Microsoft om systemkraven för Windows Vista

Medlem

En lite prognos:
Företagen kommer inte att skaffa Vista för att de tycker att maskinerna blir speldatorer.
Privatpersoner kommer inte att skaffa Vista antingen för att man är emot DRM eller också för att Microsofts prissättning inte är förankrad i samma verklighet som en normal familjs ekonomi.

Utvecklare kommer att bli bearbetade av Microsofts för att vista ska få mer exklusiva titlar.
Utvecklarna kommer dock att se andra operativsystem (som XP) som den primära marknaden eftersom så få kommer att ha vista. Dessutom så har merparten av utvecklarna redan rutin på att göra spelen skalbara. Möjligen att Microsoft tvingar utvecklare de äger (Bungie, Digital Anvil, Ensemble, FASA, Lionhead, Rare bland andra) att göra Vistaunik IP men som jag har förstått det så är de relativt självständiga. Dessutom finns det fler utvecklare som gärna ser mindre konkurrens på XP-sidan, så det är möjligt att Microsoft låter sina utvecklare vara. Däremot är det fullt möjligt att Xbox-titlar som tidigare var unika för Xbox enbart kommer att släppas till Vista. Med andra ord så kommer vi nog aldrig att få se Halo 7 till XP.

Jag tror inte att Vista kommer att ta död på XP-spelmarknaden i första taget. I alla fall under förutsättningen att alla inte får panik och upp/ned-graderar (beroende på synsätt) operativsystemet till Vista. Så länge XP har en marknad så kommer utvecklarna att jobba mot denna.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det värsta är ju deras minimikrav för Vista Premium (dvs för att kunna köra Aero-effekten de skrytit så mycket om);

Citat:

* 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor1.
* 1 GB of system memory.
* A graphics processor that runs Windows Aero2.
* 128 MB of graphics memory.
* 40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space.
* DVD-ROM Drive3.

ehum.... Om 1GB RAM krävs för själva systemet, hur mycket krävs det då inte för att köra mer krävande program ovanpå detta monsteroperativsystem?

Om jag har fattat rätt så kommer Aero-effekten att köra på GPUn, vilket kommer att bli jäkligt trevligt för mig som har ett 9800XT. Min nuvarande tysta dator, låter som en jäkla bisvärm när gpu fläkten börjar köra och i Vista så kommer den antagligen att köra 100% mestadels av tiden pga Aero-effekten.:down:
Vista light tack...

Btw, Vista betan släpps denna veckan...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

eftersom dom flesta verka gnälla på Aero-Glass så kan jag säga att den inte i med i home/standard editon utan i dom högre versionerna så dom flesta kommer slippa det punkt slut


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Jag kan komma på en sak som blev bättre med XP jämfört med 2000 och det är uppstartstiden. För övrigt så kommer jag inte på något i XP som jag inte hade i 2000.

Vista är en gigantiskt försenad jätteflopp. Jag har inte sett något än som kommer att göra det bättre än XP. Ojoj, flashigt interface, jag köper en mac eller kör linux eller vad som helst. Det som är så j-la sorgligt är att det verkar som det är det enda MS har gjort, nämligen interface. Visst, ökad säkerhet, tjoho, jag får trycka 14 gånger på "Vill du verkligen köra det här programmet?" Varje gång jag vill köra mitt egeninstallerade icke-MS-certifierade program, eller vadå? Hur osäkert känns egentligen XP om man kör en brandvägg och inte använder Microsoft-produkter som IE och Outlook? Ganska säkert. De som skulle tjäna på säkerhet, nämligen företagen lär väl vara medelintresserade av ett nytt OS som kräver att de uppgraderar 50% av sina datorer till prestandamonster som egentligen inte behövs för att köra ett simpelt ordbehandlingsprogram.

Angående att man måste uppgradera för att spela spel, så måste man ju det, vet inte vad DinSkugga åsyftar om senaste blabla och blabla, självklart så är DX10 senaste tekniken, det som är synd är att det är MS som utvecklar DirectX och det är MS som har bestämt att DX10 enbart ska finnas till Vista. Utan det interna kravet hos MS så hade det gått alldeles utmärkt att göra DX10 för XP.

Tyvärr har MS monopol och då får man leva med sånt här även om det stinker. Hade jag inte använt datorn för spel hade jag lagt ner windows för länge sen för det är ganska kasst jämfört med t ex MacOS. Och lär så fortsätta vara. Det har tagit MS 6 år att utveckla ett nytt GUI, som inte ens kommer finnas i alla versioner av windows? Grattis. Skickligt. Man kan inte annat än bli impad.

Medlem

Det är verkligen mitt problem med det hela också. Må vara att inte alla spel funkar på win 98 och under längre nuförtiden men då var ju win 98 - win xp en ganska markant förbättring också. Men av det jag har läst av Vista så är det i princip ingenting som jag verkligen behöver, utan det är bara mer "let us decide for you, we know what's great"-funktioner vilkens enda funktionalitet är att man måste söka igenom inställningarna i några min för att förstå hur man stänger av dem.

Okej det där var en smärre överdrift, men det är synd att man ska måsta uppgradera till Vista bara för att spela spel, då man är nöjd med det operativsystem man har. Men som vanligt får allt stiga åt sidan i pengarnas tecken..

MFC
Medlem

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag tycker det skall bli roligt med ett nytt OS, det känns som det är hög tid. Systemkraven tycker jag verkar mer än rimliga - finns det verkligen "intresserade" personer med prestandamässigt sämre datorer än så?

Jag misstror "maskinen" en smula dock och kommer inte byta OS av samma anledning som jag inte köper en xbox360 - flashbögarna får upptäcka alla fel och brister först sedan kan jag "kliva på tåget"

Någon som vet om vista kommer att vara... bakåtkompatibelt med xp-applikationer? Tråkigt att skaffa ALLA program på nytt... Speciellt när man sitter med "high-end" applikationer, de delas ju inte ut på gathörnen direkt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker det skall bli roligt med ett nytt OS, det känns som det är hög tid. Systemkraven tycker jag verkar mer än rimliga - finns det verkligen "intresserade" personer med prestandamässigt sämre datorer än så?

Jag misstror "maskinen" en smula dock och kommer inte byta OS av samma anledning som jag inte köper en xbox360 - flashbögarna får upptäcka alla fel och brister först sedan kan jag "kliva på tåget"

Någon som vet om vista kommer att vara... bakåtkompatibelt med xp-applikationer? Tråkigt att skaffa ALLA program på nytt... Speciellt när man sitter med "high-end" applikationer, de delas ju inte ut på gathörnen direkt.

i senaste betan funkar dom flesta programmen i vista som vanligt .. så det är inga problem .. är ju drivrutiner som är problemet men det löser sig tills vista släpps

typ drivrutins basen ökade från 400-600mb till typ 2GB i dom senaste betorna så det kommer drivisar


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

om man inte kör vista 64 för då blir det väl samma problem som med xp pro 64 har jag för mig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

...flashbögarna...

Hörru, lite respekt i talet! Vi har dem att tacka för mycket, precis som Churchill sa: "Never before have so many had so few to thank for so much."


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av CastorFiber:

...flashbögarna...

Hörru, lite respekt i talet!

Det är ok så länge de inte hör oss.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Vista flyter fint pa min scaleo X... eum... prestandamassigt i alla fall, det ar ju bara beta annu sa... Sjukt snyggt dock om man gillar sant.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar