Whispers in Akarra - Del 3 av 5: Det växer

Medlem
Whispers in Akarra - Del 3 av 5: Det växer

Från och med sommaren 2002 fram till sommaren 2003 var den period av Akarra då det växte som mest. En stor händelse, som inträffade hösten 2002, var att Daniel och Pontus (thewreck och Kinten) hakade på projektet och började rita grafik som galningar. Jag vill minnas att jag sa, "wow, jag visste inte att man kunde göra så mycket med så få pixlar!". Så här såg det ut vid årsskiftet 2002-2003:

<a href="http://www.oxeyegames.com/offsite/akarra/pA12.jpg">

</a>

Versionsnumrena tickade vidare också, fast långsammare och långsammare. Bilden ovan är från den så kallade "pre-alpha 12". Varje ny version blev större och tog längre tid. Antalet nya features var ungefär samma i varje release, men mängden innehåll (content, dvs kartor, monster, items etc) ökade exponentiellt. Jag fick hjälp med det mesta, bland annat ritade Mattias (syspurge) de flesta intressanta områden i världen (medans jag fyllde i tomrum i utomhusmiljön), till exempel Rimsin Stronghold, Creepy Cavern, Magor's Cave, Sharindar's Tower etc. Här är en bild som visar lite på hur det växte:

<a href="http://www.oxeyegames.com/offsite/akarra/map_evol.png">

</a>

Jag har också lagt upp en bild på sista kartan i full skala. Ni hittar den här (2048x2048 pixlar, varje pixel är en ruta i spelet).

Den här perioden av utveckling var ganska rolig, men stressande. Under hela tiden jobbade jag fortfarande i Stockholm, så det var fortfarande bara ett fritidsprojekt. Problemet var att antalet spelare växte, och därmed också antalet önskemål och förslag, vilket jag upplevde som pressande. Hur som helst så var det ändå skoj. Vi genomförde pvp-events och spawnade monster under vissa helger, och våra uppdateringar uppskattades av de flesta tror jag.

Det här inlägget blev relativt kort, men nästa inlägg (om spelets förfall) blir garanterat längre. Tyvärr vet jag inte när jag kommer ha tid att skriva det... kanske nästa fredag.

#blogg

Medlem
Whispers in Akarra - Del 3 av 5: Det växer

Det är väldigt intressant att läsa om i alla fall, även för mig som inte har spelat det.

1
Skriv svar