"Dåliga filmer är spelens fel"

Robot
"Dåliga filmer är spelens fel"

Billy Bob Thornton tycker att dagens filmer är de sämsta i historien. Anledningen? Spel.


Medlem
"Dåliga filmer är spelens fel"

nope.avi

Medlem

Jag tror mer på att det är Billy Bobs fel.

Medlem

Waka waka . . .


signatur

Jäh!

Ambassadör
League of Legends

inte nog med att de påstår att våldsamheten i världen är spelens fel utan även att våldsamheten i filmerna är spelens fel också. Torde det inte vara på andra hållet att alla värdelösa Hollywoodsinspirerade filmer har smittat av sig på dagens dåliga spel?

Medlem

Varför klaga på spelen och inte de som faktiskt gör filmerna <.<

Medlem

Dåliga spel är filmernas fel!

Det är ju fler filmer som blivit spel än tvärtom. Billy Bob borde nog vara tyst och försöka hålla sin skådiskarriär i schack istället för att pondera fram sådana dumma uttalanden.

Medlem

Lite naivt av Bob måste jag säga. Nog för att jag tycker det är kul att spela lite hjärndött pang-pang ibland men det betyder inte att jag tycker att det vore ett exceptionellt filmkoncept. Tror nog de flesta spelare skulle föredra exempelvis Full Metal Jacket framför Doom-filmen så jag är hoppfull om att dagens ynglingar föredrar kvalitet.

Medlem

Snacka om att generalisera, görs ju hur många bra filmer som helst, och procentmässigt är det ju lika mycket skit idag som förut. Det råkar bara göras en helvetes massa mer film idag.

Medlem

kan bara komma på residen evil som blivit film efter spelet och filmerna sög ...

resten kom filmen först sen spelet och i det fallet sög oftast spelet pung men även i vissa fall också filmen.

Medlem

Jag tror att han har mer fel än rätt. Visst görs det fler dåliga filmer idag, men det görs å andra sidan väldigt mycket fler filmer överlag.

Jag trodde att det skulle vara en pik angående att alla spel har helt ofattbart dålig story och historieberättande. Det hade varit sant.

Medlem

Jag vill inte avfärda hans påstående utan att först fundera lite över dem. Kanske han har rätt. Våldsporrfilmer som Saw, Hostel och Turistas kanske aldrig hade gjorts för 20 år sedan innan våldet blev vanligt inom spelvärlden. Splatterfilmer och liknande som gottat sig i filmvåld är ju inget nytt begrepp. Men jämfört med de senaste årens filmer ter de gamla filmerna sig ganska oskyldiga. Det har eskalerat rejält de senaste åren.

Det jag tror att han menar är att spelvåldet har legat till grund för att det finns så oerhört våldsamma filmer idag. Inom spelvärlden kan det ju bli sport att avrätta spelakaraktärer på roligast/värsta sätt. Vem har inte kört på lite folk i GTA bara för att det är kul? Ganska harmlöst exempel, men kanske ligger det något i det ändå. Vem minns inte vilken uppståndelse Carnage fick när det kom. Idag hade ingen blinkat åt ett sådant spel. I MW2 gick ett kapitel ut på att avrätta så många civila som möjligt med maskingevär och handgranater. I Black Ops skvätter både hjärnsubstans och benbitar när man skjuter fiender. Även om man redan 1992 kunde rycka ut ryggraden på motståndarna i Mortal Kombat så var det ett spel som levde på att det var så våldsamt. Det är ingen som förknippar Call of Duty med våldsporr. Ändå blinkar vi inte ens längre när sådant förekommer.

Jag tycker det tål att tänkas på innan man avfärdar argumenten med standardsvar som generaliseringar och att folk alltid skyllt på spel när våldsbrott utförs.

Medlem

Dumma amerikanare. Då de börjar göra dåliga filmer så rippar de från bra filmer från andra länder.
Vakan upp ist och lägg ner lite kärlek och fantasi i filmerna ist.
Sedan om en film är våldsam eller inte har inte med saken om den är dålig eller inte.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

bla bla bla, "det var bättre förr" säger en avdankad alkoholiserad skådis.. so what? det har sura gamla gnetar alltid sagt!, men ändå så har tortyr, mord, sadism etc funnits lika länge som mäniskan, tyvärr.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Pff, detta var nog det dummaste utalet från en skådespelare jag hört/läst på ett jävla bra tag. Naturligtvis görs det dåliga filmer idag, men jag ser ingen rimlig anledning till varför det skulle vara spelens fel? Billy Bob Thorton är en bra kanon skådis men ibland kan även dom bästa säga dumma saker.

Ambassadör
League of Legends

Jag vill skriva ett mer än mitt förra inlägg.
Det som många klagar på idag är att spelen är för strikta. Detta är endast tack vare att spelbranschen försöker väcka en filmisk känsla över spelen. Alltså är det filmerna som påverkar spelen och inte tvärtom.
Jag vet inte om några filmer där tittaren får vara med på ett aktivt sätt.

Sen är det väldigt underhållande att han själv ligger bakom Faster. Jag kollade trailern och det verkar vara en precis sådan film som han pratar om. Kanske han skall sluta komma på dessa dumheter och satsa mer på sina filmer istället

Medlem

Kan inte hålla med, speciellt då smörja som Twilight är populär, och där kan de ju knappt döda någon
Men jag föredrar både i spel och film, när ens dödande fyller ett syfte (som Marv i Sin City)

Medlem

Billy bob kan va sämst


signatur

//mvh

Medlem

Glöm allt jag skrev förut. Glöm det Fredrik Eriksson skriver i artikeln. Han har ju skrivit den ganska vinklat för att man ska tro att Billy Bob vänder sig mot spelvåldet, vilket han inte gör, utan snarare på bristen djup i karaktärer och berättelse. Läs den mer utförliga engelska artikeln så klarnar det.

Det Billy Bob Thornton menar är att filmer idag ofta bara är våldsorgier utan substans och karaktärerna är ofta undermåligt porträtterade. Detta för att de riktar sig till tvspelsgenerationen som inte kräver mer, då spel idag oftast har dåligt uppbyggda karaktärer och story. Det finns ingen underliggande mening, ingen läxa att lära sig, utan våldet finns bara där för att underhålla. Och det har han ju rätt i.

Så "soda", du var på rätt spår.

Ish
Medlem

Fattar inte sambandet? Max Payne någon? Låter ju som hans film Faster typ.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Fattar inte sambandet? Max Payne någon? Låter ju som hans film Faster typ.

Tydligen så vänder sig han inte alls mot filmvåldet. Han vänder sig mot att många filmer är så dåliga, utan djupare karaktärer och djupare handling. Sin egen film tycker han att man kan lära sig något av, det rättfärdigar våldet.

Pansarknekt

Finns ju en del spelliknande filmer, men överlag så tycker jag mer om filmerna idag än på 80-90talet.
Dock så är det spelen som mer casual idag, dom skryter om att vara filmiska osv vilket för mig är lite motsatsen till vad spel ska eftersträva att vara(episka får dom dock vara givetvis ).

"Railroadspel" är vad som verkar stå på utgivarnas dagordning, kryddade med quicktimeevents lite här och där. Det är därför lite skoj att dom mest kreativa spelen skapas av indieutvecklare (ex. Minecraft) vilket inte säger så lite om utgivarnas buisnessmodell idagsläget. Man skulle nästan säga att indiespelen representerar vad "riktiga" gamers vill ha medan utgivarna tvingar utvecklare skapa spel för "massorna" vilket resulterar i mindre "spel" och mer "tits n guns". Aja käften på mig nu!


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Haha roande uttalande då han själv lånat ut sin röst till spel och sedan gör filmer med "superstjärnor" som "The Rock".

Kan man förvänta sig något annat än succé?

Nej, han har säkert rätt i att kravet har blivit mindre på filmer. Fast tror det är överlag med att människan är så lätt fascinerad av våld och fyrverkerier. Michael Bay är väl ett levande bevis på att vår standard när det kommer till film har sjunkit.

Medlem

Det gäller att sälja så man riktar sina produkter mot den största möjliga målgrupp för att riskera så lite som möjligt. Spel idag har blivit snällare för att flera tycka det är kul istället för att bli bemötta av en GAME OVER skylt när de klantar sig. Det är åt det hållet underhållningsindustrin utvecklas. När de får ut huvudet ur arslet och tänker till så kanske de börjar göra filmer/spel av högre kvalitét. Bara att vänta, eller starta en revolution, your choice

Medlem

Jag håller med honom. Dock så kommer man inte ihåg all skit från förr, just eftersom det var skit. Skit som kommer idag kommer jag antagligen inte komma ihåg om 20år.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag vill påstå att det nästan var värre filmer förut eller iaf början till det (80-talet typ) och inte spelen.
Ett bra exempel är ju typ Rambo.

Medlem

Personligen tror jag faktiskt att största anledningen till att det görs färre kvalitativa filmer trots att det görs fler filmer än någonsin är finanskrisen. Många filmbolag har gått i konkurs och de som finns kvar vågar inte satsa på alternativa filmer utan satsar på tråkigare, simplare filmer med större chans att nå en stor målgrupp och som genererar mycket intäkter.

På samma sätt väljer biobesökarna hellre en film där de redan vet vad de får, oftast enkelt underhållningsvåld, istället för ett okänt och osäkert kort som kanske skulle utmana deras sinnen mer och som de i slutändan skulle njuta mer av. Men om man väljer det osäkra kortet så finns alltid en risk att filmen inte faller besökaren i smaken, varpå man ändå väljer att lägga sina 100 kr på det säkra kortet istället, trots att man redan sett liknande filmer 20 ggr tidigare.

Inaktiv

Det bra kommer man ihåg och det dåliga glömmer man. Det är därför när man tänker tillbaka så kommer man bara ihåg det som stod ut, inte all dynga som kom. Dock så håller jag med till viss del, känns som att det kommer väldigt få bra filmer nuförtiden.

Medlem

När i helvete ska dessa rötter fatta att dödandet i TV-spel Sällan handlar in att just döda utan att det i dom flesta fallen handlar om att Tävla. Man skriker inte av upphetsning för att man dödade någon och blodet sprutar man skriker för att man besegrade någon i en match.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Dagens filmer är dock oftast kassa, inte många filmer som man blir WOW utav.

12
Skriv svar