Kissekatten EA

Inaktiv
Kissekatten EA

Tänk dig att du var en guldfisk I en liten glasskål. Hela din världsuppfattning bygger på det du ser genom dina små guldfiskögon i en förvrängd bild av det som är utanför. Är det där bara en blomma din ägare placerat intill skålen eller är det familjens katt som är sugen på mellanmål?
Hur det än är med den saken. Är det din sanning. Din värld.

För inte så länge sedan denna vecka blev det känt att (jätten) EA satt i sig ytterligare två intet ont anande (små) företag, nämligen Bioware (Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic etc.) samt Pandemic (Star Wars Battlefront, Mercenaries 2 etc). Dessa små oskyldiga utvecklare föll så offer för den katt som familjen bara sett bli fetare och fetare utan att egentligen förstå varför.

Själv tror jag att jag har en uppfattning om varför det gick som det gick. EA var helt enkelt vägen ut för guldfiskarna Bioware och Pandemic att ta sig ut ur glasskålen och ges möjligheten att utveckla spel inom mycket större vattentankar. För EA innebär det onekligen en stark förankring inte bara i Star Wars-universumet utan även med företaget Bioware inom rollspelsgenren. För att inte säga.. *host* Mass Effect *host*.

Hur tar jag som konsument detta? I min roll som guldfisk försöker jag personligen titta utåt, vad som försiggår. Jag (och många med mig) kallar mig själv för realist. EAs köp av de båda utvecklarna var därför bra eftersom de får mer pengar att röra sig med och behöver inte bekymra sig om världsliga saker som distribution och reklam utan kan koncentrera sig på konsten att utveckla kvalitetsspel. Detta tilltrots min, minst sagt, blandade erfarenhet av spel utvecklade under EAs jättelika logo.

Ännu ett vakuum med andra ord. Ännu en känsla av "jaha, och?" utan att egentligen ha ett svar. EA och de båda studiosens ägare är till synes nöjda. Konsumenter som oss får helt enkelt vänta och se på huruvida katten sticker ner klon i vattnet eller om vi blir flyttade av familjen till ett akvarium med lock, dödskalle i plast och luftbubblor.

Är jag den första som tänker "Mass Effect: jorden runt"?

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Kissekatten EA

Jag håller med att detta är en bra sak... om EA inte lägger sig i arbetet som Bioware Pandemic gör. Problemet jag ser är att EA kanske skulle få de att göra spelen mer mainstream då en större skara ger mer intäkter. Mainstream är inte alltid positivt, speciellt inte när det gäller hardcore spel som Bioware brukar göra. Snälla EA, rör inte det Bioware och Pandemic gör.

Inaktiv

Jag håller helt med. Det viktiga för oss som spelar spelen är ju att de fortfarande känns som något som respektive företag kunnat knåp ihop, om än med större budget och mer reklam runtomkring. Uppföljningen (patchande) är också viktig av spelen, särskilt då till PC och det är där jag personligen fått en del otrevliga överraskningar (eller brist på överrskningar kanske) från EA.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar