Ken Levine: "BioShock är ett FPS"

Medlem

System shock 1+2 och Deus Ex... asbra!


signatur

---
Boo!

Medlem

Får intrycket av att Levine till varje pris vill baxa in BS i "Det är en FPS! Det är en FPS! Det är en FPS... med RPG möjligheter... Men jag svär! Det är en FPS... i, öh, grunden jao!"

Medlem

Tror mest han vill påpeka att du spelar det som ett fps, dvs du siktar, du skjuter osv. Datorn räknar inte ut om du träffar eller inte. Sen finns det kanske rpg element så som skills för att använda vapen och dylikt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag undrar vad som kommer göra Bioshock ett sådant innovativt FPS/RPG. Jag menar, det är ju knappast det första i sitt slag, så vad är det han vill få att verka så unikt med det här spelet?

Medlem
Skrivet av Cedric:

Jag undrar vad som kommer göra Bioshock ett sådant innovativt FPS/RPG. Jag menar, det är ju knappast det första i sitt slag, så vad är det han vill få att verka så unikt med det här spelet?

Spelar väl ingen roll om det inte är det första av sitt slag? Det är lätt det mäktigaste av sitt slag. Dem enda andra spelen i samma stil jag vet om är Deus Ex samt System shock-serien(vilken utvecklades av samma folk i vilket fall som helst). Men om du tittar på "vanliga" fps så ser vi en väldigt lång lista. Wolfenstein-serien, Halflife1+2+expansions+mods, Doom-serien, Hexen, Quake-serien. Detta är bara de "kända" spelen. Sen finns det säkert mer än hundra fler FPS.

Och det är klart BioShock är unikt, läser du alla intervjuerna så får du läsa om många gameplay-element som vi aldrig har fått se i ett fps-spel förr, ALDRIG.

Skrivet av Famest:

Och det är klart BioShock är unikt, läser du alla intervjuerna så får du läsa om många gameplay-element som vi aldrig har fått se i ett fps-spel förr, ALDRIG.

Jag tycker att de mest verkar vara intresserande av att klanka ner på Doom3 (som trots allt även det innehåller element som vi aldrig fått sett i ett fps-spel tidigare. ), och av att skryta om hur innovativa de har varit.

Exemplena som ges verkar dock mest handla om att de har kombinerat redan existerande spelelement från andra genrer, och på så sätt skapat en kombination som ej tidigare skådats.

Kanske ungefär som Beyond Good and Evil; det innehåller egentligen inget nytt, men är en intressant smältdegel av många medelmåttiga spelgenrer, så att man inte hinner tröttna innan nästa spelelement dyker upp.

Medlem

Intressant att smaka på detta hybrid-FPS när det släpps.

FPSer generellt har ett skriande behov av att sudda bort sin digitalism och bli mer organiska till sin skepnad och karaktär.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Cedric:

Jag undrar vad som kommer göra Bioshock ett sådant innovativt FPS/RPG. Jag menar, det är ju knappast det första i sitt slag, så vad är det han vill få att verka så unikt med det här spelet?

Och det är klart BioShock är unikt, läser du alla intervjuerna så får du läsa om många gameplay-element som vi aldrig har fått se i ett fps-spel förr, ALDRIG.

Tycker inte det som du skrev är så relevant till frågan förutom det sista. Men det är ju inget svar. Skulle hellre se att du nämner dom gameplay-element som är unikt om du läst intervjuer där någon säger det.

12
Skriv svar