. Och man kan se Judith fly runt hörnet i videon. Det garanterar självklart inte att hon överlevde, men jag är övertygad om att hon fortfarande är vid liv.
Jag tror som du, Eli är en värdig kandidat och hans död skulle påverka storyn grovt, helt otroligt mycket. Såvitt som jag vet så är han rebellernas ledare vilket styrks när Breen ber honom säga åt dom att lägga ner deras hopplösa försök att försöka stå emot.
Precis som du säger skulle Alyx säkerligen bryta ihop och bli fylld med ännu mer hat emot dessa... varelser som tagit över jorden även kallad combines. Det blir ännu mer lidande för Alyx, men det är just det VALVe eftersträvar skulle jag tro, att spelaren ska känna medlidande med Alyx precis som vissa gjorde redan i Episode 1(t.e.x. undertecknad). De vill ju att spelaren ska vara orolig för sina kamrater, att de inte ska ta det för givet att alla dess kamrater överlever.
Jag står fast vid att det inte blir Alyx som har detta grymma ödet att vänta. Det är Eli Vance eller Barney Calhoun. Barney Calhoun är ju stridsledaren och de kommer säkerligen behöva honom senare så jag tvivlar på att han faller i Episode 2, men det skulle slå tillbaka emot rebellerna som ett hårt slag så det är nog inte helt omöjligt.
Yesss detta kan verkligen få igång hypet igen för min del i alla fall.. Va mäktigt om Alyx skulle dö och sen visar det sig i slutet av episode 3 att hon in fact fortfarande lever etc etc eller något liknande.. Det skulle verkligen vara ett scenario som kan få rysningarna o komma o håret o stå. Hoooppas!
AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP