SVT:s Rapport: "USA bakom sajtstängning"

Medlem

Hahahahaha kolla här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835013,00....

Polisens hemsida blev hackad igår


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv
Skrivet av Gullefjun:

Kan ju inget annat än att hålla med, ministerstyre är det nog allt. Vore gott med liter fler KU-förhör

Vad nu det leder till. :evil:


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Det är lustigt med hela den här pirat debatten, är det någon som kan säga helt seriöst att piratkopiering inte är olagligt och även om the pirate bay inte i sig själv är olaglig så är den ett tillhåll för olaglig verksamhet...
JAg tycker absolut inte att det är rätt sätt att ta itu med det här, så som polisen nu har gjort, men samtidigt så kan man inte klandra dem. Det är ju självklart att om man tar bort sidor som the pirate bay och andra liknande sätt att ladda ner material så kommer det att drabba piratkopieringen hårt.
Och the pirate bay lever på piratkopiering, om ingen laddade ner olagligt material så skulle inte the pirate bay finnas, men det ger samtidigt inte polisen rätt att stänga ner dem bara sådär.

Fast jag hoppas att the priate bay kommer upp och polisen får sig en känga av media , för jag tycker ändå att piratkopiering inte är helt fel och att de stora mediaföretagen får se till att bli lite mer ödmjuka innan man börjar "heja" på dem...

Medlem
Skrivet av reset2:
Skrivet av Gullefjun:

Kan ju inget annat än att hålla med, ministerstyre är det nog allt. Vore gott med liter fler KU-förhör

Vad nu det leder till. :evil:

Tja, eppa rejäla "Vet Hut!" kanske vore trevligt?

Medlem
Skrivet av ingolson:
Skrivet av reset2:
Skrivet av Gullefjun:

Kan ju inget annat än att hålla med, ministerstyre är det nog allt. Vore gott med liter fler KU-förhör

Vad nu det leder till. :evil:

Tja, eppa rejäla "Vet Hut!" kanske vore trevligt?

Trams!


signatur

Meep!

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?

Vadå inte konstigt? Du tycker att en främmande makt ska få lägga sig i på det här sättet? Då vore väl en invasion bara bra då? För de städar ju bara.

Skrivet av Kontot försvann:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?

Vadå inte konstigt? Du tycker att en främmande makt ska få lägga sig i på det här sättet? Då vore väl en invasion bara bra då? För de städar ju bara.

gaah ..klart man blir fly förbannad när vi hade det rättsvidriga insidenterna på Bromma osv..
Men att jämföra det med det här är ju helt idiotiskt.. städar är ju ett bra uttryck för detta som hänt ..det är ju det dom/vi försöker göra.
Invasion? ..OPEC & USA som värlsdpolis är läskiga saker. Men att stänga en torrent sajt vars huvudfunktion är ..ja du ?

..jag ser inte armaggeddon i detta bara, vad är risken i längden ? ..att vissa måste börja betala för varor igen? ..aj då ..det är ju helt befängt!!!!?? storma regringen ..byt styre !! ..f-n nu kan jag ju inte konsumera allt jag vill !!! ..hur f-n skall jag ha råd med det ?? ..dom tar ju ifrån mig mina mäsnkliga rättigheter!!!

get real..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av The_Calle:

Det är ju självklart att om man tar bort sidor som the pirate bay och andra liknande sätt att ladda ner material så kommer det att drabba piratkopieringen hårt.

Men det är väl just det som inte kommer att hända, alla fildelarna kommer ju bara flytta vidare till ett annat ställe.

Kommer alltid finnas ställen som TPB, det är jag övertygad om.

Har för mig att jag läste en jämförelse med när VHS och videobandspelare kom ut, och man fick alternativet att spela in filmer som gick på tv. Då blev det tydligen ett väldans bråk, och det pratades om flera olika saker man skulle göra för att förhindra folk från att kopiera filmerna.
Men det var omöjligt att kontrollera så att folk inte kopierar filmerna som gick på tv så till slut tilläts det istället.

Det här är lite samma sak, jag vet inte vad dom officiella siffrorna för antalet fildelare är i sverige, men en grov gissning är mellan 500 000 - 1 000 000.

Det kan väl ändå inte finnas någon som helst möjlighet att stoppa alla dessa människor från att ladda ner rättsskyddat material.

Slutligen, jag vet inte vad lösningen är, men jag tror inte att våld och razzior är den rätta metoden. Möjligtvis nån sorts alternativ nedladdningsmöjlighet, men då måste det vara mycket billigare. Jag vill tro att folk vill göra rätt för sig.

Medlem

Ja, det är som vanligt i den här unkna debatten. Alla försöker skifta fokus ifrån vad det är som egentligen händer. Istället för att ställa sig fråga om det är rätt att de som skapar något ska få ersättning för det, så börjar hobbyjurister prata om att "främmande makt håller på att ta över Sverige!" och "Bodström är en ny Hitler som vill ha rfid-taggar på alla människor!".

Och sedan har vi en populistiskt tramsparti som startas. Utan ideologisk förankring försöker man fiska röster med domedagsargument om att yttrandefrihet är hotade, när den egentliga anledningen till att folk vill rösta på dem är att de är för äckligt snåla för att betala för den kultur de konsumerar. Det enda positiva i detta är att de kommer sno osäkra fjortisröster av Sverigedemokraterna.

Låt nu rättvisan ha sin gång. Låt de människor som faktiskt har korrekt information, och den juridiska kunskapen som krävs, testa om denna torrenttracker har brutit mot svensk lag eller inte. Och har fel gjorts i polisingripandet så kommer det med största sannolikhet uppdagas.

Upphovsrätten är en mycket viktig del i Tryckfrihetsförordningen och det vore en ren katastrof om den skulle försvagas av populistiska och mediekåta skämtpartier.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

"Amerikanska intressen styrde via justitiedepartementet den svenska polisens tillslag mot fildelningssajten The Pirate Bay. De uppgifterna i SVT:s Rapport får stöd av en källa SvD talat med. En centerpartist anmäler i dag Thomas Bodström för misstänkt ministerstyre."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12823433.asp

M89
Medlem
Citat:

Ställningen just nu:

Ja (13.1 %)
Nej (86.9 %)

Totalt har 163320 personer röstat.
Omröstningen startade 2006-06-01 07:04

Källa:Aftonbladet.se

Medlem
Skrivet av Kaempestore:

Kanske ska titta här istället...

[http://www.antipiratbyran.com]

Medlem
Skrivet av Spectryym:
Citat:

Ställningen just nu:

Ja (13.1 %)
Nej (86.9 %)

Totalt har 163320 personer röstat.
Omröstningen startade 2006-06-01 07:04

Källa:Aftonbladet.se

Frågan på aftonbladet är ju så ruskigt klumpigt ställd...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?

Om lilla Sverige, med sin oerhörda köpkraft i ett globalt perspektiv, ligger topp fem så förstår man att det här är ett oerhört stort problem, ett så stort problem att det måste till rättsövergrepp för att komma till rätta med det.

Medlem

Polisens hemsida utsatt för överbelastningsattack http://www.idg.se/ArticlePages/200606/02/20060602004927_SOS/2...


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Skrivet av klossen:

Polisens hemsida utsatt för överbelastningsattack http://www.idg.se/ArticlePages/200606/02/20060602004927_SOS/2...

Bahh ..fjortisar har för mycket tid över, ut spela fotboll istället solen skiner! 8)


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av Svirre:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

..USA hit o. dit.
Scweeeden är ju ett Piratnäste i världsklass så jagar man fildelare så är ju Svedala ett orört taliban näste.. Hollywood har ju märkt att Svenska IT bönder inte förståt att man måste betala för deras produktioner ..och började tröttna helt enkelt. Sverige liger väl i Top fem när det gäller d/l av rättskydat material så det är väl inte så konstigt att dom röjer här?

..eller ?

Om lilla Sverige, med sin oerhörda köpkraft i ett globalt perspektiv, ligger topp fem så förstår man att det här är ett oerhört stort problem, ett så stort problem att det måste till rättsövergrepp för att komma till rätta med det.

Ja det är verkligen hemskt vilket oerhört rättsövergrepp vi som svenska medborgare har utsatts för. Man kan ju inte tro att det är sant!! ..hörde ni ockå att dom stack nålar i dom stackars våldsoffren. Herregud vilka kränkningar!!
Dom kommer säkert smugglas ut och sluta sin tid nere på Gitmo resort.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Verka vara många här som har varit i kontakt med "den anonyma källan" som meddelade SVT om att Boström fått onder från MPAA och Vitahuset att stänga TPB, och ni måste ha sett bevisen. eftersom ni verkar vara så säkra på att han är skyldig.

Visst hela denna händelse lukatar rätt mycket konspiration.Men jag anser att boström är skyldig tills KU bevisar motsattsen.

Sen anser jag att TPB-Crew inte har gjort nått olagligt ENLIGT svensk lagstifning. Dom har hittat ett kryphål och utnjyttat det och om det inte täpps igen så har svenska rättvässende ingen rätt att beslagta TPB´s servrar.

Till sist vill jag bara citera vår käre Justitiminister angående KU-anmälningen på aftonbladet.se.

"- Jag fick information om det här tillslaget via text-tv. Och jag vet än inte i dag vad tillslaget innebär."

Är det inte lite konstigt att Herr Boström inte fick veta nåt om denna razzia på ett annant sett än via text-tv? känns som det är lite dålig kominikation mellan Polisen, åklagarmyndigheterna och Regeringen om det skedde som han sa.

Skrivet av Xzet:

Är det inte lite konstigt att Herr Boström inte fick veta nåt om denna razzia på ett annant sett än via text-tv? känns som det är lite dålig kominikation mellan Polisen, åklagarmyndigheterna och Regeringen om det skedde som han sa.

Beror väl på om detta oerhörda ingrepp behövde hans attention eller signatur i överhuvudtaget ?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Oavsett om det är Bodström som ligger bakom det hela så är det ju formligen rätts vidrigt att man kan beslag ta helt oskyldiga företags servrar när det inte finns någon som helst misstanke om brott från deras sida. Misstanke om brott är ju det minsta som måste finnas för att man ska få tillstånd till en husrannsakan, men så är det tydligen inte längre i vårt land.

Medlem

vi borde starta revolution och sparka tjockisen + bodström! Så sätter vi dit filip o fredrik som presidenter!
nee men seriöst så borde det finnas en starkare motpol mot Usa och stor företagen i sverige! stöd Piratpartiet!

Skrivet av ace84:

vi borde starta revolution och sparka tjockisen + bodström! Så sätter vi dit filip o fredrik som presidenter!
nee men seriöst så borde det finnas en starkare motpol mot Usa och stor företagen i sverige! stöd Piratpartiet!

..Stor företagen i Sverige ?? ..haha
..sluta whina & flytta till Nordkorea.
..du vet väl att Pirat viken tjänade kanske mycket dineros på sajten ..inga pro.-bono samhälls promotande aktiviter där inte utan cold hard cash.
..riktiga kapitalister alltså.. ooh nej sabbade jag din världbild nu ?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

www.vaken.se

Detta är bara ännu ett bevis hur USA har ett grepp om världen som en Ny världs order (New World Order). Om ni inte vill att detta ska bara dö ut inom några dagar och allt går tillbaka som förr, så börja utbilda er själva om New World Order, Illuminati, Freemason & Skull & Bones och deras planer. Sprid vidare informationen och demonstrera! Detta är ingen konspiration, ni alla ser det hända för era egna ögon dag för dag, men ni gör inget åt det! Börja reagera och sedan AGERA!

www.vaken.se << För mer information

Medlem

Om ett år kommer E4an byta namn till Interstate 4 och kommer att finnas MCdonalds varje kilometer vid den vägen.

Medlem

Och glöm inte att ta på era specialgjorda foliehattar också! De skyddar mot Bodströms tankeexperiment och från UFO-strålning.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Kul att se alla wannabe-demokratiälskare stå och skrika sig hesa hur hemskt regeringen skött sig när det gäller deras älskade FILDELNING.

Sen när det gäller viktiga frågor; t.ex. att Sverige skickar iväg folk för att torteras i andra länder, ministrarna ljuger om sitt agerande efter tsunamin, Åke Green får gå fri för hets mot folkgrupp och hundratals och tusentals andra VIKTIGA saker; då tiger de flesta datornördar och bryr sig inte ett smack om demokratin och politik... MEN om nån jävel vågar röra deras torrent-sidor, då jävlar ska det slängas med stora ord och startas demonstrationer osv.

Skulle aldrig i mitt liv sänka mig så lågt som att gå ut i Sthlm på lördag och demonstrera mot detta, när de flesta som kommer gå dit gör det ENBART för att försvara sin rätt att slippa betala; löjligt, patetiskt och idiotiskt. Om det nu är värt att demonstrera pga hot mot demokratin eller annat löjligt ni vänder detta till så borde ni varit ute och demonstrerat flera gånger redan tidigare i mycket viktigare frågor... men då var det inte lika roligt för det var inte dina egna ekonomiska intressen som blev lidande av det.

Och så gnäller folk på att de stora bolagen bara tänker på pengar när de själva gör precis samma sak

och var fan är felet att MPAA ber sverige stänga ner en sida?
MPAA tycker att TPB gör något brottsligt, eftersom TPB ligger i Sverige MÅSTE de gå genom Sveriges rättssystem. ALLA har rätt att göra anmälningar om man tycker att nån person eller företag begår brott, det krävs inte svensk medborgarskap för det.
Sen OM det gick helt rätt till efter det, vete fan. Jag är inte juridisk expert, inte någon annan här heller (ok, kanske 1 eller 2; nej, att läsa om lite lagar på internet räknas inte som expert).

Men visst, TPB har USA och stora bolag mot sig. SÅKLART TPB då har rätt, för USA är skit och alla bolag dumma som bara vill tjäna pengar.

edit: Kul att se hur många som länkar till Aftonbladet i detta fråga och inte alls verkar kritiska mot vad som skrivs. I 99% av alla andra fall kallas ju tidningen för Aftonhoran och det skrivs bara skit och osanning där, blandat med saker som inte alls går att lita på Det kritiska tänkandet verkar inte räcka länge idag...

Medlem

Internationellt samarbete är en sak, det här är något annat.
Samarbete går båda vägarna, en del skall inte agera knähund åt den andra parten som i detta fallet.
Tror knappast "svenska intressen" skulle få Amerikanska polisen att agera på liknande sätt.

Dessa "Amerikanska intressen" är ju faktiskt företags intresseoranisationer, inte statliga organisationer.
Samarbete mellan polisen i olika länder är bra, men företag skall inte kunna få ett annat lands poliskår att gå dess ärenden.
Göran P som gillar att fjäska för jänkarna och sitta på internationella konferanser och bli dunkad i ryggen av Bush och känna sig stor.

Det är val snart, finns det något parti som tar avstånd från att låta "Amerikanska intressen" påverka vår poliskår och vårat rättsystem? Trodde knappast det. Det finns ingen kontrast i den svenska politiken.
Skillanderna handlar om siffror, hur mycket man får i bidrag etc.

Så här får det bara inte gå till, att företag i USA kan lyckas sätta press på en regering i ett annat land och få dem att agera å deras vägnar. Vidrigt samhälle vi lever i, det finns ingen stolthet.

Precis som när jag bodde i Kanada (som verkligen vet hur det är att vara lillebror till USA) och snackade med min flickvänns farsa som är professor vid ett av universiteten där, och han sa något som jag tyckte var riktigt bra, jag kommer ihåg det nästan ordagrant;

"We used to be alot more independent then we are these days.
Our government gets down on its knees for the states and incorperates new terroristlaws and other inventions that severely cripples the personal freedom of Canadian citizens.
If our government does not comply with the demands that the states put on them, they will, and have in the past, put trade blocks on our grain and meat industry.
This has hurt the economy in certain provinces and hundreds of people have lost their jobs over it.
They wouldnt cancel the block until our government not only agreed, but begged president Bush personally.
The letter signed by fifty members of pairlament and our primeminister started of with; "Dear Presisdent Bush. As your dear brother, your most trusted ally and oldest friend"
This coming from the government of a country whos population in general does not at all comply to what this administration is doing to the world.
Why?
Because of fear for economic retaliaton from our biggest trading partner.
Because of fear of increased unemployment, inflation and such.
The minute they signed that paper they lost something else, they lost not only their own, but every Canadian citizens honour, and pride.

The point is, some things are worth fighting for even if you have to take some heavy losses.
Freedom is worth an awful lot, for instance.
Real freedom, not American makebelief freedom.
If you dont stand up and fight for yourself, the bully will never stop, and you will never be more then a victim."

Inaktiv
Skrivet av StrongBad:

Och sedan har vi en populistiskt tramsparti som startas. Utan ideologisk förankring försöker man fiska röster med domedagsargument om att yttrandefrihet är hotade, när den egentliga anledningen till att folk vill rösta på dem är att de är för äckligt snåla för att betala för den kultur de konsumerar. Det enda positiva i detta är att de kommer sno osäkra fjortisröster av Sverigedemokraterna.

Inte Helt korrekt, men är man anti så är man..
Jag skulle inte rösta på Piratpartiet för att få behålla torrent-filerna fria direkt, utan en av deras kärnfrågor rör någonting annat. De motsätter sig starkt det förslag som vår käre Bodström drivit igenom på 3 månader: att all telefon- och internet-trafik ska loggas i upp till 2 år, för alla alltid. Jag vill inte leva under konstant övervakning helt enkelt, och även om mycket av vad jag gör redan loggas och filmas, så vill jag inte nödvändigtvis ta det ännu ett steg, om jag kan hjälpa det.

Kalla mig paranoid, kalla mig löjlig, kalla mig vad du vill. Men jag tycker inte det är en självklarhet att alla bör övervakas av en statlig förmyndare. De har inte mitt fulla förtroende, kan man säga.

Skriv svar